Onder goede belangstelling vond vrijdag 28 december in Ermelo het KNHS-Sulbi kampioenschap voor jonge dressuurpaarden plaats. Bij de vierjarigen was Johnson-dochter Davina DVB de afgetekende winnares. Bij de een jaar oudere paarden prolongeerde Hexagon's Charon zijn titel van vorig jaar. Be Special won - mede door zijn goede galopchangementen - bij de zesjarigen.
"Een heel mooi beeld en een proef uit het boekje", waren de eerste woorden van het lovende jurycommentaar van Mariette Sanders-van Gansewinkel na de proef van Lisanne der Nederlanden en Davina DVB. De elitemerrie van Johnson x Ulft ontving een 9 voor haar draf en een 9,5 voor de galop. "De merrie heeft de motor echt achterin zitten. Een hele actieve draf met veel tact. Haar galop is geweldig lichtvoetig." Ook voor het schakelvermogen ontving de sterke merrie van Dressuurstal Van Baalen een 9. Met een totaal van 87,80 procent was Davina DVB daarmee de afgetekende kampioene bij de vierjarigen. Lisanna rijdt de merrie sinds februari van dit jaar. "Ik heb haar op de Hengstenkeuring gereden omdat ze bij de tien beste merries van Nederland hoorde. Daarna heeft ze een veulen gekregen van Don Schufro. In september ben ik weer met haar begonnen. Davina DVB is een fijne merrie. Ze krijgt nu een paar weken rust en willen er van de zomer een paar veulens uit spoelen zodat ik haar door kan blijven rijden in de sport. We hebben ons nu geplaatst voor de selectie voor het WK in Verden. Dat is het volgende doel", vertelde een trotse Lisanne in de persconferentie.
Jessica Nijpjes verdiende de zilveren medaille met de opvallende zwarte Sambucco (v.Stedinger) en werd daarnaast ook nog vierde met haar grote vos Devil Diamant N (Florencio x Flemmingh). "Sambucco is een paard met heel veel allure, veel schwung en elasticiteit in draf (9) en heeft een aansprekende galop", luidde het jurycommentaar. De in Oldenburg geregistreerde Sambucco kwam op een totaal van 81,20 procent. Devil Diamant N roemde de jury om zijn allure en voorkomen en zijn aansprekende galop die de ruin geen enkele moeite lijkt te kosten. Jessica Nijpjes straalde na afloop: "Met Sambucco kan ik nu ook de selectie voor Verden gaan rijden. Met Devil Diamant had ik me al geplaatst via de Pavo Cup. Het zijn twee verschillende paarden. Devil hebben we als veulen gekocht en leek een beetje het sulletje maar hij heeft zich heel goed ontwikkeld."
Met een percentage van 80 procent ging het brons in het KNHS-Subli kampioenschap naar Dibert L (Vivaldi x Montecristo). De hoogbenige bruine beweegt met veel houding en souplesse. Michelle van Lanen: "Ik rijdt Dibert L pas sinds september. Hij is eigenlijk van Stephanie Kooijman. Na haar ongeluk bood ik aan haar te helpen en dat is dus heel goed gelukt. Stephanie was er vandaag niet bij. Ze moest werken, maar haar vader wel. Dibert L is een heel fijn paard." De rij van prijswinnaars werd op de vijfde plaats gesloten door DJ Jazz (Jazz x Diamond Hit) van Kim Vugts. De jury gaf aan te hebben genoten van hun proef. "Niet het meest spectaculaire paard, maar zo vanzelfsprekend en echt op eigen benen."
Hexagon's Charon prolongeert titel "Het beste paard dat ik ooit heb gereden", zegt Thamar Zweistra gedecideerd na de huldiging van haar kampioen bij de vijfjarigen: Hexagon's Charon (Rubiquil x Havidoff). De Grand Prix amazone is blij met de prolongatie van haar titel die ze vorig jaar met de hengst pakte. "Afgelopen zomer werden we niet geselecteerd voor Verden. Dat was een grote teleurstelling. In de Pavo Cup finale werden we vierde. Daarna heb ik een wedstrijd van het Subli-kampioenschap gereden en dan vandaag weer. Het mooie is dat we nu een proef rijden. Dat is een mooie voorbereiding op de komende selectie voor het WK", vertelt Thamar. De juryleden waren onder de indruk van de kwaliteiten van Hexagon's Charon en beloonden de bruine met 86,80 procent. "Complimenten voor de manier waarop Thamar hem voorstelde. Het is een prachtig plaatje in draf met een hele mooie aanleuning. Hij stapt ruim en goed door het lijf. De galop is bergop met veel kracht en mogelijkheden tot verzamelen." Thamar verdiende ook het brons met de schimmel Hexagon's Capetown, net als Charon een nakomeling van Rubiquil. "Het rammelde wel die twee medailles op mijn borst tijdens de ereronde. Ik merkte dat Charon er wat van schrok. Capetown vind ik gewoon een heel mooi paard", prees Thamar de schimmel, die voor zijn stap een 8,5 scoorde.
Voor Linda Verwaal en haar eigen Rocky LVD (Rock Forever x Fitipaldi) had de jury 78,80% over. "Ik kocht Rocky als veulen op een veiling. Hij is in zijn vierde jaar nog wel zeven centimeter gegroeid. Hij moet nog steeds meer kracht krijgen. Maar dat is het mooie van de wedstrijden van het Subli kampioenschap om jonge paarden ervaring op te laten doen en sterker te maken.". Ook Niels Bax was vol lof over de opzet van de selectiewedstrijden. "Je krijgt van de jury bruikbare tips en het rijden van een proef pas goed in de opleiding van de jonge paarden." Niels werd vierde met Hubinstein (Hotline x Relevant) die hij op wedstrijden uitbrengt voor zijn eigenaresse.
Be Special verrast Bij de zesjarigen leek Jennifer Sekreve met Amstelvreugd's Before Sunrise (Damon Hill x Flemmingh) op de overwinning af te stevenen. Maar de fraai vosmerrie liet het volgens de jury in de kracht en de changementen zitten en werd tweede met 81,60%. "Een correcte proef en een merrie met een prachtig silhouet met in draf een mooie voorbeentechniek", volgens de beoordelaars. "In de proef bij de zesjarigen zit de moeilijkheid echt in de changementen. Het is de FEI test en we willen toch iets vragen in deze finale." Be Special (Special D x Rex Magna xx) en Fieke Houwen hadden die moeilijke opgave het best onder de knie en kwamen op een score van 83,60 procent. Fieke glom na afloop van oor tot oor. "Dit had ik nooit durven dromen. Mijn vader kocht Be Special samen met nog twee andere dressuurveulens. Ik mocht er een van houden en koos voor Be Special. Hij is erg bang voor andere paarden. Maar vertrouwt me nu volkomen. Ik rijd hem vanaf zijn derde jaar. Sinds we in het Z2 starten gaat het met de wissels goed en daar hadden we vandaag profijt van." Het brons was voor de sympathieke combinatie Dieuwertje van Donselaar en Brownboy (v.Sandreo). "Ik was hier vandaag met twee paarden. Dit had ik echt niet verwacht. Zoveel goede ruiters en zulke goede paarden. Ik ben heel trots dat ik er bij zit." Net naast het podium stond de winnaar van vorig jaar Beau-Sejour (v.Flemmingh) met haar eigenaresse Marie-José Hulsman in het zadel. "Ze is normaal niet kijkerig maar wel erg bang van geluid. Daardoor ging het mis in de galop en in de changementen", verklaart Marie-José de vierde plaats. "Jammer. Ik ben heel blij met de merrie en bereid haar nu voor op de lichte tour".
Uitslag KNHS-Subli kampioenschap, Ermelo, 28 december 2012 Vierjarigen 1. Davina DVB (v.Johnson) - Lisanne der Nederlanden, 87,80% 2. Sambucco (v.Stedinger) - Jessica Nijpjes, 81,20% 3. Dibert L (v.Vivaldi) - Michelle van Lanen, 80,00% 4. Devil Diamant N (v.Florencio) - Jessica Nijpjes, 79,00% 5. DJ Jazz (v.Jazz) - Kim Vugts, 77,60%
Zesjarigen 1. Be Special (v.Special D) - Fieke Houwen, 83,20% 2. Amstelvreugd's Before Sunrise (v.Damon Hill) - Jennifer Sekreve, 81,60% 3. Brown Boy (v.Sandreo) - Dieuwertje van Donselaar, 79,00% 4. Beau-Sejour (v.Flemmingh) - Marie-José Hulsman, 78,40% 5. Heesterbos Britty (v.Flemmingh) - Hans van Bedaf, 74,40%
Oh, wat jammer van Inge Broeken, ze stond tweede na het eerste onderdeel... Maar heeft in de finale vrijwillig de baan verlaten. Ik vind haar zo gaaf rijden!
iiamrs
Geplaatst: 29-12-12 17:04
& wat ben ik trots op mijn Sambucco !
Was echt een super dag , met veel mooie combinaties , en ook wij zijn erg fan van hexagons charon !
Heb de finale gezien van de 4-jarigen..maar toch een soms wat afwijkende mening dan de jury..de galop en stap van Davinia vondt ik niet zo goed als dat er beschreven staat.Wel had ze er een van de betere amazones opzitten,dat kon je duidelijk zien en het leek een fijn meewerkend paard.Devil Diamant vooral een mooi front en mooi voorkomen,zeker talent maar werdt totaal niet aan elkaar gereden..eentje die niet ongenoemd mag worden is Dilinda..Sorento X Don Primaire..werdt verschrikkelijk ondergewaardeerd evenals de andere Sorento die er meeliep die nog wat aan kracht moest winnen.Dilinda draagde zich super in draf en was lichtvoetig met veel souplesse,werdt ook heel sympatiek voorgesteld. Jimmy vondt ik ook een paard met veeeeel potentie..heel electrisch en heel veel schwung..helaas ook heel veel spanning waar hij enorm op afgestraft is,maar talent voor de toekomst.
[quote="Elisa2"]Heb de finale gezien van de 4-jarigen..maar toch een soms wat afwijkende mening dan de jury..de galop en stap van Davinia vondt ik niet zo goed als dat er beschreven staat.[quote]
Hier ben ik het heel erg mee eens. Schakel vermogen kreeg het paard een 9 .. ik heb de proef terug gezien van halt naar draf moet de amazone 5 x prikken voordat die enig naar voren gaat. ook in de gewonen draf op een korte bocht is die achter niet zuiver.Het wijken was ook gewoon niet goed ! Graag zou ik ook willen weten waarom die een 9,5 als galop had vergeleken met sambucco.. & ook de aanleuning vooral in het begin van de proef was niet constant