Verplicht DNA test bij Deens stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verplicht DNA test bij Deens stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:26

www.bokt.nl

Het Deense stamboek heeft vanaf komend voorjaar de DNA test bij hengsten deelnemend aan hun stamboekkeuring verplicht gesteld. Dat meldt www.eurodressage.com. Dit besluit volgt op twee, kort na elkaar, volgende incidenten waarbij uit de bloedtest bleek dat de vader op papier niet de daadwerkelijke vader was.

Favoriet en verrichtingstopper Sezuan bleek niet van Romanov (v. Rohdiamant), maar van Blue Horse Zack (v. Rousseau) te zijn. Believe Me, uit dezelfde jaargang, was niet van Belissimo M (v. Beltain), maar van Furst Grandios (v. Furst Heinrich).

De verplichte DNA test zal plaats vinden tijdens de voorselectie.

[VN] Deense hengst Sezuan stamt niet af van Blue Hors Romanov
[VN] Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Woogy

Re: Verplicht DNA test bij Deens stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:19

Dat de Denen zo achterlopen...Bij de meeste stamboeken worden veulens automatisch DNA getest

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:43

Bij het KWPN wordt bij de veulens wel haar getrokken maar hier wordt verder niks ,mee gedaan. Pas als er ergens twijfels zijn wordt het DNA gebruikt. En bij hengsten na goedkeuring, voor zover ik weet

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:12

Fjorden moeten als je ze op wil laten nemen bij stamboek inderdaad getest zijn.
Manen vaak bij het chippen al getrokken en bewaard.
Als eigenaar dan geld overmaakt, gaan ze DNA testen, certificaat moet worden overlegd bij de keuring
als je je paard in het hoofdstamboek wil laten opnemen met afstamming etc.

Maar volgens mij 1 van de weinige stamboeken waar alle paarden DNA getest worden.

Vind het dan ook altijd hilarisch dat er bij veel duurdere paarden de meest dwaze verwisselingen plaatsvinden
vanwege foute afstammingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:20

Ik wilde idd net zeggen; voor mij is het niet meer dan logisch dat paarden DNA getest worden, maar ik heb net als Sjolvir een fjord.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:25

Sjolvir schreef:
Fjorden moeten als je ze op wil laten nemen bij stamboek inderdaad getest zijn.
Manen vaak bij het chippen al getrokken en bewaard.
Als eigenaar dan geld overmaakt, gaan ze DNA testen, certificaat moet worden overlegd bij de keuring
als je je paard in het hoofdstamboek wil laten opnemen met afstamming etc.

Maar volgens mij 1 van de weinige stamboeken waar alle paarden DNA getest worden.

Mijn Lusitano-jaarling is ook DNA van bepaald. Dat is blijkbaar nodig bij de aanvraag van haar paspoort.
Dus ik vermoed dat het bij dat stamboek ook gebruikelijk is?
Er zullen dan nog wel meer stamboeken zijn, die dit vragen?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:56

Inderdaad heel vreemd dat dat niet gedaan word bij de arabische volbloed paarden word het standaart gedaan

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:39

DNA testen bij fjorden lijkt me nogal handig, die hebben nagenoeg allemaal dezelfde kleur en aftekeningen,
bij andere rassen zijn dus veel meer aftekeningen die men schetst als t veulen nog bij de moeder loopt,
er wordt door de jaren heen al geknoeid met papieren, maar dan moedwillig, geld speelt daar een rol,
ik denk dat als men alle paarden van bijvoorbeeld 8 jaar en ouder gaat testen, dat er heel veel paarden niet matchen met de papieren die er bij zijn...

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:38

Wat houdt zo'n DNA test precies in?
Gaan ze aan de hand hiervan een geheel opstellen waarbij je ook ziektes kunt opsporen?