FEI campagne voor het dragen van een cap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

FEI campagne voor het dragen van een cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:02

www.st georg.de / bokt.nl

Voordat per 1 januari 2013 de nieuwe regel voor het dragen van een cap ingaat op internationale wedstrijden, is de FEI druk met een campagne. Zo zijn ze druk bezig om naar allerlei verenigingen en functionarissen e-mails te sturen, waarin ze de mensen attent willen maken op de belang van veiligheid bij de paardensport, met name door het gebruik van een cap. Tevens worden infobrochures verstuurd waarin voor alle zeven FEI disciplines de regels nog eens kort zijn samengevat.

Ingmar de Vos, FEI-secretaris verklaart: "De regel van het dragen van een cap is op 2011 eenstemmig aangenomen öp de hoofdvergadering van de FEI. Het is een belangrijke stap richting betere bescherming van onze atleten. Vanaf 1 januari is het dragen van een cap dan ook verplicht bij alle FEI-wedstrijden en wij verzoeken dan ook iedereen zich over deze nieuwe regels uitgebreid te informeren. De gezondheid van onze atleten en paarden moet beschermd worden."

Koetjesreep

Re: FEI campagne voor het dragen van een cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:11

Wat met de hogere dressuur?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:34

Begrijp ik nu goed dat je dus op FEI wedstrijden je hoedje moet verruilen voor een cap( *\o/* ) maar dat je bij knhs wedstrijden nog steeds met een hoedje mag blijven rijden ( -O- )? Goed keus van de FEI, wel jammer dat mensen niet uit eigen initiatief met een cap rijden.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:16

Ik vind het wel jammer dat het 'verplicht' wordt, de ruiters/amazones zelf laten besluiten lijkt me ook een goede optie. Natuurlijk gaat veiligheid voorop, maar die hoedjes maken het plaatje zo mooi af :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:21

tossielove schreef:
Ik vind het wel jammer dat het 'verplicht' wordt, de ruiters/amazones zelf laten besluiten lijkt me ook een goede optie. Natuurlijk gaat veiligheid voorop, maar die hoedjes maken het plaatje zo mooi af :)

Ik vind het absoluut niet jammer dat het verplicht wordt. Waarom verplichten we kinderen tot 18 jaar wel met een cap te rijden terwijl het grote voorbeeld gegeven wordt door mensen die allemaal zonder cap rijden? Overigens zijn er al caps op de markt die op een hoedje lijken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:42

Geloof dat er zelfs al hoedje en cap in 1 zijn voor een boel centjes

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:07

Beter een cap op je kop dan een scheur in je schedel....hoe betrouwbaar je beest ook is, hoe goed je ook kan rijden, hoe zeer je denkt "dat overkomt mij toch niet" ......een ongeluk zit in een klein hoekje.....

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:09

daffie1986 schreef:
Begrijp ik nu goed dat je dus op FEI wedstrijden je hoedje moet verruilen voor een cap( *\o/* ) maar dat je bij knhs wedstrijden nog steeds met een hoedje mag blijven rijden ( -O- )? Goed keus van de FEI, wel jammer dat mensen niet uit eigen initiatief met een cap rijden.

Knhs is toch vanaf 1 april cap verplicht?

Maar ik vind het goed! :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:12

_coquette_ schreef:
daffie1986 schreef:

Knhs is toch vanaf 1 april cap verplicht?

Maar ik vind het goed! :)

oh wel? Ik rij geen dressuur meer dus vandaar ook de vraag.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:14

Ja klopt, vanaf 1 april is ook bij de KNHS het hoedje helaas verboden..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:28

Ik vind het ook een goed plan.. en sluit me dan ook helemaal aan bij de reactie van pinkiepie

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:44

Al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor iedereen die kijkt en de eventuele gevolgen van een val meemaakt.

Hier is het al verplicht en eigenlijk klaagt er helemaal niemand meer over, dus het is gewoon een kwestie van wennen :j

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:58

Ik ben dr heeeeel blij mee dat en de FEI en de KNHS nu eindelijk om zijn en het dragen van een cap verplicht stellen! *\o/* +:)+ :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:02

Alle ruiters die ik ken(de) die overleden zijn aan hersenletsel (zowiezo 5) waren volwassenen, hoog tijd dus dat ook die een cap opzetten!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:13

Ik ben ook maar na 65 jaar na mijn geboorte er aan begonnen..

Maar ik wilde geen malle willempje lijken. :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Andre van Duyn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:44

Is het niet zo dat de FEI het verplicht stelt op het inrijterrein? Of overal behalve het inrijterrein en de hoofdring? Meende namelijk dat ze daarmee zouden beginnen. En dan alleen op internationale wedstrijden waar zij de overkoepelende organisatie zijn?

Ik weet het niet zeker hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:57

Ik vind het onzin. Al die regeltjes, bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:44

De recrearuiter doet nog altijd waar hij/zij zin in heeft en dat doe je thuis ook, maar is het dan zo'n ramp om op wedstrijd een cap op te zetten? Vooral voor (kleine) kinderen vind ik persoonlijk dat het een erg goed voorbeeld is als je kan zeggen "Anky, Adelinde en Edward doen het ook". Die kijken immers op naar hun idool en wat doet een kind of jongere? Zijn idool imiteren. Cap = cool (en veilig!). Er zijn zat leuke modelletjes genoeg en je maakt het zo duur als je zelf wil. Je kan ze tegenwoordig zelfs personaliseren met airbrush en dus aanpassen aan je (wedstrijd)outfit.

Investeren in een goede cap is een veel kleinere kost op lange termijn dan een barst in je schedel hoor. Jij alleen betaalt voor een cap, maar je hele familie en omgeving betaalt als je op je smikkel gaat en er ernstig letsel aan je hoofd aan over houdt dat met cap vermeden had kunnen worden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:23

Wat is het porcentage van een vallende GP ruiters met blijvend letsel in een proef ?

Belangrijke is dat de cap in de trainingen opgezet worden anders heeft het geen nut.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:26

jus schreef:
Wat is het porcentage van een vallende GP ruiters met blijvend letsel in een proef ?

Belangrijke is dat de cap in de trainingen opgezet worden anders heeft het geen nut.

De doelgroep die Varekaj noemt, en die inderdaad erg belangrijk is, kijkt alleen maar naar de proef. ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:49

Ja is iid een voorbeeld maar als de idolen superdure (sponsor) caps hebben word het een duur grapje voor pa of ma :D

Het gaat hier om de FEI regel maar als die alleen op wedstrijden geldt heeft eigenlijk niemand er wat aan alleen dan als voorbeeld.

Mi_AmoreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:51

PinkyPie schreef:
Beter een cap op je kop dan een scheur in je schedel....hoe betrouwbaar je beest ook is, hoe goed je ook kan rijden, hoe zeer je denkt "dat overkomt mij toch niet" ......een ongeluk zit in een klein hoekje.....

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:55

Wij als volwassene weten dat maar daar denken die kids echt niet aan hoor. Die onthouden wat ze zien op dat moment en zeg nou zelf, het liefst waar ze over fantaseren is toch ook schitteren zoals hun grote ster in de ring? is handig hoor, je zegt gewoon tegen je ukje "zet je cap op, dat doet X toch ook altijd?", de ukjes denken dan aan zo'n wedstrijdbeeld en hops, cap op je kop want ja, X doet dat ook en dan zijn ze net een beetje zoals hen. Erg eenvoudige denkwijze maar wel effectief genoeg om ze dus op training ook een cap op te laten zetten.
Kinderen staan er ook niet bij stil dat ze alleen maar wedstrijdbeelden zien, het enige wat ze zien en bijhouden is hun idool en die rijdt met cap. Zo duur moet dat grapje ook niet worden hoor, er zijn er genoeg leuke die je goedkoop hebt en airbrush kost niet zo erg veel als je wat goed zoekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:59

jus schreef:
Ja is iid een voorbeeld maar als de idolen superdure (sponsor) caps hebben word het een duur grapje voor pa of ma :D

Het gaat hier om de FEI regel maar als die alleen op wedstrijden geldt heeft eigenlijk niemand er wat aan alleen dan als voorbeeld.

De meeste jonkies zullen daar geen weet van hebben, denk ik zo.

Ik moest altijd alles zelf betalen. Dat heeft natuurlijk niet iedereen. Maar mochten pa en ma niet zoveel meer uit willen geven voor een cap, dan is het aan de ouders om aan te geven dat kindjelief zelf moet bijbetalen.
Als meisje van 9 jaar betaalde ik ook mee aan mijn rijlessen, door elke dag te helpen met afwassen. (hadden we een systeem in, 5 gulden voor 7 keer afwassen)

Als ouder moet je volgens mij af en toe gewoon creatief zijn.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:03

Maar als ouder zijnde laat je je kind zoiezo toch niet zonder cap rijden.

Volgens mij waren die caps die ik had toen ik klein was niet eens gekeurd :D