In N-Hdagblad; Woede om stervend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonday

In N-Hdagblad; Woede om stervend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 11:05

Vandaag stond dit in het Noordhollands dagblad:

SCHOORLDAM - Wat zou er in het hoofd van het veulen zijn omgegaan, toen de merrie - moeder - omviel. En door een shovel uit het drassige land werd geschept?

Wat er in de hoofden van de machteloze toeschouwers omging bij het stervende moederpaard, was duidelijker. ,,Woede, ja. Dit is nog veel erger dan die bultrug. Dit paard is bewust doodgemarteld.’’ Het veulen, een half jaar oud, dronk nog bij zijn moeder.
Langs de N9 bij Schoorldam stonden ze, vijf paarden. Ze zouden er twee tot drie weken blijven, had de eigenaar gezegd. Uit nood, tot er een permanente oplossing was gevonden. Ze stonden er maanden, zegt de eigenares van het land. Zonder dat iemand naar ze omkeek.
Langs de N9 stonden ze, Willem Polle uit Schoorl en Gert Hoogewerf uit Winkel; boer en paardenliefhebber. De ingehouden woede bij een stervend paard. ,,Zo ga je toch niet met beesten om?’’, zegt Hoogewerf. ,,Als je niet naar ze omkijkt, moet je geen beesten nemen’’, briest Polle.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ?lref=vpal

Ik vond het een beetje raar, dat iedereen zo boos is en dat het in de krant komt, terwijl de paarden al maanden daar hebben gestaan en niemand wat heeft gedaan.
Ik vind het vreselijk dat de paarden zo verwaarloosd zijn en de merrie is ingeslapen. Maar ik kan het gewoon niet begrijpen dat niemand actie heeft ondernomen, terwijl in vorige winter om de kleinste zaken de dierenpolitie al op het land bij mensen stond, maar waarom hier niet?
Wat is jullie mening hier over?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:40

Als die mensen er vanaf wisten dan hadden ze het moeten melden.
Echter, al lezend naar alle reacties op het bovenstaande krantenartikel blijkt dat er zeer vaak, zowel bij de eigenaar als 144 aan de bel is getrokken. Er werd niet gereageerd want een aantal weken geleden was het gras nog groen, gezien de foto is het dier gewoon verhongerd, zeer triest.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-12-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Re: In N-Hdagblad; Woede om stervend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:43

vaag omschreven stuk.

Het zal wel overdreven zijn. de merrie was vast dood uit het land gehaald.. dat gaat nou eenmaal niet anders dan met een machine. ziet er niet fijn uit, maar ja paard is dan al dood.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:24

Christiene, de merrie is niet dood van het land gehaald, dat kan je zien op de foto bij het artikel. Ik heb het uitgebreidere artikel in de krant gezien en daar staan drie foto's bij. Deze merrie was als enige graatmager, misschien was ze al wat ouder, misschien vergde het veulen teveel, maar het klopt natuurlijk van geen kanten dat een eigenaar gewoonweg maanden niet naar een koppeltje van zijn paarden omkijkt. Er is een tijdje geleden bagger op een groot stuk van het land gekomen, daar was ze in gaan liggen. Als ze gezonder was geweest, zou ze wel het andere stuk hebben gekozen om te gaan liggen, waar een stuk minder prut was.
Het is voro de merrie fijn dat er een eind aan haar lijden is gekomen, voor het veulen is het wel een abrupt einde zo. Zo wil je toch niet dat een veulen afgespeend wordt lijkt me.
Mij maken dit soort "manieren" van omgang met dieren zowel verdrietig als boos.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:56

oke. ik heb het artikel niet gezien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:16

Daar was ik al bang voor. Met dit soort zaken is het beter om het wel te lezen, maar goed, nu weet je ook hoe het in elkaar zit ;) .
Ik hoop echt dat die eigenaar nu aangepakt wordt, als je verder leest op internet is dit niet het eerste geval van verwaarlozing dat die man op zijn geweten heeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:52

Volgens mij zag ik aan het eind van de middag geen pony's meer lopen op dat stuk. Vanochtend nog wel. Wel liepen de schapen er nog, maar die waren nu naar het stukgelopen waar nog hier en daar een sprietje gras staat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:57

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:33

Ik rijd er dagelijks langs, maar heb helaas niet gezien dat het echt om verwaarlozing ging, waarschijnlijk ook mede door de wintervachten en de afstand tussen mij en de paarden. OP het land stond nog amper een spriet gras. 2 weken terug stond er opeens een grote baal hooi voor het hek waar de paarden van konden eten (achteraf gehoord dat die door omstanders is neergezet). Vorige week was de baal op en ik bedacht mijzelf; als ze in het weekend geen nieuwe baal hebben ga ik even naar het bedrijf ernaast om te vragen wie de eigenaar is en dus aan te geven dat het hooi op was. Vrijdag reed ik er echter voorbij en stond er politie en was het kwaad al geschied.
Schuldig voel ik me nu wel, maar vooral omdat ik niet heb gezien hoe erg de paarden er aan toe waren. Wel weet ik dat er veel mensen wel op de hoogte waren en moesten toezien dat dit allemaal maar gebeurde, want als ze ze gingen verzorgen, dan deed de dierenbescherming weer niets. Mijn schoonouders gaven aan dat die man nog rond de 14 paarden heeft in de omgeving op allemaal landjes waarvan die man dus steeds hoopt dat ze wel door omstanders verzorgd worden. Om welke man het gaat weet ik niet, daar heb ik verder niets van meegekregen, maar bovenstaande heb ik dus van mijn schoonouders gehoord die in Groet wonen.

Conclussie; echt verschrikkelijk!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:02