NRPS kampt met flinke ledendaling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

NRPS kampt met flinke ledendaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:42

www.nrps.nl

Even leek het erop dat de najaarsvergadering niet door kon gaan vanwege extreme weersomstandigheden, maar uiteindelijk konden genoeg ledenraadsleden aanwezig zijn om er een geslaagde bijeenkomst van te maken. Zoals gebruikelijk stonden hierbij de financiën centraal. Het ledenaantal blijkt afgelopen jaar meer afgenomen dan beraamd was. Een aantal opbrengsten is echter hoger uitgevallen en diverse kostenposten blijken lager dan gedacht. Ook heeft de economische crisis tot dusver weinig negatieve invloed gehad op de evenementen; het aantal deelnemers aan de provinciale keuringen, het Nationaal NRPS-kampioenschap en de NRPS/Subli Cup is gelijk gebleven of was zelfs iets meer dan in 2011. Al met al is het op dit moment geraamde verlies over 2012 op minder dan de helft van het begrote bedrag uit gekomen.
Om het ledenaantal te stabiliseren en meer veulenregistraties te krijgen, zal het NRPS de tarieven voor 2013 niet verhogen. De penningmeester heeft de begroting 2013 niettemin zodanig weten samen te stellen dat het verlies tot een minimum beperkt blijft, en kreeg van de vergadering dan ook groen licht.

Onder het agendapunt Voorlichting wees voorzitter Jan Oude Elberink erop dat de röntgeneisen veranderd zijn met ingang van de hengstenkeuring 2012/2013. Dit is in het NRPS-Nieuws van november toegelicht door dr. Peter Stolk. Daarnaast blijft het NRPS de ontwikkelingen rond de erfelijke aandoening Myotonie volgen en bekijkt van jaar tot jaar of er stappen ondernomen moeten worden.

mariet258

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:27

Toch jammer van de negatieve ondertoon in kopzin. Het stamboek is juist heel positief over de deelname aan de keuringen en andere evenementen waaraan dus meer mensen hebben deelgenomen dan in 2011. Blijf positief schrijven anders doe je het NRPS zeker tekort. Het is een zeer laag drempelig en vriendelijk stamboek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:32

De keuze om prijzen niet te verhogen zal het ledental niet verhogen en fokkers die weg willen niet houden. Het NRPS moet een beleidsverandering doorvoeren en een marketingstrategie kiezen waarbij ze niet als " het kleine zusje" van het KWPN worden gezien. Daarnaast duidelijk inzetten op een profilering als een kwaliteitsstamboek.

Daarnaast zijn er nog wel wat verbeterpunten. Zoals vrij bewegen op de merriekeuring en ik zou hengsten verplichten mee te doen aan de hengstencompetitie.

Overigens wel een prettig stamboek om mee te werken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:23

mariet258 schreef:
Toch jammer van de negatieve ondertoon in kopzin. Het stamboek is juist heel positief over de deelname aan de keuringen en andere evenementen waaraan dus meer mensen hebben deelgenomen dan in 2011.

Dat was het eerste wat ik dacht nadat ik het bericht had gelezen.

annastasia

Re: NRPS kampt met flinke ledendaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:33

Ook ik ben 1 van de leden die het lidmaatschap heeft opgezgd. Heb geen (fok)merrie meer en zie dus niet de meerwaarde er van in om lid te blijven. Bovendin vond ik de prijzen ook behoorlijk hoog in vergelijking met het New Forest Stamboek.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:46

Denk dat dat inderdaad de reden is van de daling van het ledenbestand. Mensen die stoppen met fokken zullen het lidmaatschap ook wel opzeggen. Ja het is niet goedkoop het lidmaatschap maar daartegenover staat wel dat je gratis kan deelnemen aan de keuringen, geven ze premies op de keuringen, gratis dekkingen op de showdag. Geloof niet dat het KWPN zoveel goedkoper is.

mariet258

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:20

Het lidmaatschap kost nog geen 100euro per jaar en daarvoor krijg je ook nog iedere maand een mooi blad met allerei informatie, reportage/intervieuws enz.. Ook kun je gratis deelnemen aan de keuringen en aan de subli cup.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:39

janderegelaa schreef:
Het NRPS moet een beleidsverandering doorvoeren en een marketingstrategie kiezen waarbij ze niet als " het kleine zusje" van het KWPN worden gezien.

Vergeleken met veel andere stamboeken in NL, is 'het kleine zusje van' al heel wat. Maar ik vind wel dat het NRPS langzaam uit die rol aan het kruipen is. Ik ben heel tevreden over dit stamboek, heb heel veel moeite gedaan om mijn veulen van dit jaar bij het NRPS te registreren en dat is niet voor niks. Ik ben altijd goed geholpen, fijne service, fijne medewerkers, snelle reactie etc. Helaas vanwege financiele situatie ook mijn lidmaatschap voor volgend jaar op moeten zeggen, wat ik écht heel vervelend vind, maar wie weet in de toekomst weer.

Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:15

Ik heb ook mijn lidmaatschap opgezegd. De prijsverhoging van om en nabij de 10% in 2012 vond ik echt teveel. Het sportpredikaat wat ik vervolgens aan wilde vragen kostte ook iets van 40,- Euro, ook een behoorlijke prijs vind ik persoonlijk. Bij het AVS is het bij mijn weten gratis.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:16

Als ik kijk wat onze paarden kosten in onderhoud, dan vind ik de prijzen die hier genoemd worden eerlijk gezegd een druppel op een gloeiende plaat. Wij hebben recent onze cruzado laten registreren (nu vijf maanden oud en heeft al minstens drieduizend euro gekost aan dekgeld, drachtigheidsbegeleiding etc), daar betaalden wij al over de 100 euro voor, en daar zit geen lidmaatschap van het PRE stamboek bij.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:13

annastasia schreef:
Ook ik ben 1 van de leden die het lidmaatschap heeft opgezgd. Heb geen (fok)merrie meer en zie dus niet de meerwaarde er van in om lid te blijven. Bovendin vond ik de prijzen ook behoorlijk hoog in vergelijking met het New Forest Stamboek.

Dit is ook de reden dat ik die van mij stop zet

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:52

Ik ben en blijf gewoon lid :D

petraaken schreef:
Geloof niet dat het KWPN zoveel goedkoper is

Dat denk ik ook niet... En stamboeken die bijv. een goedkopere lidmaatschap hebben, willen vaak weer geld zien voor deelname aan keuringen... Krijgen ze het geld linksom niet, dan wel rechtsom :7

mariet258

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:06

zo is het.
Het NRPS is ook heel aktief op facebook en dan met name de afdeling Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht. Wil je iedere maand een nieuwsbrief ontvangen mail dan naar nrpsnoordholland@gmail.com. Leuke akties en veel aktiviteiten voor NRPS leden en vrienden van het NRPS mogen ook meedoen.