Britse RSPCA spendeert 3 ton aan rechtszaak omtrent jacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse RSPCA spendeert 3 ton aan rechtszaak omtrent jacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:03

http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een toegestaande jacht: Ruiters te paard met een meute honden
Foto: http://www.flickr.com javajoba / Jack Kennard

De Britse dierenbescherming, RSPCA, is in Groot-Brittannië in opspraak gekomen na het aanspannen van een rechtszaak omtrent een verboden jacht. Een organisatie en twee mensen verbonden met die organisatie hadden eind 2011 en begin 2012 een aantal jachten georganiseerd terwijl dit niet mocht. Een aantal vossen zijn hierbij gedood. Zij werden gefilmd door de Britse organisatie Protect Our Wild Animals group. De RSPCA heeft vervolgens de zaak voor de rechter gebracht. Maar om zover te komen was de RSPCA in totaal 326.000 Britse ponden (ruim 400.000 euro) verder. Zowel de individuen als de organisatie werden veroordeeld en kregen een boete. De organisatie moest daarnaast ook nog een 15.000 Britse pond betalen aan de RSPCA voor gemaakte kosten aan de rechtszaak. Een bedrag dat de kosten eigenlijk totaal niet dekt.

De RSPCA is een liefdadigheidorganisatie en vrijwel volledig afhankelijk van giften door particulieren en bedrijven.

De rechter zei aan het eind van de zitting: “Het is niet aan mij om hier een mening over te vormen, maar ik vind het een erg hoog bedrag. Er zullen buiten de rechtbank wellicht mensen zijn die vinden dat de RSPCA hun donaties beter kunnen gebruiken.”

Inmiddels is er al op diverse Britse fora en op Facebook al forse kritiek hierover geuit. De meeste reacties vinden de hoogte van het bedrag belachelijk. Zo is daar onder meer een meisje die zegt: “En dan aan mij vragen of ik nog acht Pond extra over heb zodat ze meer inspecteurs kunnen opleiden! Volgens mij zijn ze zelf vergeten waar de RSPCA voor staat.”

De RSPCA heeft op hun website het volgende verklaard: “Je kan geen prijs aan gerechtigheid hangen. De dieren kunnen deze zaak niet zelf voor de rechter brengen, zeker niet als ze in stukken verscheurd zijn. Daarom moeten wij dat doen. Een overweldigende meerderheid is tegen de jacht. Het is nu tijd om hen te stoppen die dit illegaal doen. Pas dan kunnen we stoppen met geld uitgeven aan rechtszaken.” De RSPCA was dan ook blij met de uitspraak.

petraaken

Re: Britse RSPCA spendeert 3 ton aan rechtszaak omtrent jacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:25

Daar zijn dan andere manieren voor die heel wat minder geld kosten. Met dat uitgespendeerde geld aan die rechtszaak hadden veel andere dieren kunnen redden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:52

petraaken schreef:
Daar zijn dan andere manieren voor die heel wat minder geld kosten. .

Zoals ??

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:56

Ik denk dat de RSPCA een beetje doordraaft. Uit ervaring weet ik dat er alle eeuwen lang op de vos gejaagd wordt. Voorstanders kunnen het zien als wildbeheer. Tegenstanders natuurlijk niet. Er wordt alleen gejaagd op die terreinen waar een overschot aan vossen zitten. Wanneer die moeten worden afgeschoten zal er een jachtopziener/jager aan te pas moeten komen. Die werken dan ook met een hond om de vos op te sporen.
Wanneer je als boer in een gebied woont met veel vossen, dan ben je blij als er weer eentje gevangen wordt. Ik kan me aan de andere kant wel voorstellen dat er 'stads'mensen zijn die dit verafschuwen. Maar zoals alles kan ook dit van twee kanten bekeken worden.
In Nederland wordt er ook gejaagd, maar dan niet op de levende vos. Alleen op een spoor, de scent.
Wat is het verschil voor een vos wanneer een jacht 'legaal' is of 'illegaal'?

Het zal altijd wel een discussie blijven, net zoals het stierenvechten in Spanje, de hanen gevechten, pitbull gevechten, e.d.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:17

Er zijn er vast wel Ceasario, ik weet niet wat de britse wetgeving allemaal toelaat. Voor het beestje zelf maakt het inderdaad niet uit. Voor mensen die dieren houden waar er veel vossen zitten is het niet bepaald een pretje als je s'morgens je halve ganzen, eenden of ander pluimvee bestand dood terug vind. Zelfs met goede afrastering en netten erboven. Vossen bijten die zelfs stuk als ze echt binnen willen zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:24

Ik vrees dat in dit geval wetgeving en praktijk nogal ver uiteen liggen.

Sinds 2004 is het verboden om te jagen op vossen. Echter er is toen ook gezegd dat er geen (politie)mankracht aan gespendeerd zou worden om deze wet na te leven. Deze wet is erdoor gekomen doordat men in 'London' het zielig vond voor de vossen, terwijl er in praktijk geen draagvlak is voor deze wet op het platteland.

De voorstanders voor de vossenjacht halen inderdaad het argument aan dat het wildbeheer is en dat het al eeuwenlang op deze manier gebeurd. Hun argumenten: jagen op vossen met geweren is juist dierenmishandeling, vaak wordt er niet goed geschoten (aangeschoten vossen sterven een langzame dood), jacht het hele jaar door (moedervos wordt doodgeschoten en de puppies sterven van de hongerdood) terwijl de foxhunt alleen in de winter is als er dus geen puppies zijn.

Praktijk: er zijn meer dan 150 hunts in de UK. Elke hunt gaat 2 (of 3) keer per week op pad. Heus niet elke keer wordt er een vos gevonden en gedood (hoogstwaarschijnlijk eens per 10 keer oid).
Dat de RSPCA er nu in is geslaagd om van 1 hunt mensen veroordeeld te krijgen dat zegt eigenlijk al genoeg (hoog bedrag aan gespendeerd om dat voor elkaar te krijgen en de boete is relatief laag).

Bij sommige hunts komen regelmatig 'anti's ' langs. Dat zijn dan mensen met een bivakmuts op en legerkleding aan die de deelnemers aan de hunt bedreigen, uitschelden of in een enkel geval zelfs mishandelen (vorig jaar nog een 'footfollower' een oudere man en zijn zoon die in elkaar geslagen zijn). Of de 'anti's' daadwerkelijk betrokken dierenrechtactivisten zijn of dat er andere motieven meespelen valt te bezien.
Soms worden Anti's bijvoorbeeld gerekruteerd door een tegenstander van de hunt, in ruil voor 10 pound en een maaltijd in de pub wordt ze dan gevraagd om te protesteren.

Maar goed, er is dus een wet tegen de jacht met honden op vossen, alleen in praktijk is er niets veranderd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:19

Dan klinkt een echte vossenjacht met honden dan inderdaad diervriendelijker. Beestje is in elk geval meteen dood en puppies sterven niet onnodig van de honger.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:30

Wel erg goed dat ze doorzetten, geef je toch een krachtig beeld mee af, ipv. ze maken ons toch niks.
Alleen hadden ze misschien een betere principezaak kunnen uitkiezen, maar daar heb ik geen verstand van.