Een toegestaande jacht: Ruiters te paard met een meute honden
Foto: http://www.flickr.com javajoba / Jack Kennard
De Britse dierenbescherming, RSPCA, is in Groot-Brittannië in opspraak gekomen na het aanspannen van een rechtszaak omtrent een verboden jacht. Een organisatie en twee mensen verbonden met die organisatie hadden eind 2011 en begin 2012 een aantal jachten georganiseerd terwijl dit niet mocht. Een aantal vossen zijn hierbij gedood. Zij werden gefilmd door de Britse organisatie Protect Our Wild Animals group. De RSPCA heeft vervolgens de zaak voor de rechter gebracht. Maar om zover te komen was de RSPCA in totaal 326.000 Britse ponden (ruim 400.000 euro) verder. Zowel de individuen als de organisatie werden veroordeeld en kregen een boete. De organisatie moest daarnaast ook nog een 15.000 Britse pond betalen aan de RSPCA voor gemaakte kosten aan de rechtszaak. Een bedrag dat de kosten eigenlijk totaal niet dekt.
De RSPCA is een liefdadigheidorganisatie en vrijwel volledig afhankelijk van giften door particulieren en bedrijven.
De rechter zei aan het eind van de zitting: “Het is niet aan mij om hier een mening over te vormen, maar ik vind het een erg hoog bedrag. Er zullen buiten de rechtbank wellicht mensen zijn die vinden dat de RSPCA hun donaties beter kunnen gebruiken.”
Inmiddels is er al op diverse Britse fora en op Facebook al forse kritiek hierover geuit. De meeste reacties vinden de hoogte van het bedrag belachelijk. Zo is daar onder meer een meisje die zegt: “En dan aan mij vragen of ik nog acht Pond extra over heb zodat ze meer inspecteurs kunnen opleiden! Volgens mij zijn ze zelf vergeten waar de RSPCA voor staat.”
De RSPCA heeft op hun website het volgende verklaard: “Je kan geen prijs aan gerechtigheid hangen. De dieren kunnen deze zaak niet zelf voor de rechter brengen, zeker niet als ze in stukken verscheurd zijn. Daarom moeten wij dat doen. Een overweldigende meerderheid is tegen de jacht. Het is nu tijd om hen te stoppen die dit illegaal doen. Pas dan kunnen we stoppen met geld uitgeven aan rechtszaken.” De RSPCA was dan ook blij met de uitspraak.