Betalen voor paardencrematies die nooit plaats vonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Betalen voor paardencrematies die nooit plaats vonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 11:20

http://www.bokt.nl

In Groot-Brittannië is recent een man van 69 jaar oud, Philip John C., veroordeeld tot het betalen van een boete van 53.000 Britse Ponden (ruim 60.000 euro). Hij had mensen laten betalen voor het cremeren van hun paarden en pony’s, maar in werkelijkheid vonden deze crematies niet plaats.

Jenny Morgan vond dat ze te weinig as terug had gekregen van haar Welsh C pony Aston True Welshman. Zij maakte geen gebruikte van de diensten van Phillip John C.'s crematorium, maar van een andere. Zij meldde haar vermoedens bij de Northampton Trading Standards and the Association of Private Pet Cemeteries and Crematoria (APPCC), een overkoepelde organisatie die toezicht houdt op begraafplaatsen en crematoria voor huisdieren.

Morgan moest 1.000 pond betalen voor de crematie van haar pony en had vervolgens grote moeite om de as van Aston True Welshman terug te krijgen. Na weken kreeg ze eindelijk de as. Dat zat in een doos waar een schoen in paste. Te weinig voor een Welsh C pony vond Morgan. Morgan nam contact op met Horse and Hound en zei: “Ik ben boos en verdrietig. Dit is niet het respectvolle einde dat ik wilde voor hem. Ik heb nu geen idee wat er met mijn pony is gebeurd. Is dit slechts het tipje van de ijsberg? Wie weet hoeveel slachtoffers er nog meer zijn?”

Inmiddels hebben meerdere mensen zich gemeld bij het APPCC. Twee nieuwe zaken worden nog onderzocht. Meer informatie kon de APPCC niet geven, wel dat 1 zaak te maken heeft met Phillip John en de andere betreft een ander crematorium. Verwacht wordt dat er nog meer aan het licht kan komen, nu mensen de as van hun pony of paard gaan onderzoeken.

De woordvoerder van APPCC meldt dat eigenaren en dierenartsen zelf goed op moeten letten, aangezien er voor de paardencrematoria geen regulatie is. “Dierenartsen moeten goed opletten dat zij de werkwijze en standaarden onder ogen krijgen. Ook kunnen zij inspecties uitvoeren. Ook eigenaren moeten zich goed laten inlichten over wat er gebeurd bij het betreffende crematorium. Ze moeten de details weten van begin tot eind. “, aldus de woordvoerder tegen Horse and Hound.

Anoniem

Re: Betalen voor paardencrematies die nooit plaats vonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:21

Jeetje wat erg!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:21

waar zijn de paarden en pony's dan gebleven, als ze niet zijn gecremeerd ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:35

waarschijnlijk zijn die gewoon via de (Britse equivalent van)rendac afgevoerd ...

IrisCamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:49

Dan denk je dat je je paard of pony veilig ergens naar toe brengt, is dat niet zo. Ik vind het echt niet kunnen je gaat er van uit dat die man betrouwbaar is. Niet dus.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:49

of op 1 grote berg en dan krijg je gewoon ander as terug... Ik vind het altijd maar een raar idee dat je nooit weet of je wel je eigen beestje terug krijgt.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:05

is het dus zo belangrijk voor je dat je er 1000,- voor betaald en dan heb je nog niks.. heel triest

IrisCamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:09

Straks heeft hij die pony's door verkocht. Dat zou wel heel zielig zijn. Maar idd krijg je ineens gewoon ander as terug.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:13

Sonja_vR schreef:
waarschijnlijk zijn die gewoon via de (Britse equivalent van)rendac afgevoerd ...

Is in feite ook een vorm van crematie maar hier hadden de mensen natuurlijk niet voor betaald

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:14

Bonnieaw schreef:
of op 1 grote berg en dan krijg je gewoon ander as terug... Ik vind het altijd maar een raar idee dat je nooit weet of je wel je eigen beestje terug krijgt.

Lijkt me sterk dat ze meerdere paarden tegelijkertijd gaan verbranden. Daarvoor zijn ze iets te groot.
Een paard kost al ettelijke uren cremeertijd.

Dier is inderdaad waarschijnlijk de destructie ingegaan. En het verschil in prijs tussen het ene en het andere ... ??? :x

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:22

IrisCamilla schreef:
Straks heeft hij die pony's door verkocht. Dat zou wel heel zielig zijn. Maar idd krijg je ineens gewoon ander as terug.

Volgens mij worden dieren dood aangeboden bij een crematorium, doen die niet aan inslapen.
En wie wil er nou een dood paard kopen.
Ik denk gewoon idd afgevoerd via een rendac variant.
Die hadden dan ook wel eens vragen mogen stellen bij zo een "grote" klant...........(mits ze in het "complot" zitten)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:27

bah...je kunt ook geen mens meer vertrouwen :(

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:31

sneppie schreef:
Volgens mij worden dieren dood aangeboden bij een crematorium, doen die niet aan inslapen.
En wie wil er nou een dood paard kopen.
Ik denk gewoon idd afgevoerd via een rendac variant.
Die hadden dan ook wel eens vragen mogen stellen bij zo een "grote" klant...........(mits ze in het "complot" zitten)

Toen ik mijn Welsh pony liet cremeren had het crematorium wel deze optie voor mij. Met een dierenarts van daaruit die het inslapen kon begeleiden, in een grote inslaapbox in het crematorium zelf. Mijn pony werd echter net thuis ingeslapen op dat moment, en het crematorium was ook een paar 100 km verderop, iets wat je een dier op sterven echt niet meer aan gaat doen, qua vervoer. Ook al stond deze al heel goed bekend, ik heb toch gekozen om mijn pony daar niet direct te laten cremeren, maar te waarborgen in de rustruimte daar zelf voor de nacht en ben de volgende dag wezen kijken, tot hij de cremeeroven in zou gaan. Kostte me heel wat meer als nodig was geweest, maar ik ging wonderbaarlijk rustig naar huis daarna.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:38

Wat vreselijk!!!
Precies de reden dat ik altijd bij de crematie van mijn dieren wil zijn.en blijven tot de as in de molen gaat.
Ik heb zelf in een crematorium gewerkt waar het wel goed gedaan werd maar weet uit verhalen van klanten dat er zat gerotzooit wordt met dieren cremeren.
Vooral omdat het veel stookkosten en tijd bespaard. Eigenaren betalen groot geld, en ze kunnen aan de as niet zien of het hun eigen hond of kat was.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:54

ik weet niet hoor, maar ik zou er sowieso geen 1000,- aan uitgeven, dat alleen voor je pony te laten veranderen in een hoopje as
echt niet lullig bedoelt hoor, ik bedoel mijn pony is voor zo'n beetje het belangrijkst/dierbaarst, onder m'n familie, maar ik zou er geen 1000.- voor neertellen om hem/haar te laten cremeren, daar kan je alweer een nieuwe pony voor kopen in deze tijd
en begrijp me niet verkeerd, mij pony is voor mij belangrijk, en niet zomaar voor n andere vervangbaar, maar ik zou persoonlijk gewoon geen 1000,- betalen voor hem/haar te laten cremeren

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:58

Nee, ik wilde dat ook liever niet. Heb de naweeen van het enorme bedrag ook echt wel gevoeld. Vooral toen mijn auto er vlak daar na er mee ophield en er een nieuwe moest komen. Maar die wens van dat het me niet teveel geld moest kosten was minder dan de wens om hem niet in een destructiebedrijf te laten terechtkomen. Feit blijft helaas dat t veel geld kost. En dat zal ook niet snel veranderen. Maar ik zou het zo weer opnieuw doen. En gelukkig heeft iedereen die keus voor zichzelf.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:02

diep triest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:09

Ben ik blij dat ik er bij was toen paardlief in de oven lag, nog wat geknuffeld heb en heb gezien hoe de deur toe ging (mocht ik zelf doen volgensmij, was te gestresst om het me te herinneren) en dat de oven aan ging :)

Zeer triest wat hier gebeurd is, bah, oplichten snap ik nog wel in deze tijden, maar op die manier?