België gaat noodzaak schuilstal onderzoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

België gaat noodzaak schuilstal onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:14

http://www.nieuwsgrazer.nl/ORnV/LDvq

De KU Leuven, in België, wil in contact komen met eigenaren van paarden en pony’s die – al dan niet permanent – in de wei worden gehouden. Dit meldt het Vlaams Paardenloket.

Doctoraalstudent Melissa Snoeks gaat onderzoek doen naar de vraag of deze dieren beschutting nodig hebben als ze in de wei staan en welke factoren (temperatuur, zonnestraling, neerslag, insecten, periode van het jaar) hier eventueel een invloed op hebben.
De resultaten zullen gebruikt worden om paardenhouders, inspecteurs, overheden correct te adviseren over dit onderwerp. Het onderzoek zou ook effect kunnen hebben op de regelgeving in België.

Enige tijd geleden publiceerde de Vlaamse Raad voor Dierenwelzijn – na uitgebreid overleg waarbij ook het Vlaams Paardenloket betrokken werd – volgende advies: “De paarden die buiten worden gehouden, moeten kunnen opgestald worden of, indien dit niet het geval is, over een natuurlijke beschutting of een schuilhok beschikken.” Aan de hand van het onderzoek van de KU Leuven zal bekeken worden of dit advies in regelgeving vertaald moet worden.

Wie wil meewerken aan het onderzoek kan contact opnemen met info@vlaamspaardenloket.be

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:28

Ongeveer een zelfde onderzoek als de vraagstelling: is water nat

LBLGypsyCobs

Re: België gaat noodzaak schuilstal onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:01

Helaas geloven sommige mensen pas dat water nat is als er uitvoerig onderzoek naar gedaan is.
Maar als zo'n onderzoek betekent dat het makkelijker wordt om schuilstallen te bouwen en dus het welzijn van paarden verbetert, hebben ze mijn zegen.

Dat Nederland maar snel mag volgen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:12

ik heb de schuilstal meer nodig in de zomer dan in de winter.
met regen staan ze er nouwlijks terwijl ze in de zomer als het warm is en er zijn veel vliegen/dazen ze er wel in staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:41

Mijn paardjes gebruiken hem nu ook veel . Als ik smorgens vroeger ben als zij verwachten staan de grotere altijd binnen .
In de zomer bij veel prik beesten ook .
Denk dus dat een schuilstal echt nodig is .

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:46

Bij ons liggen de enter en twenter echt s nachts in de schuilstal. Het zand is nu nat en in de schuilstal liggen rubber tegels met Rapsody bedekking en ze rusten er in. Onze grote Tinker niet die eet en mest er alleen in.
Van de zomer stonden ze d'r in tegen de insecten ondanks onze 2 stuks dazen vallen..:-(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:47

Een paard moet altijd een droge plek kunnen hebben.
Paarden die 24/7 buiten staan zonder schuilstal, heel goed als daar een verbod op komt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:06

Voor zover mij bekend ben je in belgie verplicht op zijn minst een schuilstal te hebben, terwijl je in nederland die 9 van de 10 x niet mag plaatsen onder het mom van verromeling van het landschap.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:29

En toch moet een paard beschutting hebben . En soms zie je hier paarden dood ongelukkig staan omdat ze op een perceel staan wat helemaal open is . En dan met ijzige wind en regen .

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:32

mijn paarden gebruiken de schuilstal heel veel, in de winter, omdat er hooi ligt, als dat op is, zijn ze er gelijk uit. In de zomer zoeken ze de stal zelf op om te vluchten voor de steekbeesten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:35

Mijn paard zie ik er normaal gesproken alleen in gaan om een hap hooi te pakken, en daarna gaat ze snel weer naar buiten. Pas als de hap hooi gekauwd en doorgeslikt is weer naar binnen, om dan het hele ritueel weer te herhalen. Denk dat ik dat hooinet toch es buiten ga hangen...

De paarden van mijn schoonmoeder zie je soms in volle galop naar de schuilstal vertrekken om een vervelende daas af te schudden. :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:37

Dat merk ik ook dat het per ras wel wat verschillend is in behoefte. HEb 3 shetters en een grote en de grote staat de nacht eigenlijk altijd uitzichzelf in de schuilstal en er veel insecten zijn ook tenzij ik de weiden dan overdag open heb en de nachdt dicht doe dan rent hij heel de dag op en neer omdat hij wil eten maar ook geen insecten wil. De shet staat veel buiten uit zichzelf en komt alleen binnen als ze er eten heeft of een bed voor de nachten. IN de nachten zie ik ze vaak met hun alle binnen gaan. En bij extreem veel koude wind ook. Een plek om uit de wind te staan. Regen doet ze allemaal niet veel en staan ze gerust een halve of hele dag in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:39

Zinzi_jewel schreef:
En toch moet een paard beschutting hebben . En soms zie je hier paarden dood ongelukkig staan omdat ze op een perceel staan wat helemaal open is . En dan met ijzige wind en regen .

En wat als paarden alleen overdag in de wei staan, moeten ze dan ook beschutting hebben?
Moet je dan in elk stuk(je) wei een schuilstal bouwen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:45

Hier worden de schuilstallen ook allemaal volledig en heel graag benut, door alle rassen :)

Heb toch geen kinderachtige flauwe koukleumen, maar bij flinke buien duiken ze toch echt naar binnen en ook in de zomer staan ze in en rond huis in de schaduw.

Zie hier in de buurt ook dieren staan zonder enkele vorm van beschutting en ik blijf het sneu vinden, zeker net als vorige week met sneeuwbuien, af en toe een hagelbuitje tussendoor :n

En Brainless, bij mij grenzen de weides aan de paddocks met schuilstallen, dus mijn dieren hebben het geluk allemaal inderdaad naar binnen te kunnen wanneer ze willen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:34

juliomariner schreef:
Ongeveer een zelfde onderzoek als de vraagstelling: is water nat

Ik vind dit onderzoek eigenlijk niet zo voor de hand liggend. Als je hoort hoeveel mensen -ook hier op bokt!!! - beweren dat een heg, een paar bomen of een muur voldoende is voor een paard om te schuilen, dan ben ik blij dat er eindelijk onderzoek naar gedaan wordt en hoop ik stilletjes op een positieve uitslag. Ieder paard zou beschutting moeten kunnen zoeken in een water- en winddichte stal met minstens drie gesloten zijdes. Ik denk dat er heel veel paarden zijn die hierover niet de beschikking hebben.
Dit onderzoek trapt dus (jammer genoeg) geen open deur in.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:42

maar waarom doen Belgen dit onderzoek, dacht dat het daar allang mocht en zelfs verplicht was? of willen ze dat dan weer afschaffen?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:48

Dat zei ik ook hierboven, hoor van Belgische kennisen van mij dat ze het maar raar vinden dat wij hier geen schuilstallen mogen bouwen, omdat zij geen paard op de wei mogen houden als er geen "kot" op staat, geen schuilstal...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:50

Een schuilstal is hier niet verplicht en moet ook vergund worden, net als in Nederland. Het enige verschil is denk ik dat je hier nog net iets makkelijker een vergunning krijgt dan in Nederland.
Even een stukje van het Vlaams Paardenloket:

Citaat:
Het ruime wettelijk kader laat toe bij de beoordeling van de noodzaak van beschutting het gezond verstand te laten primeren. Zo zal men op een slechts sporadisch gebruikte weide, dicht bij de stal, minder geneigd zijn een schuilhok te bouwen, dan op een verder afgelegen weide, waar de dieren permanent lopen. Hagen en bomen kunnen nuttige natuurlijke beschutting bieden. Bij het bouwen van een schuilhok dient aandacht besteed te worden aan voldoende verluchting. De noden zijn anders in de zomer dan in de winter. Ideaal zijn moduleerbare systemen. In de zomer is een schuilhok met een goed geïsoleerd dak zonder zijkanten ideaal. In de winter is beschutting zowel langs boven als langs de zijkant van belang, zonder dat ook dan een goede verluchting mag veronachtzaamd worden. Gelet op de strikte hiërarchie bij paarden kan het schuilhok beter breed dan diep zijn. Van fundamenteel belang is ook dat het een droge bodem heeft.

Voor het bouwen van zowel een schuilhok als van een stal is een vergunning vereist. De criteria om deze te kunnen bekomen zijn strikter voor een stal dan voor een schuihok.
Gedetailleerde informatie met de geldende reglementering over ruimtelijke ordening en vergunningen vindt u terug op de website http://www.vlaamspaardenloket.be

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:51

Hmm, lastig, dat er onderzoek naar gedaan wordt is in principe fijn en goed. Mocht de uitslag zijn dat er een schuilstal moet zijn dan vraag ik me ten eerste af hoe ze dat willen controleren en ten tweede ben ik dan bang dat veel stallen de deuren kunnen sluiten :( tenzij de gemeentes hun beleid dan ook versoepelen.

En ja, ik ben idd één van die mensen die een absoluut water- en winddichte stal een welkome aanvulling maar geen must vindt ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 18-12-12 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:57

Sees schreef:
Mocht de uitslag zijn dat er een schuilstal moet zijn dan vraag ik me ten eerste af hoe ze dat willen controleren en ten tweede ben ik dan bang dat veel stallen de deuren kunnen sluiten :( .

Waarom denk je dat?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:08

Gini omdat stalhouders vaak best bereid zijn een schuilstal neer te zetten maar de gemeente dit tegenhoudt...

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:26

hopelijk wordt de wet voor schuilstal-bouw dan ook wat soepeler :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:06

Belgie is die al soepler bij ons geen probleem dierenverblijf wordt sneller vergund dan andere dingen. Met 3 dichte kanten en binnen een bepaalde afmeting mocht het zelfs zo op paar percelen gezet worden. Als het maar geen hele stal wordt;) Maar ook hier verschilt het nog per gemeente een beetje hoe ze er meer omgaan. Maar een paard zonder schuil vinden ze eigenlijk niet kunnen en wordt wel op gelet hier door de politie zelf zelfs.

Zelfde is dat sinds vorig jaar deugelijk hekwerk voor paarden is vrij gegeven dat er geen vergunning meer voor nodig is omdat er teveel paarden uitbreken vonden ze. Voordeel is dat er een groot paardenliefhebber nu in landbouwsector zit en zelf rijdt;) DIe begrijpt waar je als paardenhouder tegen aan loopt. Dat is wel fijn aan belgie.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:15

Nu maar hopen dat de Nederlandse regelgeving hier naar gaat luisteren, nu mag je met moeite wat plaatsen -O-

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:21

Mijn veulen staat helaas zonder schuilstal 24/7 buiten. Ook omdat er niets gebouwd mag worden op dat land.
Ik vind het afschuwelijk maar een andere optie is heel veel op stal en dat wil ik sowieso helemaal niet.

Ik vind ook dat een schuilmogelijkheid verplicht zou moeten worden! :j