Het leed van het paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:13

www.hsi.org/ bokt.nl

Europa ligt centraal als het gaat om de globale handel in paardenvlees. Elk jaar worden er ongeveer 200.000 paarden geslacht voor het vlees in Europa, waarvan tienduizenden ook nog eens onder erbarmelijke omstandigheden over lange afstanden worden getransporteerd voor de Europese consument.
Om aan de vraag naar paardenvlees tegemoet te kunnen komen, wordt ook nog eens jaarlijks duizenden kilo's aan paardenvlees uit landen als Mexico en Canada geïmporteerd.

Het slachten van paarden gaat niet alleen gepaard met dierenmishandeling, maar kan tevens een gevaar voor de volksgezondheid opleveren. Bij het consumeren van paardenvlees is de kans groot dat er ook nog restanten van medicijnen in het vlees kunnen zitten.

Hoewel er een grote handel is in paardenvlees in Europa wil dit nog niet zeggen dat in alle Europese landen evenveel paardenvlees wordt geconsumeerd. In landen als België, Italië, Frankrijk en Luxemburg is het heel normaal om paardenvlees te eten, terwijl in Engeland en Ierland juist een sterke aversie heerst over het eten van paardenvlees. Ook wanneer er voldoende aanbod van paardenvlees is vinden consumenten het nog niet acceptabel om het te eten. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Ipsos MORI in juli 2012, blijkt dat in Frankrijk slechts 50 procent van de bevolking het eten van paardenvlees acceptabel vinden. In België is dit 51 procent en Italië vindt 58 procent het eten van paardenvlees normaal.

De weg naar de hel: Lange afstands-transporten van slachtpaarden in Europa.

Elk jaar worden duizenden paarden over lange afstanden naar het slachthuis getransporteerd, soms zelfs via de zee, maar meestal in ondeugdelijke transportmiddelen waar ze opeengepakt staan.
Zo'n reis kan soms enkele dagen duren en gaat vaak over meerdere grenzen voordat de paarden eindelijk het slachthuis bereikt hebben. De paarden worden soms meerdere malen in- en uitgeladen.

De Europese handel in paardenvlees is gecentreerd rond Italië. De helft van alle paarden dat in Europa geslacht wordt gebeurd in Italië. Over blijven dan nog de landen Polen, Spanje, Frankrijk, België, Duitsland, Zweden en Nederland.
Het slachten van paarden is meestal zeer wreed voor de paarden, omdat paarden vluchtdieren zijn. Hun paniek en instictieve drang om proberen te vluchten zorgt ervoor dat ze hun hoofden vaak vreselijk verwonden, waardoor het zeer moeilijk wordt om ze te slachten.

Wat echter de meeste mensen niet weten, die paardenvlees consumeren, is dat hun vlees van de andere kant van de wereld is geïmporteerd.(Canada en Mexico). Naast de wreedheden en dierenmishandeling die deze slachtpaarden moeten ondergaan is hun vlees verre van "veilig". De kans dat het besmet is met medicijnen is groot.
Ondanks dat Europa strenge invoereisen heeft, waarbij het vlees vrij hoort te zijn van medicijnen, heeft het onderzoek naar voren gebracht dat er steeds meer bewijzen zijn die de geloofwaardigheid van het "veilige paardenvlees" uit Canada en Mexico doet barsten. Deze twee landen beweren juist wel zoveel mogelijk aan de eisen te voldoen.
De Human Society International verzoekt de Europese Commissie daarom dringend paardenvlees uit Amerika te weren op de Europese markt.
HSI Europa is tevens actief bezig in Canada met andere organisaties, om ervoor te zorgen dat het slachten van deze fantastisch mooie creaties wordt gestopt. Ook willen ze de internationale vraag naar paardenvlees terugdringen en de mensen bewust maken dat dit vlees niet zonder "gevaar" is.

Rivendell

Re: Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:18

En een koe of varken heeft het beter?
Ik vind het zo hypocriet om paarden apart te zien van ander vee. Alle dieren horen mey reapect behandeld te worden.
Ik eet graag paardenvlees. Weet waar ik het haal en weet dat het goed vlees is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:19

Ik ben niet vies van paardenvlees maar ik koop het zelden, puur omdat die kogelbiefstuk van de trouwe slager toch beter smaakt :P

Betreft dat het gruwelijk is voor paarden omdat het vluchtdieren zijn, als ze geslacht worden zoals in NL, dan zie ik er geen gruwelijkheden aan :) gaan heel snel en paard is weg voor die het weet

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:21

Eens met melanie5 :j
Waarom blijven we paarden zien als een apart soort vlees?
Koeien en varkens hebben het ook niet goed op transport, worden ook niet bepaald lief geslacht...

Paardenvlees is lekker en ik eet het best wel. Net zoals ik rund/varken/kip/vis eet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:22

Tsja en daarom ben ik vegatrisch :)

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:23

Gizeppie schreef:

jupp ik ook ;)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:27

Melanie5 schreef:
Ik vind het zo hypocriet om paarden apart te zien van ander vee. Alle dieren horen mey reapect behandeld te worden.
Ik eet graag paardenvlees. Weet waar ik het haal en weet dat het goed vlees is.

Helemaal mee eens! :j Eet zelf alleen helemaal geen vlees dus ook geen paarden vlees :')
Maar mijn paard is ook naar de slacht gegaan dit jaar en ik kan je vertellen dat hij goed behandelt is hoor :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:28

Let wel, het gaat hier over de slachterijen buiten NL!
Hier in NL b.v bij v.d veen in nijkerk is het zeker niet wreed, maar juist een snelle en respectvolle dood.

Wel goed dat ze er mensen bewust van maken dat (meestal) de transporten naar buitenlandse slachterijen (veelal italie denk ik, ik denk dat het in belgie/frankrijk toch wel netjes voor elkaar is) afschuwelijk zijn. Ik snap niet dat ze de paarden niet gewoon hier slachten en dan de karkassen over de grenzen verkopen. Daar merken ze niets meer van...

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:29

Vind het een beetje sensatie verhaal. Als het dier gewoon bij een slachthuis in de omgeveing word geslacht is er weinig aan de hand. Een koe, schaap en varken zijn ook vlucht dieren. Het afschieten gaat heel snel, daar hebben ze weinig erg in. En paardenvlees vind ik lekker en de meeste paarden hebben een goed leven gehad. Net zoals de meeste andere dieren. De voedsel veiligheids eisen in Nederland zijn heel streng. Dus mijn voorkeur gaat altijd uit naar nederlands of europees vlees.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:33

Helemaal met Melanie eens.
En is er zoiezo nog wel gezond vlees te vinden, als je nagaat wat ze in koeien, schapen enz stoppen?
Ik heb mijn paardje vorig jaar naar nijkerk gebracht (slacht) en heb daar een goed gevoel bij.
En dat terwijl ik zelf al 20 jr geen vlees eet.
Ben niet tegen slachten, wel tegen de manier waarop dieren gehouden worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:35

Vooral ook in Canada stoppen met slachten :roll: ...zeker niet genoeg van Amerika geleerd.Daar is het slachten van paarden verboden en worden ze vervolgens op dagenlange transporten gezet naar Canada en Mexico.Lekker diervriendelijk allemaal...

Misschien moeten ze gewoon eens wat meer gaan controleren op humaan transport en slacht en fikse boetes uit gaan delen als men daar niet aan voldoet.

Paardenvlees wordt gegeten en ik zie daar geen probleem in,alle dieren die voor consumptie bestemd zijn moeten gewoon respectvol behandeld worden....of dat nu een paard,koe,varken of weet ik veel wat.
Wellicht kunnen ze ook gewoon de lange transporten op slachtdieren verbieden hier in europa...gewoon lokaal slachten en vervolgens in koelwagens transporteren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:39

Helemaal eens met melanie! Beste oplossing zou trouwens zijn om als nederlandse en vlaamse paardenliefhebbers veel paardenvlees te gaan eten, dat vergroot de markt en maakt het veel aantrekkelijker om de dieren hier te slachten. Een schone taak voor ons bokkers!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:44

Er zit geen verschil tussen een paard en een koe, maar wat ook in dit artikel staat, mensen denken dat ze paardenvlees eten van paarden die het goed hebben gehad, omdat paarden in nl het goed hebben. Op bokt word het ook vaak gezegd, paardenvlees is het vriendelijkst. Maar dat is dus niet zo, dat is volgens mij het hele punt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:50

Een lichtelijk tendentieus verhaal van een organisatie die niet al zijn beweringen baseert op feiten en onderzoek. Geheel onterecht wordt de indruk gewekt dat het vervoeren en slachten van paarden per definitie een wrede en ongeorganiseerde bezigheid is, terwijl in NL wordt bewezen dat het ook anders kan. En dan nog een stukje over de medicatie; op zich een onderwerp dat aandacht verdient, maar ook hier wordt gesproken in termen van 'een grote kans dat...' en 'steeds meer bewijzen ...' zonder dat het wordt gestaafd met deugdelijk bewijsmateriaal.
Jammer dat het voorpainga-nieuws is, daarmee wordt de suggestie gewekt dat het nieuws is dat wáár is en de aandacht verdient.

PS De vertaling en opmaak van de tekst laten trouwens ook te wensen over...

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:56

Melanie5 schreef:

_/-\o_

Helemaal mee eens!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:58

Citaat:
Er zit geen verschil tussen een paard en een koe
.

Hier ben ik het niet mee eens, tegenwoordig is een paard meer huisdier als boerderij dier. Je eet je hond of kat ook niet op. Voor mij valt dit in dezelfde categorie.

Beter is het om het paardenbestand te beperken door goede regelgeving en fok beperking, dan is het slachten op grote schaal niet meer nodig.

Als dieren liefhebber vind ik het voor alle dieren zielig, maar ben ook realistisch, zonder vlees zal niet lukken in de wereld, daarom maak ik toch wel onderscheid tussen huisdieren (waar ik paarden onder schaar) en dieren die gefokt zijn met het oog op consumptie. Wel eet ik alleen biologisch vlees van die die vrij rondlopen. Wij kopen dan ook bij boerderij winkels die zelf koeien houden in de wei en zelf een slagerij bij huis hebben. Dan weet ik in iedeer geval dat de dieren verder een goed leven hadden en niet via een veetransport naar hun einde zijn gestuurd.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:35

Weet wel dat als ik ooit nog in de situatie kom dat een paard moet overlijden en ik kan kiezen tussen slacht of spuit, ik kies voor de slacht. De lijdensweg die ik afgelopen mei heb moeten meemaken wil ik niet nog een keer graag mee maken.

En tuurlijk in Nederland is dit, gelukkig, goed geregeld. Maar een kip, koe, varken nzv. heeft net zoveel gevoel in z'n lijf als een paard dus dit moet voor alle dieren netjes gebeuren in ieder land!!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:41

alsof koeien en varkens vriendelijker geslacht worden.. ik vind het vreselijk wat er met die dieren gebeurd voor dat ze worden geslacht, maar ik vind het paarden slachten niet erger dan het slachten van koeien en varkens.
ik eet ook alleen vlees van de dieren van een vriend van mij, daarvan weet ik zeker dat de dieren niet ver hebben gereisd en vriendelijk geslacht zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:42

Waarom is dit kinderachtig gedoe? Dieren verweg laten slachten? Snap ik echt niet. Bij mij in de stad is een slachthuis, lijkt me sterk dat daar vee uit het noorden van nederland word geslacht. Heb wel eens gekeken als geslacht werd, althans als het vee nog buiten in de rij stond, wat een rust, een voor een weer een koe minder maar geen gemep od. ook hoe ze binnen komen, oke weinig ruimte, maar niet overdreven weinig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:48

Ilsaaaa schreef:
Gizeppie schreef:

jupp ik ook ;)

+1 _/-\o_

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:50

Ja daar red je ze mee, bravo. Ik eet 't omdat ik 't lekker vind, het is niet aan mij om die dieren goed te behandelen, moet de overheid maar heen kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:52

xSlvna schreef:
Waarom is dit kinderachtig gedoe? Dieren verweg laten slachten? Snap ik echt niet. Bij mij in de stad is een slachthuis, lijkt me sterk dat daar vee uit het noorden van nederland word geslacht. Heb wel eens gekeken als geslacht werd, althans als het vee nog buiten in de rij stond, wat een rust, een voor een weer een koe minder maar geen gemep od. ook hoe ze binnen komen, oke weinig ruimte, maar niet overdreven weinig.

Snelheden liggen hier veel lager dan in bv Amerika waar de horror verhalen vandaan komen.
Net als voorbeeld nijkerk, daar worden misschien 10 paarden in 1 uur geschoten maar in Amerika ligt de snelheid op minstens 100 dieren per uur. Dan is er geen tijd om bloed weg te spuiten, dieren tot rust te krijgen en dus altijd stressvrij en in 1x goed te schieten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:54

xSlvna schreef:
Ja daar red je ze mee, bravo. Ik eet 't omdat ik 't lekker vind, het is niet aan mij om die dieren goed te behandelen, moet de overheid maar heen kijken.

Tuurlijk red je ze daarmee.
Als niemand vlees zou eten zou er überhaubt geen vraag zijn naar vlees, en zouden er een stuk minder dieren geslacht hoeven worden.

En waarom is het wel aan de overheid om de dieren goed te behandelen dan?
Ik vind het de taak van de consument. Waarom zou de overheid daar tussen moeten komen?
Jij koopt, van de slager. Dus jij en de slager moeten maar uitzoeken hoe het dier behandeld wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:55

Gelukkig is er een nieuwe afspraak over diervervoer in europa, niet langer dan acht uur achter elkaar.
Tja, kom je als paard op de markt, komt er een handelaar uit frankrijk, word je op de vrachtwagen gekieperd met twintig anderen en sta je daar. Stijf van de stress, je stond al uren op de markt, nu nog uren op de veewagen en met een beetje pech word je meteen doorverhandeld naar Italie en duurt het nog veel langer. Onderweg geen of weinig eten of drinken, geen pauze om even de benen te strekken of te rusten en zo ga je naar je eindbestemming waar je hopelijk snel aan je einde komt omdat je zo moe en bang bent. Tja, nu denkt iedereen dat ik tegen slachten ben, zeker niet, het hoort erbij maar die verdomde europese unie kan nog steeds niet bedenken dat slachten in het thuisland veel beter is. Ik vind het middeleeuws zoals er met dieren in europa gesolt word en volgens mij kan dat veel beter, maar ja, dat kost weer geld natuurlijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:56

xSlvna schreef:

Veel vee mag hier niet geslacht worden, maar in het buitenland, waar soepelere regels zijn, wel.
Bovendien zijn er in NL weinig mensen die paardenvlees eten, en is er weinig vraag naar. Omdat rauw vlees niet lang goed blijft kan het beest beter op de plek van consumptie geslacht worden.