Twee Gelderse hengsten naar de 2e bezichtiging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Twee Gelderse hengsten naar de 2e bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:47

http://www.facebook.com/#!/GeldersePaarden

Afbeelding
De Negro x Elegant

Donderdag 13 december vond in Ermelo de eerste bezichtiging van de Gelderse hengsten plaats. Zes hengsten verschenen in de ring, waarvan er twee aangewezen zijn voor de tweede bezichtiging op 18 januari in Hardenberg.

De eerste die door mocht, Floris BS, is een voshengst van Negro uit de Ster Prok merrie Zamyra van Elegant. Daarachter voert zij het bloed van Zichem en Satelliet. Floris BS meet 1.66 m is in eigendom van B. van der Veen en S.E. Ter Brugge uit Burdaard.
Ook de Wynton-zoon Festival kreeg een uitnodiging voor de tweede bezichtiging. Zijn moeder is de ster prestatiemerrie Lionne (Zep x Ivanhoe x Maurits). De donkere voshengst van 1.67 m groot staat geregistreerd op naam van Paardencentrum de Dalhoeve te Wamel en H.C. Vonk uit Lienden.

Niet door is First One (Alexandro P uit Beginning Ster v. Victory), een hengst die wel voldoende in het Gelderse type staat, maar meer gedragen zou mogen lopen en iets grotere partijen zou mogen hebben. Ook niet aangewezen is Fernando P (Koss uit Itilde keur pref v. Satelliet). Hoewel deze hengst goed in het Gelders type staat en lengte in het lichaam heeft, zou hij correcter mogen zijn in de afwerking van het beenwerk. Een hengst die geroemd werd om zijn ruimte en lossigheid in het bewegen, is Fendt (Nassau uit Nitilde keur prest v. Satelliet). Deze hengst krijgt geen uitnodiging omdat hij nadrukkelijker in het Gelderse type zou mogen staan. De laatste hengst die niet door is, is Formidabel (Westenwind uit Jolimba pref prest sport-dres v. Bazuin), een hengst met lengte in het lichaam, een sterke bovenlijn, maar hij blijft te duwend in de beweging.

De Wynton x Zep:

https://lh4.googleusercontent.com/-RAZl ... tonZep.jpg
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-12-12 20:17, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Openingpost aangepast volgens de regels van VN

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:03

Was leuk om erbij te zijn!
Ben erg benieuwd naar de 2e bez.

SophievdV

Re: Twee Gelderse hengsten naar de 2e bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 16:18

Foto's toegevoegd :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:44

Gaaf Pletje ! *D

Gefeliciteerd met de doorverwijzing van je fokproduct ! *\o/* Hij is heel mooi uitgegroeid !! (en wordt alleen nog maar mooier )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:17

Mooie dieren..zijn degene die er geweest zijn het eens met de beoordeling van de hengsten die niet door zijn naar de 2e bezichtiging?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:11

Pletje wat gaaaf! gefeliciteerd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:51

Elisa2 schreef:
Mooie dieren..zijn degene die er geweest zijn het eens met de beoordeling van de hengsten die niet door zijn naar de 2e bezichtiging?

Ik kon me er wel in vinden. Er staan videos vd hengsten op YouTube :)

Amaze, dankjewel! jullie hadden dat jaar ook een Negro toch? Hoeist daarmee?

Nimber, Thanks!! Vind het ook erg gaaf :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:16

Yeuh!! Floris op de voorpagina. Op naar de volgende ronde.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:13

Pletje:

Gefeliciteerd hoor!
Ik heb het filmpje bekeken zonder dat ik wist wie welke hengst was en vond die van jullie het mooist/best! In de beoordeling van de andere hengsten kon ik me trouwens zo vanaf het filmpje ook helemaal vinden.
Óp naar de volgende ronde. Ben benieuwd!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:31

Elisa2 schreef:

Jawel. De rest kwam echt wat te kort in beweging. Of geen goed achterbeen of in het geheel erg stug.
De Wynton was ik trouwens ook niet kapot van. Op de foto zie je het niet, maar op stand had hij een aardig weke rug. Hij bewoog m.i. ook wat in twee delen.

Alleen de Nassau kon wel fijn lopen va de hengsten die ze lieten staan, super los. Hij bleef staan op z'n type. Was ook gewoon (nog) niet Gelders, veel te iel. Ik vind wel dat de HK commissie een punt maakt daarmee.
Er is nl. weleens onduidelijkheid over het gewenste type, ook door de rijtypische Special D merries die jaar na jaar kampioen werden. Dhr. Van Woudenberg neemt het Gelderse type zeer duidelijk mee in zijn mondelinge toelichtingen, dat kan ik erg waarderen.
Maar toch was er wat te zeggen voor die hengst. Ik gebruik liever een rijtypische Nassau uit een volledig Gelderse merrie, dan dat ik een rechtstreekse rijpaardhengst moet gebruiken voor de bloedspreiding. Maar ja, er zijn ook Gelderse merries die te luxe zijn voor zo'n hengst, dan komt er een r RP rollen uit twee Gelders geregistreerde ouders. Dat kan ook niet de bedoeling zijn, dan verwatert het type.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 08:55

Ik vond het ook sterk overkomen dat ze het type hoog in het vaandel hebben staan :j De Nassau sprak mij ook echt aan, maar niet als zijnde een Gelders paard. Het lijkt mij een heel fijn rijpaard!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:32

Ik sluit me bij GJ aan toch had ik de Nassau er graag bij gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:49

Bedankt! ik heb de filmpjes ook even bekeken,dat vertekend natuurlijk altijd wel iets maar ik vindt die van Pletje er met kop en schouders bovenuit steken! zeer goed achterbeengebruik,lichaamsgebruik en mooi voorbeen..in mijn ogen zou hij echt een aanwinst zijn voor de {gelderse} fokkerij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:09

Wauw, wat een mega compliment, dankjewel :o :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:42

Pletje123 schreef:
Amaze, dankjewel! jullie hadden dat jaar ook een Negro toch? Hoeist daarmee?

Klopt ! :) Hij is in oktober gecastreeerd en eind nov heb ik hem naar huis gehaald.
Laten we zeggen dat ik hoop dat hij aan alle kanten nog wel een beetje groeit ;)
Hij meet ong 1.64m en oogt nog best ponyachtig..... Komt vast goed ! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:06

Pletje123 schreef:
Wauw, wat een mega compliment, dankjewel :o :D

Graag gedaan :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:35

Hoewel de kwaliteit dit jaar beter was dan vorig jaar, was het nog lang geen halleeluja. De Alexandro was te strak in de bovenlijn en had veel te weinig soeplesse in de beweging. De Koss kon niet in de schaduw staan van zijn volle broer, en was als paard en op papier niet interresant genoeg. De Nassau is veruit het beste paard en veruit het minst gelders het missen van de gelderse opdruk samen met een moederlijn die al voorhanden is heeft hem de kop gekost. De Westenwind een in mijn ogen zeer interresante moederlijn, maar jammer genoeg was hij hoofdzakelijk in het achterbeen gebruik niet goed genoeg.

Van de hengsten die door zijn verwezen is de Wynton in de eerst seconden de meest aansprekende een zeer mooi front en veel uitstraling echter al snel valt zijn weke rug op, ook vind ik het achterbeen niet al te mooi gestelt, iets wat je in de beweging ook weer terug ziet, al is het denk ik wel een bewerkbaar achterbeen. De Negro ( lijkt op de foto beter dan in werkelijkheid) is een echte Negro een gewoon correct paard met een gewone correcte beweging, een paard dat (wat de meeste Negro's wel doen) in het werk mooi zal moeten worden. In beweging mocht het allemaal wel iets lichtvoetiger, maar wat het paard vooral mist is scherpte waardoor het allemaal te gewoon blijft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:43

Stoffel, de Negro heeft meer in huis dan dat hij liet zien. Hij was wat lauw en deed daardoor inderdaad gewoontjes aan. Ik hoop écht dat hij in Hardenberg meer laat zien, want hij kan het zeer zeker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:58

stoffel schreef:
Hoewel de kwaliteit dit jaar beter was dan vorig jaar, was het nog lang geen halleeluja. De Alexandro was te strak in de bovenlijn en had veel te weinig soeplesse in de beweging. De Koss kon niet in de schaduw staan van zijn volle broer, en was als paard en op papier niet interresant genoeg. De Nassau is veruit het beste paard en veruit het minst gelders het missen van de gelderse opdruk samen met een moederlijn die al voorhanden is heeft hem de kop gekost. De Westenwind een in mijn ogen zeer interresante moederlijn, maar jammer genoeg was hij hoofdzakelijk in het achterbeen gebruik niet goed genoeg.

Van de hengsten die door zijn verwezen is de Wynton in de eerst seconden de meest aansprekende een zeer mooi front en veel uitstraling echter al snel valt zijn weke rug op, ook vind ik het achterbeen niet al te mooi gestelt, iets wat je in de beweging ook weer terug ziet, al is het denk ik wel een bewerkbaar achterbeen. De Negro ( lijkt op de foto beter dan in werkelijkheid) is een echte Negro een gewoon correct paard met een gewone correcte beweging, een paard dat (wat de meeste Negro's wel doen) in het werk mooi zal moeten worden. In beweging mocht het allemaal wel iets lichtvoetiger, maar wat het paard vooral mist is scherpte waardoor het allemaal te gewoon blijft.

Ik kijk mischien anders maar ik zag juist bij de Negro een zeer goed achterbeen die echt opgetild wordt,goed gebogen en naar voren weggezet wordt..juist dat mis ik in de {gelderse} fokkerij..daarbij heeft ie ook een aansprekend voorbeen en idd niet lichtvoetig maar je kan niet alles hebben..persoonlijk zie ik liever kracht.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:41

Pletje123 schreef:
Stoffel, de Negro heeft meer in huis dan dat hij liet zien. Hij was wat lauw en deed daardoor inderdaad gewoontjes aan. Ik hoop écht dat hij in Hardenberg meer laat zien, want hij kan het zeer zeker.

Dat zeg ik hij mist vooral scherpte, het zal een rand geval zijn juist dan is het van belang dat hij echt optimaal word gepresenteert, en daar is nog wel wat aan te verbeteren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:44

We zullen zien wat hij doet :) ik heb vandaag in ieder geval weer positieve berichten gekregen

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:45

Elisa2 schreef:
Bedankt! ik heb de filmpjes ook even bekeken,dat vertekend natuurlijk altijd wel iets maar ik vindt die van Pletje er met kop en schouders bovenuit steken! zeer goed achterbeengebruik,lichaamsgebruik en mooi voorbeen..in mijn ogen zou hij echt een aanwinst zijn voor de {gelderse} fokkerij.

jij durft nog al uitspraken te doen aan de hand van een filmpje, misschien moest jij maar eens in de hengstenkeuringscommissie, hoeven we alleen maar een filmpje in te sturen scheelt bakken met geld.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:48

Elisa geeft gewoon haar mening. Dat doe jij toch ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:01

stoffel schreef:
Elisa2 schreef:

jij durft nog al uitspraken te doen aan de hand van een filmpje, misschien moest jij maar eens in de hengstenkeuringscommissie, hoeven we alleen maar een filmpje in te sturen scheelt bakken met geld.

Lijkt me best een goed idee.. :D beter voor de economie ook..alleen niet voor het kwpn centrum.. :P