Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammie schreef:vDaar liggen nieuwe kansen, want Nederland is als exportland van paarden en paardenkennis zeer gewild.

MarjanB schreef:Ik vraag me af of het meer voeren van hooi niet meer te maken heeft met de berichtgeving dat het voeren van veel krachtvoer ongezond is voor het paard en meer ruwvoer beter is.

Yamcha schreef:vraag me dan nu wel af: kennis van wie?
De kennis ligt bij de gemiddelde ruiter in NL niet zo hoog, hoor
Yamcha schreef:vraag me dan nu wel af: kennis van wie?
SparklingApp schreef:[Volgens mij heeft het er ook meer te maken dat mensen tegenwoordig beter op de hoogte zijn van de behoeftes van een paard.
Sammie schreef:Er kwamen enkele interessante conclusies naar voren. Er wordt in Nederland sedert ruim een jaar aanzienlijk minder hardvoer (paardenbrok) omgezet, maar dat komt meer door een verschuiving naar hooi en gras dan door afname van het aantal paarden. Deze tendens geeft aan dat de paardeneigenaren van alles ondernemen om de voortdurende stijging van de kosten van met name hardvoer op te vangen, aldus het trendpanel.
.
spicegirl schreef:hooi is niet duurder als krachtvoer.
een pak hooi van een kilo of 23 (+- dan ntl.) is een euro of 6 a 7.(ook dit is een gemiddelde)
daar heb je geen 23 kg. krachtvoer voor.

Yamcha schreef:[q
vraag me dan nu wel af: kennis van wie?
De kennis ligt bij de gemiddelde ruiter in NL niet zo hoog, hoor
.....
Sammie schreef:Er wordt in Nederland sedert ruim een jaar aanzienlijk minder hardvoer (paardenbrok) omgezet, maar dat komt meer door een verschuiving naar hooi en gras dan door afname van het aantal paarden. Deze tendens geeft aan dat de paardeneigenaren van alles ondernemen om de voortdurende stijging van de kosten van met name hardvoer op te vangen, aldus het trendpanel.
spicegirl schreef:maar laat ze maar eens de hand in eigen boezem steken. de prijzen worden stelselmatig 1 a 2 x per jaar verhoogd.
Rianneke schreef:[ Op de korte termijn is het kostenbesparend, maar op de lange termijn zeker niet! Natuurlijk is het zo dat er in de paardenwereld onnodig veel krachtvoer word gevoerd, maar de vitamines/mineralen blijven ze nodig hebben!
ceasario schreef:Rianneke schreef:[ Op de korte termijn is het kostenbesparend, maar op de lange termijn zeker niet! Natuurlijk is het zo dat er in de paardenwereld onnodig veel krachtvoer word gevoerd, maar de vitamines/mineralen blijven ze nodig hebben!
Er zijn veel mensen die niet weten hoe ze zich zelf moeten voeren..( kant en klare hap etc..)
Hoe kunnen ze het dan voor paarden weten...??
Ir111 schreef:Hoe graag ik ook zou willen dat kennis de trigger is, het lijkt me toch logischer dat de crisis de trigger is.
De kuiluitslagen waren dit jaar over het algemeen minder goed waardoor er dus eigenlijk met krachtvoer meer gecompenseerd zou moeten worden... Maar boeren voeren over het algemeen nu ook minder krachtvoer vanwege de hoge prijzen! Dus het is niet iets wat alleen binnen de paardenwereld speelt... spicegirl schreef:maar laat ze maar eens de hand in eigen boezem steken. de prijzen worden stelselmatig 1 a 2 x per jaar verhoogd
Rianneke schreef:[Bij boeren zie je trouwens precies hetzelfde gebeuren volgens onze voerleverancier :j De kuiluitslagen waren dit jaar over het algemeen minder goed waardoor er dus eigenlijk met krachtvoer meer gecompenseerd zou moeten worden...
joyce B schreef:Het is wel zo dat er de sinds 1 a 2 jaar veel meer aandacht wordt besteed aan het belang van ruwvoer en de nadelen van (veel) krachtvoer voeren. Dat speelt wel mee.
En de meeste paarden zijn toch al snel te dik dus dan minder je als eerste het krachtvoer en daarna je ruwvoer toch?