Maikel van der Vleuten profiteerde ten volle van het voordeel dat je kunt hebben als eerste starter in een barrage. Van der Vleuten jr. vroeg in de barrage van de Grote Prijs van Salzburg van de KWPN goedgekeurde dekhengst VDL Groep Verdi een snel tempo, maar vermeed daardoor wel de risico's die de acht na hem komende ruiters moesten nemen om hem voorbij te streven. Uiteindelijk waren zes van de negen barrageruiters sneller, maar zij noteerden allen één of meerdere springfouten, waardoor zij in het klassement achter het oud-Rabo Talent van het Jaar eindigden.
De Duitse Pia-Louise Aufrecht was bijna anderhalve seconde sneller, maar werd met MCB Ulke slechts derde, achter de Italiaan Roberto Turchetto, die met Beretto ook foutloos wist te blijven en ruim een seconde langer werk had over het barrageparcours als Van der Vleuten. Gert-Jan Bruggink was van de vierfouters de snelste en eindigde met Andrea als tiende, net voor Marc Houtyzager met Sterrehof's Uppity. Gerco Schroder liep met Eurocommerce Callaghan ook tegen een springfout aan, maar was langzamer en eindigde als 16de. Rabo Talententeamlid Hendrik-Jan Schuttert had met Cerona HS niet zijn dag. Hij noteerde drie springfouten en eindigden als 34ste. In de Masters op vrijdag lukte het deze combinatie veel beter en eindigden ze als derde.
"Mijn paard Verdi is van nature niet het snelste paard in de barrage, vooral niet als het ook nog eens een hele kleine piste is, zoals in Salzburg. Ik koos er voor om mijn eigen ronde te rijden. Snel, maar zonder risico en dan maar afwachten waar ik zou eindigen. Eerlijk is eerlijk. Verdi bleef zeer goed en scherp springen, waardoor we foutloos in een nette tijd aan de eindstreep kwamen. In de barrage werd naar mijn mening slecht gereden, maar dat was wel in mijn voordeel. Aan het einde probeerden wel een paar combinaties iets rustiger te rijden om zo foutloos te blijven, maar dat lukte uiteindelijk alleen een Italiaan", aldus Maikel van der Vleuten, die met zijn zege een schitterende Mercedes verdiende. "Ik ga wel met een Mercedes naar huis, maar dat is mijn vrachtwagen. Die andere auto komt wel na", verklaarde Maikel.
1) Maikel van der Vleuten (Mierlo) - VDL Groep Verdi (Quidam de Revel x Landgraf I) - 0 / 0 - 40.41 2) Roberto Turchetto (Ita) - Baretto (v. Baldini) - 0 / 0 - 41.55 3) Pia-Luise Aufrecht (Dui) - MCB Ulke (Lux x Peter Pan) - 0 / 4 - 39/06 10) Gert-Jan Bruggink (De Lutte) - Andrea (Marome NW x Voltaire) - 4 11) Marc Houtzager (Rouveen) - Sterrehof's Uppity (Guidam x Epilot) - 4
Uitslag Masters (1.50m) (vr):
1) Laura Renwick (Eng) - Oz de Breve (Dollar du Murier x Grand Veneur) - 0 / 59.33 2) Romain Duguet (Fra) - Le Prestige St.Lois (Quidam de Revel x Grane Veneur) - 0 / 59.90 3) Hendrik-Jan Schuttert (Ommen) - Cerona HS (Celano x Lord Calando) - 0 / 62.06