www.kwpn.nl
Vandaag maakte Mark de Groot van Hengstenhouderij Landzicht bekend dat de tuigpaardhengst Zepplin is verkocht aan de internationale topmenner Chester Weber uit de Verenigde Staten. Chester Weber is een groot liefhebber van KWPN-tuigpaarden en heeft met zijn tuigpaarden al vele internationale successen behaald. Zo is hij tienvoudig Amerikaans kampioen en dit jaar behaalde hij de reserve-titel tijdens het Wereldkampioenschap vierspannen in het Duitse Riesenbeck.
Mark de Groot: ‘Via Marcel Leusink en Michael Freund is de verkoop tot stand gekomen. We wilden hem niet perse verkopen maar ik heb Marcel aangegeven dat hij weg mocht als de prijs naar mijn zin was. Voor de sport heb ik hem eigenlijk niet nodig, hij moet in de grote limiet en daar heb ik volgend jaar ook Wendelrose weer voor. Daarnaast werd hij door de fokkers ook maar beperkt gebruikt, dit jaar dekte hij maar zes merries. Uiteraard vonden wij dat erg jammer. We hadden verwacht dat hij toch wat meer kansen had gekregen mede omdat hij een aansprekende collectie veulens liet zien. Zelf heb ik er hier drie staan en ik ben erg enthousiast over zijn nafok. Maar voor de fokkers hebben we nog wel diepvriessperma beschikbaar.’
‘We hebben Zepplin twee keer bij Koos de Ronde gereden, één keer in het tweespan en de volgende keer voorop in het vierspan. Dat ging heel best en Koos zei meteen dat dit een paard voor Chester was. Een paard met veel beweging, makkelijk te rijden en licht in de hand. We hebben videopnamen opgestuurd en toen was de verkoop zo rond. Afgelopen week heb ik Zepplin afgeleverd bij Michael Freund in Duitsland. De trainer van Chester Weber was er ook. We hebben Zepplin daar ook nog in het span gezet en beide waren laaiend enthousiast’, aldus Mark de Groot.
De inmiddels achtjarige Zepplin is gefokt door Reini Tewis uit Westdorp uit de stermerrie Theodora (Fabricius x Wouter) en het betreft een zoon van de Hackney-hengst Plain’s Liberator. Zepplin werd als vierjarige in het stamboek ingeschreven en als vijfjarige won hij de KNHS-competitie éénspannen en het Nederlands Kampioenschap voor vijfjarige tuigpaarden. Hij werd voor de fokkerij gehandhaafd na het tonen van veulens. In totaal staan bij het KWPN 27 nakomelingen van Zepplin geregistreerd.