Tweede gemeente in Duitsland voert paardenbelasting in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Tweede gemeente in Duitsland voert paardenbelasting in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:31

www.ffh.de / bokt.nl

Toen bekend werd dat Bad Sooden-Allendorf in Hessen, Duitsland paardenbelasting wilde invoeren ontstond overal de vrees in Duitsland dat nu ook andere gemeentes deze financiële bron gaan aanboren. Die vrees was helaas niet ongegrond blijkt nu.

Gisteravond werd in Kirchheim tijdens een lange en heftige discussie door de gemeenteraad besloten om paardenbelasting te gaan heffen. Honderd vijftig tegenstanders waren tevens in de zaal vertegenwoordigd, maar zij konden niet verhinderen dat een overgrote meerderheid van de partij SPD vóór het invoeren van paardenbelasting stemde.

Als argument werd gebruikt dat eigenaren van paarden gelijk gesteld dienen te worden met hondenbezitters. Men verwacht dat daardoor ongeveer 5.000 euro jaarlijks meer in de gemeentekas zal gaan stromen. Het is nog onduidelijk wat de uiteindelijke hoogte van de paardenbelasting zal zijn en welke paarden het zal gaan betreffen. In een andere gemeente denken ze er zelfs over om per paard per jaar 500 euro belasting te gaan innen.

kleinvosje

Re: Tweede gemeente in Duitsland voert paardenbelasting in

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:43

In NL betaal je hondenbelasting in een aantal gemeentes, waar ze dan hondenuitlaatplaatsen en poepbakken voor neerzetten. Gaan ze dat in DLD dan ook doen voor paarden? SPeciale veldjes waar je je paard kunt laten mesten en los mag lopen? En poepbakken voor als ze op straat gescheten hebben?

Dit is echt geldtrekkerij zonder dat je er wat voor terug krijgt...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:45

Dit is gewoon weer geld trekkerij en nergens goed voor!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:48

Als ze dat hier doen geef ik ze meteen werk ook. Mijn paard poept nogal veel, ruim het zelf dan maar op :o

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:51

De hondenbelasting wordt NIET gebruikt voor hondenveldjes e.d.
Wel voor de tekorten van de gemeentes.
Althans bij ons.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:52

dat word paarden poepbakken plaatsen met schepjes.want je moet de poep toch opruimen.ben blij dat ik niet in duitsland ben gaan wonen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:01

Hier is de hondenbelasting een aantal jaren terug afgeschaft en de onroerend goedbelasting is verhoogd. Men vond dat eerlijker 8)7 wat een rotsmoes is, want het gaat aan het principe "de vervuiler betaalt" voorbij. In werkelijkheid was handhaven gewoon te duur/lastig, mede door smoesjes van hondenbezitters dat hun hond van tante Jans is, en niet van hunzelf...
Maar ze zetten wel zuilen met poepzakken neer en er zijn hondenlosloopveldjes. En controleurs die op de loer liggen achter bruggetjes, om mensen die hun hond los laten boetes te geven.

On topic:
Ik vraag me af wat voor extra's ze voor paarden willen doen, mochten ze die willen belasten...
Het is opvallend dat juist in crisistijd zo'n belasting wordt verzonnen. >;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:06

In Duitsland wordt de belasting de geheven wordt voor honden niet gebruikt voor voorzieningen. Dat hoeven ze niet.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:25

Vraag me hierbij serieus af of die € 5.000,-- de redding is voor het tekort van de gemeente,
Gezien wie met overgrote meerderheid voor gestemd heeft, lijkt het me meer een jalouziebelasting.

Daarbij een paard is géén huisdier zoals een hond, dus ook niet gelijk te stellen aan de hond. Ook al poept een paard hier en daar wel eens op straat, tenminste als je ermee buiten rijdt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:29

@10y Het zou maar zo kinnesinnetax kunnen zijn ja.
Als ze er echt maar €5000,- mee kunnen vangen is dat belachelijk weinig. Dan kost handhaven (mannetje sturen dat kijkt of er wel voor alle paarden betaald wordt) meer dan het opbrengt...

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:29

Voor die 5000 euro kunnen ze het ook laten,geloof dat de controle erop duurder word dan er aan belasting wordt ingenomen

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:31

Pentax schreef:
Als ze dat hier doen geef ik ze meteen werk ook. Mijn paard poept nogal veel, ruim het zelf dan maar op :o

Precies. Die van mij mest ook belachelijk veel. Misschien de gehele stalinhoud dagelijks op de straat dumpen, zodat ze het met de vuilniswagen ophalen? Je betaalt toch wel érgens voor? Het is nu totaal niet duidelijk waarvoor betaald wordt. Laat ze minstens in die gemeentes een fatsoenlijk ruiterpad aanleggen, en onderhouden. En wellicht een paar paddocks voor algemeen gebruik oid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:08

Belachelijk..een paard is niet te vergelijken met een hond..je betaald al genoeg als paardenhouder aan de milieueisen wat betreft de mestopslag en het laten ophalen daarvan oid..lijkt me dat dat de gemeente dat dan maar moet gaan doen als ze belasting heffen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:16

Dinopino schreef:
In Duitsland wordt de belasting de geheven wordt voor honden niet gebruikt voor voorzieningen. Dat hoeven ze niet.

In NL ook niet
Citaat:
Hondenbelasting
Voor elke hond die u bezit, betaalt u jaarlijks hondenbelasting aan de gemeente. De hoogte van uw hondenbelasting is afhankelijk van het aantal honden dat u heeft.
Krijgt u een nieuwe hond, verhuist u of is uw hond overleden? Vergeet niet dit door te geven aan de gemeente.
Heeft u een blindengeleidehond of hulphond? Dan hoeft u daar geen hondenbelasting voor te betalen.

De gemeente is vrij in de besteding van de opbrengst van de hondenbelasting. Het is dus geen bestemmingsheffing, maar een algemene belasting. De opbrengst maakt deel uit van de algemene middelen van de gemeente.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:02

Laat ze dan eerst maar eens kattenbelasting invoeren ipv paardenbelasting. We zijn als hondeneigenaren eigenlijk wel gek dat we hondenbelasting betalen terwijl mensen met katten kunnen doen en laten wat ze willen :( .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:13

Ja dat is een hele goede, heb veel meer overlast van katten dan van honden. Valt ook meer aan te verdienen denk ik zo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:26

Dan ook duivenbelasting. Weet je hoeveel die duiven van 4 huizen verder op mijn was en in mijn tuin en op de auto schijten??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:14

interessante actie. Ik verwacht namelijk dat het innen van die pakweg 5000 euro meer gaat kosten aan arbeidsloon en administratie dan dat het oplevert. Kortom: niet zo effectief ;)
Pennywise and poundfoolish

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:50

@Anya; Mooi geformuleerd; Pennywise and poundfoolish

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:12

Waar ik ook benieuwd naar ben: de meeste honden wonen bij hun baasje thuis, de meeste paarden niet, die wonen meestal zelfs in een andere gemeente dan hun baasje. In welke gemente wordt die belasting dan geheven? met een beetje pech kan het zelfs tijn, dat je dubbel belast wordt: ee nkeer waar je zelf woont, een keer waar het paard gestald staat. Dit is de doodsteek voor een branche die het toch al zo moeilijk heeft.