Tien jaar lang geen paarden houden voor Britse hoefsmid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tien jaar lang geen paarden houden voor Britse hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 16:30

www.bokt.nl

Deze week zijn twee mensen Lisa W. en Alan Frank W. veroordeeld in een zaak betreffende paardenmishandeling. Ze werden schuldig bevonden en mogen tien jaar lang geen paardachtigen houden. Dat meldt horseandhound.co.uk. De zaak liep al een aantal maanden. Alan Frank is een gepensioneerde hoefsmid van 65 en Lisa is 43 jaar. Zij hadden elf paarden en pony’s in hun bezit. De betreffende dieren stonden in hun stallen in opgehoopte mest en modder. Ze hadden geen mogelijk om te grazen. Toen de Britse dierenbescherming, RSPCA, in juni vorig jaar ging kijken was deze situatie al minstens drie maanden aan de gang. Naast deze elf paarden werd ook mishandeling van een ander paard, gehouden op een andere locatie, besproken.

Een onafhankelijke dierenarts verklaarde in de rechtbank dat deze stallen de ergste waren die zij in de afgelopen dertig jaar had gezien. In een eerder interview met de Dailystar zei ze hetzelfde: “Ik ben al dertig jaar dierenarts, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. De dieren konden amper bewegen. We hebben de paarden meegenomen naar onze kliniek en ons personeel was geshockt door wat ze zagen. De paarden waren in een verschrikkelijke conditie.” Acht paarden moesten zes weken op de kliniek blijven.

Zes dieren hadden een spierziekte, equine motor neurone disease (EMND). De betreffende spierziekte is zo zeldzaam dat sinds 2004 slechts 32 gevallen van bekend zijn. Volgens de RSPCA hadden de paarden deze ziekte gekregen door de manier waarop ze gestald werden. Twee andere paarden hadden ook een neurologische aandoening.

Ook de hoeven van een aantal paarden waren niet verzorgd, waardoor deze te lang of opgekruld waren. Daardoor waren een aantal paarden kreupel. Alle dieren hadden last van luizen.

Twee paarden zijn, ondanks zorg van de dierenartsen, overleden. De overige tien zijn in beslag genomen door de RSPCA.

Lisa ontkende dat alle dieren niet de juiste zorg kregen. Ze gaf wel toe dat zij verantwoordelijk is voor de dieren. Alan Frank heeft enkel verklaard dat hij haar slechts hielp met het voeren van de paarden. Beiden konden in een eerdere dagzitting geen bewijs voorleggen dat de dieren de juiste zorg kregen. Beiden werden dan ook veroordeeld tot het onnodig toebrengen van leed aan twaalf paarden. Naast de ban van tien jaar moeten beiden onbetaald gemeenschapswerk uitvoeren van 200 uur. Beiden zijn ook veroordeeld tot het betalen van rechtbankkosten á 750 Britse ponden.

melissa_b

Re: Tien jaar lang geen paarden houden voor Britse hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:20

Zo hee dat is ook een manier om vanje paarden af te komen als je ze niet kwijt kan of er niet voor kan/wilt zorgen.
200werk uren per persoon. Dat stelt toch niets voor! 5 weken fulltime werken en ze zijn hiervan af!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:55

Pff idd weer een straf van niks..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:17

zo zie je maar dat voorlichting geen alles verheiligend middel is bij verwaarlozing. deze mensen, en zo lees ik het wel vaker, wisten hoe je een paard moet verzorgen..
en de straffen helpen ook niks.veel te mild..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:20

Pfoe. Wat genant zeg.
Zo'n straf.

En als pensioneerde hoefsmid zou je dit toch niet moeten kunnen aanzien lijkt me. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:30

Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-12-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:37

aan de voeten te zien, heeft ie zn pensioen als smid wel erg letterlijk genomen..

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:46

dat filmpje |( dat mensen zo met hun paarden om kunnen gaan, schandalig!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:09

Vreselijk.... Een maandje werken en dan heeft ze haar "straf" volbracht? Het Engelse rechtsysteem werkt dus al net zo beroerd als het Nederlandse.

Schandalig!

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:15

Echt vreselijk

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:38

Ik zeg het zelfde doen bij die man en vrouw! O nee, dat mag niet... Want dan ben je net zo erg als hun :') >;) Maar ik durf te wedden dat ze het daarna niet zo snel weer doen!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:39

Een maandje werken? Belachelijk sluit ze maar 5 jaar op en een fixe boete van een paard duizend pond.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:18

Als ik zoiets zie krijg ik gelijk de neiging die beesten in 't sop te zetten ofzo.

Arme beesten, schandalig.