Wilde paarden te goed beschermd in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Wilde paarden te goed beschermd in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:59

www.nzz.ch/ bokt.nl

Als je denkt aan het "Wilde Westen" denk je natuurlijk ook aan de wilde paarden, de ranches en de Rocky Moutains.
Wilde paarden staan bij de Amerikanen symbool voor vrijheid en daarmee komt ook gelijk het probleem naar boven. Want deze symbolen van vrijheid kan men natuurlijk onmogelijk slachten en opeten. Dit was niet altijd zo. In het begin van de 20ste eeuw was het heel gebruikelijk om wilde paarden te slachten en te gebruiken als steak, mest of diervoer. Deze jacht liep echter zo erg uit de hand dat er in 1970 nog slechts 17.000 wilde paarden over waren.

Het Amerikaanse congres nam derhalve een wet aan die het wilde paard bestempelde als het symbool van het historische vrijheidsgevoel en het jagen en slachten ervan, geldt als een misdaad. In Amerika bestaat nu geen enkel slachthuis meer dat paarden slacht.

Hiermee creëerde het bureau of Land Management (BLM)wel een ander probleem. In het doel de wilde paarden te redden waren ze iets te succesvol. In de jaren 80 van de vorige eeuw was de populatie van de wilde paarden zo erg toegenomen, dat deze het eten van de andere wilde dieren wegkaapten. Het BLM besloot toen het aantal wilde paarden terug te laten brengen op 35.000 stuks. De overige paarden werden aan privéfokkers verkocht met de eis dat ze niet geslacht mochten worden.

De overgebleven wilde paarden vermeerderen zich echter gewoon verder en de BLM moet elk jaar steeds meer paarden zien te verkopen.

Door de strenge controle die ze nu uitvoeren zien eventuele kopers van de koop af en het is nu zelfs zo dat men een wild paard al kan kopen voor tien Amerikaanse dollar.

Deze hele regeling heeft ervoor gezorgd dat er intussen (van oorsprong) meer wilde paarden in gevangenschap leven dan in de wildernis. Daarmee staan de wilde paarden in gevangenschap nu symbool voor een fout gelopen dierenbescherming.

stephanie_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:19

Wie zijn wij om te bepalen hoeveel wilde paarden er mogen zijn. De natuur zou zichzelf moeten kunnen regelen en niet andersom..
Wie bepaalt hoeveel wilde paarden 'teveel' is.. Er zijn toch ook 'teveel' mensen..
Als ze gewoon een deel van de wilde merries steriliseren neemt het aantal ook niet meer zo snel toe..

NWDynamite

Re: Wilde paarden te goed beschermd in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:24

Uuh wij mensen bepalen dat?! Omdat wij boven aan de voedselketen staan! Ik vind het absurd dat er geen slachthuizen zijn die paarden slachten daar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:27

stephanie_vs schreef:
Wie zijn wij om te bepalen hoeveel wilde paarden er mogen zijn. De natuur zou zichzelf moeten kunnen regelen en niet andersom..
Wie bepaalt hoeveel wilde paarden 'teveel' is.. Er zijn toch ook 'teveel' mensen..
Als ze gewoon een deel van de wilde merries steriliseren neemt het aantal ook niet meer zo snel toe..

Ben ik wel met je eens hoor. Wereld wordt te klein

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:44

Wij mensen vinden het niet leuk dat de zwakkere, zeldzame rassen naar de verdoemenis gaan door de overconcurrentie. Dus ja, ofwel dat kan je niks schelen ofwel je grijpt in en haalt ze eruit. Gewoon in de worst met die beesten. Zeer gezond scharrelvlees!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:47

stephanie_vs schreef:

Ten eerste; een paard is een dier/ beest en een mens is een mens. Een groot verschil (maar dat is uiteraard mijn mening).
Ten tweede; steriliseren is toch ook 'regelen' door de mens? Dan gaat je 'natuur regelt zichzelf' verhaal al niet meer op natuurlijk ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:12

Ik vind het tijd om wat wolfjes en lynxjes uit te zetten. Héél natuurlijk en héél wild :Y)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:44

Ah gut waren er nog 17.000 over?

Voordat Amerika ontdekt werd waren er niet eens paarden daar, wat nou historisch vrijheidsgevoel? laat er dan dieren rondlopen die er van nature thuishoren zoals de elk (ik weet even de NL naam van de elk niet, het is een soort hert), bison, en zoveel andere dieren die nu alleen nog maar in beschermde parken voorkomen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:54

Is dat niet hetzelfde land als waar de bergpoema's zitten? Maar die maken ze ook liefst af want die zijn gevaarlijk... Ik ruik een mogelijkheid! btw geen idee of die bergpoema's in datzelfde gebied zitten, zover rijkt mijn kennis van dat land nou ook weer niet.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:41

stephanie_vs schreef:

De natuur zou zichzelf moeten kunnen regelen, maar dat is onmogelijk als wij altijd ingrijpen. In het wild zou om te zoveel tijd een paard gedood worden door een ander dier. Dat is ongetwijfeld niet zo tegenwoordig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:36

Telpeva schreef:

Voordat Amerika ontdekt werd waren er niet eens paarden daar, wat nou historisch vrijheidsgevoel? laat er dan dieren rondlopen die er van nature thuishoren zoals de elk (ik weet even de NL naam van de elk niet, het is een soort hert), bison, en zoveel andere dieren die nu alleen nog maar in beschermde parken voorkomen.

Eland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:39

Telpeva schreef:

Een paar tientallen miljoenen jaren geleden waren er wel paarden in Amerika. Toen Amerika nog aan Europa vast zat, jeweetwel, een paar tussenijstijden geleden. Maar die zijn daar weggewandeld voordat de boel los ging en alle continenten op hun plek schoven, en het paard ontwikkelde zich toen op de Aziatische steppen tot iets wat lijkt op wat we nu hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:40

NWDynamite schreef:
Uuh wij mensen bepalen dat?! Omdat wij boven aan de voedselketen staan! Ik vind het absurd dat er geen slachthuizen zijn die paarden slachten daar.

Hoe kom je erbij dat wij bovenaan de voedselketen staan?
Jij denkt dat een krokodil, leeuw, tijger, haai enz. jou niet opvreet als hij de kans krijgt? ;)

Er zijn er teveel omdat de verhoudingen verstoord zijn! Er zijn ook veel te veel mensen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:58

Gewoon laten verhongeren net als bij ons in de oostvaarders plassen. :Y) Niet chic maar wel effectief.

Voor iedereen die hier een hartkloppingen van krijgt: dit is natuurlijk niet serieus al zijn er mensen die daar wel zo over denken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:44

troi schreef:
Wij mensen vinden het niet leuk dat de zwakkere, zeldzame rassen naar de verdoemenis gaan door de overconcurrentie. Dus ja, ofwel dat kan je niks schelen ofwel je grijpt in en haalt ze eruit. Gewoon in de worst met die beesten. Zeer gezond scharrelvlees!

Nou ik vind eerder dat men bij de mensen moeten ingrijpen ipv de natuur en de dieren.

Mensen zijn er teveel echt absoluut teveel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:12

Ragdollcat schreef:
troi schreef:

Nou ik vind eerder dat men bij de mensen moeten ingrijpen ipv de natuur en de dieren.

Mensen zijn er teveel echt absoluut teveel.

Met een beetje pech heeft Iran over niet al te lange tijd een atoombom. Als ze die gaan inzetten scheelt dat een heleboel mensenlevens. Direct en indirect door de gevolgen die eruit voortvloeien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:14

Als nou gewoon geheel volgens plan over 2 weken de wereld vergaat is het probleem al veel eerder opgelost :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:19

Koper schreef:
Als nou gewoon geheel volgens plan over 2 weken de wereld vergaat is het probleem al veel eerder opgelost :+

Ach, als alle voorspellingen waren uitgekomen was de aarde de afgelopen 25 jaar elk jaar minstens één keer al opgehouden te bestaan.
Die voorspelling is gebaseerd op een aanname van een professor die de aanname gedaan heeft op basis van 1 steen in vergelijking tot een andere op een hele andere plek. Maar misschien was die ene steen ook gewoon een boodschappenbriefje of een vies boekje :+

Maar als het wel doorgaat doe dan eerst nog maar een elfstedentocht. :+

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:41

sflj schreef:
NWDynamite schreef:

Jij denkt dat een krokodil, leeuw, tijger, haai enz. jou niet opvreet als hij de kans krijgt? ;)

Er zijn er teveel omdat de verhoudingen verstoord zijn! Er zijn ook veel te veel mensen!

Wij staan bovenaan de voedselketen hoor ;-) Omdat wij verstand hebben, verstand om onder andere dingen uit te kunnen vinden. Dat hebben dieren niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:12

Wat is nu het probleem eigenlijk? is er niet genoeg te eten voor al die paarden? in dat geval lijkt het me niet meer dan diervriendelijk dat er een aantal naar de slacht gaan..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:01

sflj schreef:
NWDynamite schreef:

Er worden altijd nog meer krokodillen, leeuwen, tijgers, haaien enz.door mensen vermoord dan andersom, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. ;) De mens staat bovenaan aan de voedselketen, wat niet betekend dat er nooit een mens door een dier wordt gedood (er worden ook wel eens mensen gedood door een paard).

Treurig dat e.a. zo uit de hand loopt; ik vind dat wilde paarden die verkocht zijn niet meer wild zijn; beetje raar dat je die toch niet mag slachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:48

Krokodillen, leeuwen, tijgers en haaien komen volgens mij niet voor in de Amerikaanse binnenlanden. Dus daar ter plekke staat de mens dan toch bovenaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:55

Lante schreef:
Er worden altijd nog meer krokodillen, leeuwen, tijgers, haaien enz.door mensen vermoord dan andersom, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. ;) De mens staat bovenaan aan de voedselketen, wat niet betekend dat er nooit een mens door een dier wordt gedood (er worden ook wel eens mensen gedood door een paard).

Treurig dat e.a. zo uit de hand loopt; ik vind dat wilde paarden die verkocht zijn niet meer wild zijn; beetje raar dat je die toch niet mag slachten.

Zullen ze wel doen om te voorkomen dat mensen ze opkopen voor de slecht en er zo aan verdienen?
Snap het wel maar zowiezo lijkt het me geen verkeerd idee om er toch een slachthuis te hebben voor het paarden overschot..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:13

troi schreef:

Inderdaad... Vroeger werd de populatie van deze dieren onder controle gehouden door hun natuurlijke roofdieren etc. Nu niet meer dus moeten wij mensen er wat aan doen, heel simpel. Het is ook nog eens hartstikke gezond en lekker vlees dus..