Ta Belle van Sombeke, de schimmelmerrie uit Chin Chin x Goliath Z, is op zestienjarige leeftijd gestorven bij haar oud-ruiter, Jos Lansink. Het duo won onder andere de Grote Prijs van Zuidlaren en een proef tijdens het CHIO in Aken. Toch heeft de merrie nooit haar volle kunnen bewezen aan het grote publiek. Door allerlei blessures was de sportieve carrière van de merrie eperkt.
De merrie die in 1996 geboren werd bij Joris de Brabander schonk via embryotransplantatie onder andere het leven aan vice Olympisch kampioen Eurocommerce London, wereldkampioen bij de jonge paarden A Pikachu de Muze, Wa Belle de Muze (het paard dat door equteam-ruiter Damien Haelterman bereden wordt) en Taran de la Pomme.
Jos Lansink heeft noodgedwongen afscheid moeten nemen van zijn topfokmerrie Ta Belle van Sombeke, onder meer de moeder van Eurcommerce London. Het gebeuren is nog vers als we hem spreken. Lansink: ‘Het is pijnlijk om van zo’n merrie afscheid te moeten nemen. Ik heb haar gisterenavond moeten laten inslapen. Ze liep de laatste tijd steeds moeilijker in de wei en had wat knobbels op haar borst die steeds groter werden. We hebben haar naar de kliniek gebracht en daar bleek ze uitgezaaide kanker te hebben. Heel apart, dat hoor je niet vaak bij paarden.’
Lansink beleefde voor zijn doen een bescheiden sportcarrière met de schimmelmerrie, maar kon na blessureleed nog dankbaar van haar gebruik maken in de fokkerij. ‘Ik heb met haar gefokt via embryotransplantatie, maar ze heeft ook nog zelf veulens gedragen. Afgelopen seizoen is er nog een veulen geboren, helaas heb ik nu niets meer drachtig van haar. Wel bezit ik nog drie nakomelingen, waarvan één merrie.’ Twee nakomelingen, waaronder de genoemde merrie, stammen af van Nabab de Rêve en zijn dus een volle broer en zus van London. De andere is een nakomeling van Vigo d’Arsouilles en daarmee voor driekwart verwant aan de olympische gigant.
Waarschijnlijk om de (schadelijke) bijwerkingen van medicatie voor het ongeboren veulen te beperken? Wellicht werkt die medicatie ook door op de vruchtbaarheid? Daar kunnen zo veel logische redenen voor zijn. Daarbij kan ook een veulen voldragen een (te) zware lichamelijke belasting zijn.
als ze echt zulke drastische blessures zou hebben Oreo zou ze toch niet 16 kunnen zijn geworden. Als ze blessures had die dracht dwarsbomen had ze het ook niet zo lang vol gehouden lijkt mij.
Aukelizzy
Geplaatst: 04-12-12 22:41
Woogy schreef:
als zo'n merrie veel stil staat door blessures waarom dan toch ET??
Dan heb je in één jaar meerdere veulens van dezelfde merrie..