www.knhs.nl
IJsbrand Chardon heeft zijn rivaal en topfavoriet Boyd Exell verslagen in de Wereldbekerwedstrijd voor vierspannen in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Chardon liet Exell met twee foutloze omlopen twee plaatsen achter zich en won de derde etappe van de Wereldbeker. Theo Timmerman zette een fantastische prestatie neer en eindigde achter Chardon op de tweede plaats. Koos de Ronde had een pechbal en eindigde op de vierde plaats.
Waar Chardon de voorgaande twee Wereldbekerwedstrijden steeds balletjes van de kegels tikte, bleef de viervoudig Wereldkampioen beide omlopen in de Papp Lászlo Sport arena foutloos.
Leuk detail is dat IJsbrand Chardon in 2007 voor het eerst in Boedapest deelnam tijdens de testwedstrijd voor de Wereldbeker vierspannen. Chardon reed toen met het geleende span van József Dobrovitz, waarvan hij drie paarden later zou aanschaffen. Het was voor Chardon de eerste keer sinds 2007 dat hij in Boedapest deelnam: “Het is gewoon een vruchtbare bodem voor mij hier in Boedapest,” vertelt Chardon. “In 2007 versloeg ik Exell hier ook en nu weer. In Hannover en Stuttgart miste ik de finesses, vandaag klopte alles. Ik kon heel makkelijk rijden en ik heb geen enkel moment het gevoel gehad dat ik een fout ging maken. De paarden waren super in vorm.” Chardon gaat aan de leiding in het Wereldbekertussenklassement en is inmiddels evenals Exell zeker van een startbewijs voor de finale in Bordeaux.
Theo Timmerman vocht zich heel knap terug in Boedapest na zijn mindere optreden in Stuttgart:
“Ik ben superblij,” vertelt Theo Timmerman. “In Stuttgart moest ik mijn vaste achterpaard Boris missen, maar hier kon ik hem weer inzetten en dat wierp gelijk zijn vruchten af.” Timmerman plaatste zich voor de winning round en ging vol voor de winst. “Vorig jaar heb ik mijn indoorpaarden te veel dressuurmatig gereden waardoor het me aan snelheid ontbrak. Nu rijd ik ze veel meer onder druk, in het parcours laten ze toch wel los en daardoor kan ik veel sneller rijden. Ik ging voor de eerste plaats en ben heel blij dat ik me er bij heb kunnen rijden. De finale in Bordeaux komt nu toch wel weer een stukje dichterbij,” aldus Timmerman, die zijn hoop op een finaleplaats na zijn zesde plaats in Stuttgart eigenlijk al een beetje had opgegeven.
De volgende Wereldbekerwedstrijd vierspannen wordt gehouden in Genève (Zwitserland) op 7 en 8 december. Theo Timmerman komt er als enige voor Nederland aan de start.
Uitslag CAI-W Boedapest (Hun) 2 december 2012:
1. IJsbrand Chardon (NED) 217,18
2. Theo Timmerman (NED) 225,18
3. Boyd Exell (AUS) 225,53
4. Koos de Ronde (NED) 118,74
5. József Dobrovitz (HUN) 121,29
6. József Dobrovitz jr. (HUN) 148,04
7. László Kecskeméti (HUN) 152,51
Stand na 3 van de 8 wedstrijden:
1 IJsbrand CHARDON NED 27
2 Boyd EXELL AUS 15
3 Jozsef DOBROVITZ HUN 9