Drafsport: Strijd om titel Paradepaard spannend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Drafsport: Strijd om titel Paradepaard spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:48

www.drafsport.nl

Het drafsportseizoen in Alkmaar nadert haar ontknoping. Daarbij is vooral de strijd om de titel van Paradepaard bijzonder spannend. Aardige bijkomstigheid is dat de voornaamste kandidaten voor de titel elkaar maandag in een onderling duel treffen.

Zilver Sycamore is door John Dekker de laatste maanden van de ene naar de andere zege gereden en dat heeft er voor gezorgd dat de merrie van Ed Dunnebier en Theo de Mol inmiddels een kleine voorsprong heeft op de andere kandidaat: de regionale held Yokohama S van Kees Zijp. De door Egmonder Willem Swart gefokte draver zou de Akersloter zijn tweede Paradepaard na Orsini Dragon kunnen opleveren. “Van Orsini hebben we inmiddels een kind gefokt die ik met mijn broers aan het beleren ben. Het zou mooi zijn wanneer Ekundayo zich straks kan kwalificeren. Het ziet er in ieder geval goed uit.”

Of Zilver Sycamore zich laat achterhalen, valt nog te bezien want die merrie won inmiddels zeven keer op rij in Alkmaar. Al leek het de laatste keer wat moeite te kosten. “Dat kwam omdat het tempo uit de koers werd gehaald, toen leek ze het even te laten zitten. Maar vanaf het moment dat er vooraan weer gas werd gegeven, pakte ze het meteen weer op. Het is een heerlijk paard om te rijden”, aldus Dekker die ieder jaar weer voor een mooi aantal winnaars in Alkmaar zorgt. Inmiddels is medefokker Ed Dunnebier in Alkmaar een vaste bezoeker geworden, ook al moet hij daar wat reistijd voor over hebben. “Maar zo’n onderling duel maandag is wel mooie sport”, meldde de liefhebber, in het dagelijks leven eigenaar van een drukkerij. Collega-fokker Theo de Mol was met dank aan Indian Sycamore ooit nationaal kampioen bij de eigenaarrijders. De manegehouder uit Nederhorst den Berg is al jaren bekend met Alkmaar, waar hij overigens na een koers van Second Sycamore ooit een dubbele beenbreuk opliep bij een huldiging. Zijn grootvader had in een grijs verleden al dravers in Alkmaar in training staan bij daar destijds actieve Jan Vergay.

De onderlinge strijd wordt maandag in de voorlaatste van de acht koersen uitgevochten. Dat het een duel tussen louter deze twee paarden wordt, is overigens allerminst zeker. Vermoedelijk zal kortebaner Viva’s Limburgia met Manon Pools het tempo in de aanvangsfase dicteren, maar de 2400 meter is voor de sprinter aan de lange kant, weet ook trainer Aad Pools. “Eigenlijk zou Viva’s in een andere koers starten, maar die werd geannuleerd. Vandaar deze opdracht.” Ook Yanko BD (met John de Leeuw) is weer in vorm gekomen, weet Spierdijker Bas Snoek. “Hij werkte vorige keer voorafgaande aan zijn tweede plaats al heel goed”, aldus de eigenaar die maar wat blij is wanneer de meetings in Alkmaar weer doorgaan. “Ik moet mijn paard trainen voordat ik naar mijn werk ga. Wanneer ik dan moet uitwijken naar bijvoorbeeld Dinslaken is dat bijna niet te doen. We hebben het vorig jaar een keer gedaan en toen ook gewonnen, maar dan ben je drie uur in de nacht thuis. Wanneer je dan de volgende dag om zes uur weer naast je bed staat, is dat gewoon niet vol te houden.”

In Alkmaar worden acht koersen verreden, waarbij in de eerste drie races onder meer een montédraverij (met bij de rijdsters onder meer de Finse Lea Ahokas en haar All Eyes On Me) en een koers voor de amateurs. Hierin staat de veelvoudige kampioen Fred Handelaar aan de start met Cool and Fanatic uit de stal van Bas Crébas. Die trainer is overigens bij hoge uitzondering zelf actief in Dinslaken, zodat Dennis Minnema de honneurs waarneemt voor de dit jaar met afstand meest succesvolle stal in Alkmaar. De jeugdige rijder is sinds jaar en dag een trouwe rechterhand van Crébas. Zijn dertig koersen als leerlingpikeur won hij steevast met paarden van zijn werkgever, waarbij de eerste in 2007 in Wolvega met Talent Future.

De Victory Five-koersen zijn gelukkig prima bezet, zodat op dat spel een mooie uitbetaling verwacht mag worden. De kwartetkoers telt zelfs elf starters en daarbij zal Bokito Starlake als één van de voornaamste zegekandidaten van start gaan. Hij wordt gereden door Ruud Pools die twee weken geleden met vier zeges en vier tweede plaatsen nog maar weer eens onderstreepte dat hij dit jaar de meest succesvolle rijder in Alkmaar gaat worden. Tot zo’n succesreeks zal hij maandag overigens niet komen, simpelweg omdat hij maar vijf keer aan het vertrek staat.

Het programma begint rond de klok van 18.00 uur De jeugd heeft onder begeleiding gratis toegang.

SharronRebel

Re: Drafsport: Strijd om titel Paradepaard spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:00

ah niet eens de knappe Scoubidou :P hahaha
gaaf! ik ben maandag toch vrij, als ik me wat beter voel ga ik er echt heen!!