Huifbedstichting vecht 'te hoge' boete ongeval aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Huifbedstichting vecht 'te hoge' boete ongeval aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:17

Een boete van € 2.700,- euro is veel te hoog voor een ideële stichting die grotendeels afhankelijk is van giften en donaties. Dat bepleitte de penningmeester van de stichting Huifbed-rijden De Vosjes gisteren bij de bestuursrechter in Breda. De Vosjes kreeg de boete omdat in december 2010 een vrijwilliger gewond raakte.

De vrouw mende op het landgoed Assisië in Biezenmortel een zogeheten 'huifbedtrein'. Die bestaat uit aan elkaar gekoppelde huifbedwagens met elk twee pony's en een doek waarop een ernstig gehandicapte cliënt ligt. Door de bewegingen van de pony's ervaren ze een aangename schommeling.

Op 9 december ging alles mis wat er ook maar mis kon gaan. In een bocht doemde voor de pony's een geparkeerde auto op met een doek eroverheen. Dat doek klapperde en joeg de dieren schrik aan. In een poging ze weer in beweging te krijgen, trok de menster aan de leidsels en gleed uit in de sneeuw. Ze verloor de controle over de dieren, die in een draf richting de stal gingen. De vrijwilligster werd ongeveer 150 meter meegesleurd en moest vanwege haar verwondingen naar het ziekenhuis. De cliënten overkwam niets. "Ze lagen te lachen op de wagen", zei voorzitter Frans de Laat.

Een slechte financiële situatie is geen reden om van een boete af te zien, stelde een vertegenwoordiger van het Ministerie van Sociale Zaken tijdens de zitting. Volgens hem heeft het de stichting niet alles gedaan om het ongeval te voorkomen.

Penningmeester Lucien Kuijlen spreekt dat tegen. "We leggen de lat voor onszelf vrij hoog". Er staat ook nergens beschreven aan welke veiligheidsvoorschriften een huifbedtrein moet voldoen, maar inmiddels zijn in overleg met de Arbeidsinspectie de nodige maatregelen getroffen. Kuijlen: "We hebben 15 mille in die verbeteringen geïnvesteerd".

www.bd.nl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:15

Ik snap heel goed dat er een boete gevraagd word, echter als vrijwiliger werkend met paarden brengt dat risico's met zich mee. Deze mevrouw zal de leidsels vastgehouden hebben om haar clienten voor erger te behoeden maar achteraf zit ze dus zelf met de brokken, ben wel benieuwd naar haar kant van het verhaal.
En er is toch ook nog zoiets als een verzekering voor vrijwiligers die bijna elke vereniging afsluit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:19

Ik snap de boete even niet. Ik snap wel dat zij de geleden schade van de vrijwilliger moeten betalen maar daar heb je een verzekering voor afgesloten. Waarvoor/waarom is de boete opgelegd?
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 30-11-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:21

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Re: Huifbedstichting vecht 'te hoge' boete ongeval aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:24

Jeetje.. vind 't ook wel dom hoor. Hier in de buurt hebben ze ook een huifbed maar er lopen áltijd 2 mensen er naast. Ieder langs een pony.. En ín een bak.

Natuurlijk is een buiten omgeving mooier, maar het blijven paarden, hoe mak dan ook. vind dit ook zeer verantwoord..

Vind 't gemengd omdat ik wéét hoe afhankelijk zijn van donaties en giften en vrijwilligers. Maargoed, van fouten maken leer je, en godzijdank hebben de verstandelijk beperkten niets opgelopen. dát was nog dramatischer geweest :( gewoon pure domme pech dit..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:24

Een trein van huifkarbedden en maar 1 begeleider die ernaast liep die de leidsels vast had? Dat klinkt ook niet veilig...
Boete vind ik dan wel terecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:26

vuurneon schreef:
Een trein van huifkarbedden en maar 1 begeleider die ernaast liep die de leidsels vast had? Dat klinkt ook niet veilig...

En wat zeg je als de boete zo hoog is dat het voortbestaan van een stichting die zo goed werk doet er door in gevaar komt, want dat is ook waar het hier om gaat, ze vechten niet aan dat ze een boete krijgen maar wel de hoogte ervan.

Jolandaa_

Re: Huifbedstichting vecht 'te hoge' boete ongeval aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:28

En het is juist voor de mensen zó ontzettend goed om op een huifbed te liggen.

Door de bewegingen en de warmte van een paardenrug kunnen ze eindelijk eens ontspannen en kunnen de organen eens goed doorbloeden en kan ook de ontlasting een keer goed doorstromen.
Jammer dat zei er dan de dupe van zijn..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:29

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:33

bigone schreef:
vuurneon schreef:

En wat zeg je als de boete zo hoog is dat het voortbestaan van een stichting die zo goed werk doet er door in gevaar komt, want dat is ook waar het hier om gaat, ze vechten niet aan dat ze een boete krijgen maar wel de hoogte ervan.

Dat snap ik, maar ik vind niet dat de hoogte van de boete moet afhangen van wat voor stichting het is maar gebaseerd moet blijven op waar ze in gebreke zijn gebleven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:33

Als de boete terecht is (want het is me niet duidelijk waarvoor de boete nu is? Ik krijg ook geen boete als iemand mijn paard vasthoudt en op z'n bek gaat? Ik weet daar dus het fijne niet van), dan hebben ze gewoon te dokken. Zou lekker zijn, ik ben een héél aardig meisje, heb weinig geld, dus mijn boete voor te hard rijden is vééls te hoog, doe maar minder... zo werkt het niet in de wereld.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:10

Japke_Z schreef:
Ze hebben 15 mille in verbeteringen gestoken, dan moet die boete ook nog wel op te hoesten zijn.

Zou ik ook denken. En meerdere huifbedden aan elkaar gekoppeld de openbare weg op sturen met 1 begeleider komt op mij niet echt over als van te voren goed over nagedacht. Hebben ze nog alle geluk gehad dat de cliënten niets is overkomen, dán hadden ze pas een mega-boete gehad!