In Duitsland blijft het brandmerken van paarden toegestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

In Duitsland blijft het brandmerken van paarden toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:10

st georg/ bokt.nl

In de maand december zal in Duitsland een nieuwe Wet aangenomen worden ter bescherming van dieren.
Daarin zal brandmerken dus niet in opgenomen worden. De coalitie in Duitsland is voor het behoud van brandmerken als middel om paarden te identificeren. Wel moet dit brandmerken na 2018 onder verdoving gaan gebeuren.

Het brandmerken in Duitsland van paarden wordt gezien als behorend tot een eeuwenoude traditie en cultuurbezit. Ook speelt mee dat chippen, als plaatsvervanger voor brandmerken, geen tot nu toe fraude ongevoelig alternatief is, hoewel deze door de Europese Unie verplicht is.

Het is dan ook niet te voorkomen dat in Duitsland de paarden rondlopen met twee systemen voor identificatie. Op 14 December wordt over deze wet gestemd.

antje_vip

Re: In Duitsland blijft het brandmerken van paarden toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:17

jammer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:22

Als het verdooft wordt is het natuurlijk minder erg. Maar zolang ze zonder verdoving dit doen vind ik het ook zeker jammer....

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:23

Wanneer het verdoofd wordt vind ik het al een minder probleem. Verder vind ik het erg jammer dat het niet verboden wordt.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:23

met gevaar voor eigen bokt-leven kan ik zeggen dat ik hier "blij" mee ben

ik ben zelf bij het chippen en branden van mijn veulen geweest dit jaar in Oldenburg nu is mijn veulen er een van een tweeling en stond mijn veulen naast zijn zusje toen zij gebrandt werd (ze reageerde niet op het branden maar op de rook daarna) Mijn veulen liet zich daarna gewillig branden en ook hij schrok alleen van de rook die opsteeg (net zoals een paard dat de eerste keer ijzers onder krijgt) De tweeling was heel erg op elkaar ingespeeld als het zusje dus overstuur was geweest denk ik niet dat mijn veulen zo rustig was blijven staan

ik wilde dat toch even vertellen ik heb al meer ellende gezien met chippen dan met branden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:24

antje_vip schreef:
jammer.

Een afgekeurd paard kopen zonder brandmerk, maar met 2 chips is nog spijtiger..

Chippen is helaas simpel weg geen waterdicht identificatie middel

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:38

Ik denk dat het verdoven meer stress met zich mee gaat brengen dan het branden op zich. Ben ook al vaak bij het branden en chippen geweest in Duitsland en het chippen gaat altijd een stuk moeilijker dan het branden. Hoe ga je trouwens een verdoofd veulen transporteren, want er wordt veelal gebrand op "brand-dagen" waar alle veulens gelijktijdig samen komen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:44

suffie schreef:
Ik denk dat het verdoven meer stress met zich mee gaat brengen dan het branden op zich. Ben ook al vaak bij het branden en chippen geweest in Duitsland en het chippen gaat altijd een stuk moeilijker dan het branden. Hoe ga je trouwens een verdoofd veulen transporteren, want er wordt veelal gebrand op "brand-dagen" waar alle veulens gelijktijdig samen komen.

op het vervoeren..... inderdaad de veulens staan samen met moeder op de trailer dat is niet heel veilig als ze verdooft zijn ben het trouwens ook met je eens dat het verdoven zelf vaak meer stress zal geven dan het branden op zich

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:51

Ik ga al meerdere jaren altijd mee met een fokker om zijn Duitse rijpony's te laten branden en sinds een paar jaar ook chippen. Bij het branden heeft nog geen enkel veulen een reactie gegeven en bij het chippen dat wil je niet weten. Voor 2 jaar terug bijna een gebroken kaak en een hersenschudding doordat een veulen volledig uit haar plaat ging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:26

Ik ben ook niet tegen branden, het verdooft zo snel dat ze in principe niets voelen. Daarnaast is het nu een cultuur dat "onze" goede KWPN paarden in Duitsland overgeschreven en gebrand worden in een ander stamboek.

Daarnaast heb ik ook aardig wat paarden gechipped zien worden en daar ook geen rare dingen bij gezien. Hangt denk ik toch een beetje van de vaardigheid van de chipper af.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:27

Och bepaalde bokkers janken om alles..maar branden stelt niks voor..
Als ze nu allemaal met de winter voor de deur zich bezig gaan houden, dat paarden/pony's een box krijgen van minimaal 4 x 5 meter waarbij ze prettig ontspannen kunnen liggen i.p.v. in de blub te moeten rond sjouwen,
dan gaat Nederland vooruit i.p.v. wat te emmeren over dat branden..
Heeft men zich wel eens afgevraagd waarom kalfjes geen horens meer krijgen. :(:)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:29

Ik heb zelf al vaak brandmerken gezien en het gaf geen tot zeer weinig stress. Slechts 1 maal gezien dat er na het brandmerken een brandmerk geiiriteerd was en slecht genas. Maar dat was echt een uitzondering.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:31

xPure schreef:
Wanneer het verdoofd wordt vind ik het al een minder probleem. Verder vind ik het erg jammer dat het niet verboden wordt.

Ben je er ooit bij geweest..Ik denk dat je niet weet waar je het over hebt..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:32

Dat chippen is idd ook niet zalig makend . Dikke naald in de nek . En de schade die het daar kan toebrengen ...
Branden , mijn vorige merrie is van 95 toen werd er nog gebrand . Merrie heeft er geen last van gehad . De rook daar snoof ze om . Maar niet het branden zelf .
Ergens vindt ik het wel jammer dat het niet meer gebeurd . Veel waterdichter het branden ipv chip .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:32

Je mag mijn paard even uitleggen ceasario, dat hij lief binnen moet staan. Want ik gok het niet meer nadat hij iedere keer dat hij een nacht op stal had gestaan weer een verwonding erbij had en uiteindelijk stokkreupel was terwijl als hij buiten staat er niks aan de hand is.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:34

Niks mis mee, mogen ze in nl ook wel weer invoeren..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:34

Verkeerde topic, Mizora ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:36

Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar branden i.p.v. chippen en dat verdoven is echt nergens voor nodig, integendeel ... denk dat het eerder voor meer problemen zorgt, dan dat het problemen voorkomt ..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:36

janderegelaa schreef:
Daarnaast is het nu een cultuur dat "onze" goede KWPN paarden in Duitsland overgeschreven en gebrand worden in een ander stamboek.

Moeten ze het KWPN paspoort hier maar volledig met aftekeningen etc invullen..want zonder die omschrijving kan men er wettelijk in Duitsland niks mee.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-11-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:37

Branden is helemaal niet zo dramatisch.. Chippen daar en tegen...
De veulens reageren veeeeel heftiger op het chippen..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:55

ceasario schreef:
janderegelaa schreef:
Daarnaast is het nu een cultuur dat "onze" goede KWPN paarden in Duitsland overgeschreven en gebrand worden in een ander stamboek.

Moeten ze het KWPN paspoort hier maar volledig met aftekeningen etc invullen..want zonder die omschrijving kan men er wettelijk in Duitsland niks mee.

Het paspoort wordt ook omgewisseld Cesario....en ja ik weet dat dat niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:08

In Spanje brandmerken ze ook de PRE's.

Het gaat zo snel dat de paarden amper tijd hebben om te schrikken, de schrikreactie is ook meer op het rook dan op het branden zelf.
Vind de brandmerken ook heel mooi, ben blij dat het daar ook nog mag.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:11

Ik vind geen van beide zielig , het stelt alle twee niet erg veel voor .
een baby krijgt ook een hielprik en een enting gaat ie HUILEN ! zielig dus dat doen we dan maar
niet meer. Een paard heeft een heel andere pijnbeleving dan wij , kijk eens in de wei als ze elkaar de wacht
aanzeggen , gaat niet echt zachtjes zullen we maar zeggen.
Het verdoven heeft veel meer risicos zowel voor de gezondheid als de reactie van het paard ( vooral daarna tijdens reizen etc)
We moeten allemaal wel eens iets wat voor onze eigen bestwil is doen en niet altijd even leuk .
Handje brok er in en ze zijn het weer vergeten :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:35

Van mij mogen ze het hier gelijk weer invoeren. Ik vind het wel mooi zo'n stempel op de kont.

En nog veel fijner vond ik de A op de schouder gebrand. Dan kon zelfs een leek zien dat een paard op de eeuwige groene weides hoorde

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:35

RM94 schreef:
suffie schreef:

op het vervoeren..... inderdaad de veulens staan samen met moeder op de trailer dat is niet heel veilig als ze verdooft zijn ben het trouwens ook met je eens dat het verdoven zelf vaak meer stress zal geven dan het branden op zich

Voor het branden moet er toch geschoren worden, dan is er vast ook een verdovende gel om op de huid te smeren voor het branden. Wel de voordelen en geen wiebelend veulen op de trailer.