Botswaanse ezels geven licht in het donker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Botswaanse ezels geven licht in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 14:48

AMSTERDAM – 500 ezels in Botswana krijgen reflectors op hun oren gespeld om het aantal verkeersongelukken te verminderen.

Dit meldt The Mirror donderdag. Een op de tien auto-ongelukken in Botswana wordt veroorzaakt door loslopende ezels.

's Nachts slenteren de beesten over straat, maar het blijkt voor autobestuurders vaak onmogelijk om ze op tijd te ontwijken. De Engelse organisatie Society for the Protection of Animals Abroad (SPANA) heeft een dierenwelzijnsorganisatie in Botswana daarom met gesponsord met reflecterende oorbellen.

“De mensen in Botswana die ezels bezitten, zijn vaak de armste mensen in de maatschappij. Ze hebben vaak geen andere keus dan de beesten los rond te laten lopen, op zoek naar voedsel in het woestijngebied”, zegt Laura Higham van SPANA. “De beesten zijn kwetsbaar voor ongelukken en we hopen via deze simpele weg het aantal ongelukken veroorzaakt door ezels terug te dringen.”

Eerste stap

Het goede doel hoopt dat ook andere delen van Botswana de reflectors toe gaan passen en dat dit initiatief de eerste stap is tot het wettelijk verplicht maken van de verlichting op ezels in het land, meldt de Britse tabloid.

Ally Lamb, voorzitter van de dierenwelzijnsorganisatie in Botswana, zegt: “We hopen niet alleen dat de verlichting ertoe bijdraagt dat er meer ezels in leven blijven, maar ook de mensen helpt die de ezels aan hebben gereden.”
Door: NU.nl/WTF.nl

Afbeelding
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2970067/bo ... onker.html

Goed initiatief! :j

freeride

Re: Botswaanse ezels geven licht in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:09

Walgelijk plan, in hun oren! waarom niet gewoon een refelcterend halstertje?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:12

Omdat een reflecterend halster te duur is voor de straatarme eigenaren, en die beesten toch al oorflappen hebben zo te zien?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:14

freeride schreef:
Walgelijk plan, in hun oren! waarom niet gewoon een refelcterend halstertje?

uhm ze hebben al oormerken omdat dit eigelijk verplicht is. daarbij is een halster veel te duur. die mensen hebben zelf al niks te eten laat staan voor een maandsalaris een halster kopen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:43

pff, daar gaan we weer, de straatarme mensen zijn weer zo zielig, af en toe krijg ik t er echt van dat er altijd maar wordt gesproken over hoe arm en zielig die mensen zijn, ik bedenk er ook altijd bij dat ze die ezels en andere dieren niet eens met een minimum aan respect behandelen, gewoon omdat die mensen zo niet zijn, en dan zijn de ezels op deze foto nog redelijk goed af, of net nieuw...met een beetje logisch verstand en sympathie kunnen ze voor bar weinig tot geen geld het tuig passend maken, de bitten eruit laten en stoppen met afranselen van dit soort werkdieren kost geen cent, maar gebeurt echt nog continu, dussss, ondanks dat ze al een oormerk hebben, is dat voor mij geen reden om er nog een paar bij in te zetten. een reflecterend halster kost niks, net zo weinig als wanneer zo'n dorpje gewoon een stuk wei afzet om ze daarin te plaatsen 's nachts, maar ook dat doen ze niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:45

Freeride, vertel eens.. Wat is er zo fout aan oormerken?

Prima initiatief!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:46

@ Freeride ik denk niet dat daar veel gras en weiland is, als die mensen al geen geld hebben kunnen ze ook geen grond en omheining kopen

Worden er wel nieuwe oormerken gezet of plakken ze gewoon wat reflecterends op de bestaande?

Ook vraag ik me af of die mensen wel weten hoe goed zittend tuig moet zitten en hoe ze dat kunnen aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-12-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:47

freeride schreef:
pff, daar gaan we weer, de straatarme mensen zijn weer zo zielig, af en toe krijg ik t er echt van dat er altijd maar wordt gesproken over hoe arm en zielig die mensen zijn, ik bedenk er ook altijd bij dat ze die ezels en andere dieren niet eens met een minimum aan respect behandelen, gewoon omdat die mensen zo niet zijn, en dan zijn de ezels op deze foto nog redelijk goed af, of net nieuw...met een beetje logisch verstand en sympathie kunnen ze voor bar weinig tot geen geld het tuig passend maken, de bitten eruit laten en stoppen met afranselen van dit soort werkdieren kost geen cent, maar gebeurt echt nog continu, dussss, ondanks dat ze al een oormerk hebben, is dat voor mij geen reden om er nog een paar bij in te zetten. een reflecterend halster kost niks, net zo weinig als wanneer zo'n dorpje gewoon een stuk wei afzet om ze daarin te plaatsen 's nachts, maar ook dat doen ze niet.

gewoon omdat die mensen niet zo zijn? of omdat de mensen het geld niet hebben ?
en nog een oormerk?? je plakt reflecterende stickers over het oormerk... dus niks extra.

en een halster kost een maandsalaris. een wei is te klein. en er is daar weinig gras.

misschien eerst eens inlezen voordat je begint te roepen ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:51

Goed initiatief toch?
Snap de ophef van freeride niet.
Lijkt me duidelijk dat mensen daar anders leven als hier en veel minder te besteden hebben.
Dus wat deert het als de ezels stickers krijgen over de oormerken die ze al hebben?
Je moet het zien als positief, iedereen word ermee geholpen en belangrijker, ezels worden niet aan of doodgereden en dat lijkt me nog veel erger niet waar?
Of kun jij in de portemonnees van daar kijken?
Zou zeggen, stuur ff 500 halsters naar Botswana joh.