Paardrijden als fitnesssport steeds populairder in India

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardrijden als fitnesssport steeds populairder in India

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:48

www.bokt.nl

Om fit te blijven is gym en fitness niet meer voldoende voor de mensen die bij de Bay Front Horse Club manege in Visakhapatnam, India komen. Paardrijden wordt er steeds populairder. India heeft op dit moment een flink groeiende economie en daardoor heeft de bevolking steeds meer te besteden. Werd paardrijden voorheen gezien als elitair en was het voorbehouden aan het Indische leger, nu wordt paardrijden steeds meer gezien als een sport om fit te blijven. De Times of India schenkt er aandacht aan op hun website.

Sinds dit jaar worden er diverse lessen georganiseerd van beginnend tot gevorderd. Sinds augustus hebben zestig nieuwe leden zich inmiddels aangemeld. De kosten zijn bijna 210 euro per maand en daarvoor zijn er dagelijks rijlessen van 30 minuten. De kosten lijkt niemand te weerhouden. Van zes jaar tot bejaard. De hele familie neemt deel in de rijlessen. Wat is er dan zo aantrekkelijk aan paardrijden? Volgens nieuwe ruiter Sirisha is paardrijden een niet alledaagse sport en het is elke dag anders. Daarbij is het ontspannend en het neemt je stress weg. Collega-ruiter Trinayna springt daarop in: “Als ik op een paard rijd dan voel ik mij een winnaar, een koningin. Ik wil geen enkele dag missen. Ik geniet van elke minuut. Als ik de gevorderde training heb afgerond hoop ik deel te kunnen nemen aan de strandritten.”

De manager van de Bay Front Horse Club ziet inderdaad dat de sport enorm groeiende is. Op dit moment heeft de club voldoende ruimte voor de paarden zodat het complex ruim is opgezet.

Ook de verkoop van paarden neemt inmiddels toe.

Kijk hier voor hun website

Maureen95

Re: Paardrijden als fitnesssport steeds populairder in India

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:57

haha wat cool zeg!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:02

Brrr, wat krijg ik toch altijd de kriebels van rijke mensen in arme landen.

Als die vent afstapt... gelijk staan er twee 'bedienden' die het paard overnemen. Eentje beloont hem zelfs nog. De ruiter had dat zo te zien niet gedaan.

Denk maar niet dat die ruiters zelf poetsen en opzadelen. Hup, erop, half uurtje rondscheuren en weer afgeven. Nou, lekker ontspannend hoor...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:04

dat is idd wel apart ja. maar wel een leuk idee dat die arme mensen ook paard kunnen rijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:07

Die zijn echt niet arm hoor. Het kost 210 euro per maand. Het gemiddelde dagloon voor een gewone arbeider is 1 euro.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:09

ohhh hahha ik ben blond

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:10

LindyH schreef:

Als die vent afstapt... gelijk staan er twee 'bedienden' die het paard overnemen. Eentje beloont hem zelfs nog. De ruiter had dat zo te zien niet gedaan.

Denk maar niet dat die ruiters zelf poetsen en opzadelen. Hup, erop, half uurtje rondscheuren en weer afgeven. Nou, lekker ontspannend hoor...

Nou, mijn idee ook. En dan ook echt letterlijk 'rondscheuren'. Sodeju die komt wel 10x voorbij gerend in dat filmpje geloof ik.

210 euro, ik vind het nogal wat. Niet echt voor het plebs!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:10

En zij worden hier fit van? Ik krijg echt geen conditie van paard te rijden eigenlijk :')

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:17

Nou de manege maakt al een goeie indruk zo.... ehmm not

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:47

Citaat:

LindyH schreef:

wat denk je dat een Edward en een Anky enz wel altijd zelf borstellen en opzadelen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:55

Tuurlijk niet maar deze mensen hebben daar thuis bv. geen tijd voor omdat zij meerdere paarden per dag moeten trainen, bij wedstrijd zich mentaal moeten voorbereiden of interviews geven,.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:55

Dat lijkt me het verschil tussen mensen die het voor de hobby doen en zich dan nog nergens in willen verdiepen (want je zou eens vies kunnen worden of je moe moeten maken?) en mensen die het hele traject al hebben doorlopen van zelf opzadelen ed en het nu voor de centjes doen.

Niet te vergelijken imo

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:01

Die meneer heeft daar ook geen tijd voor... die is aan het werk (manager/ICT-er???) hij verdient iig ruim om 210 euro per maand over te houden om elke dag 30 minuten rond te crossen... en van dat geld worden dan die 'bedienden'/ stalhulpen betaald. (Hebben die ook werk... al zullen die maar paar euro verdienen) Hij had ook kunnen gaan squashen. Tja of die meneer nou echt liefde voor paarden heeft... maar goed niet iedereen is opgegroeid met de Penny.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:37

Ik vind het juist wel goed dat ze bedienden gebruiken. Het is een arm land, waarschijnlijk veel werkeloosheid, lage lonen. Maar nu hebben die bedienden een baantje, krijgen betaald, weer een paar families die hun kinderen naar school kunnen sturen of een dokter kunnen betalen als dat nodig is.

In armere landen zie je dat veel meer, zodra een gezin het kan betalen wordt er vaak een huishoudster etc in dienst genomen. Je kan het ook zelf doen, maar op deze manier hebben weer meer mensen te eten.

En verder is het een hele andere cultuur en zullen ze wel meer dingen die wij raar vinden en wij doen weer veel dingen die zij raar vinden. Wij zien dieren ook veel meer als 'lief / schattig / maatjes etc'. In arme landen zijn het logischerwijs veel meer gebruiksartikelen. Je hebt geen geld om een dier te verwennen, voor de leuk te houden en aan te hechten (is eten of vervoer). Om die reden denk ik dat de rijkere daar ook zo over denken.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:21

leuk dat zij ook kunnen genieten van de paardensport :)
maar serieus, ik zie nou niet echt in hoe crossen door de bak voor 30 minuutjes, vervolgens bedienden je paard laten afzadelen en verzorgen, je een goede conditie bezorgen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:27

altijd begrepen dat een paard geen fitnessapparaat was........

niet helemaal eerlijk tegenover het paard, om een paard zo te gebruiken......

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:29

Ik vraag me alleen ook af waarom de instructeur nou eingelijk in de bak rijdt, hij hoort toch les te geven in de bak? En niet maar wat aanwijzingen te geven op z'n paard?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:34

Wat een heerlijke Westerse reacties!
De instructeur hoort niet op het paard te zitten, maar in de bak te staan.
De rijder moet zijn paard poetsen en niet aan een bediende geven. Etc.
Volgens mij heeft het allemaal niets met het oorspronkelijke nieuwsbericht te maken, namelijk dat in India de paardensport toegankelijker wordt voor iets minder rijke mensen en dat het populairder wordt.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:37

Hoe ze het daar doen, helemaal best, anders vast als hier.
Maar als ik dan de website open en de eerste foto zie rechts dan denk ik...tzja, "I rest my case" :+ Niks meer te maken met andere stijlen van rijden.
Toegankelijker is helemaal super natuurlijk, maar het moet geen materialistisch feestje worden, en dat is het nu wel..

Edit: verder bladerend, als het beeld echt is zien de paardjes er wel goed uit. Hebben ze nette stallen en zo te zien is het tuigage ook in orde.
Liever dan dat nog en dat er maar een paar horken af en toe 30 minuten komen crossen. Ze worden daarbuiten zo te zien in ieder geval goed behandeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:45

SdaphneS schreef:
Wat een heerlijke Westerse reacties!
De instructeur hoort niet op het paard te zitten, maar in de bak te staan.
De rijder moet zijn paard poetsen en niet aan een bediende geven. Etc.
Volgens mij heeft het allemaal niets met het oorspronkelijke nieuwsbericht te maken, namelijk dat in India de paardensport toegankelijker wordt voor iets minder rijke mensen en dat het populairder wordt.

Ohja sorry, ik zal even een gepaste reaktie geven op het nieuwsbericht:

Wat leuk voor ze! :Y)

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:07

Ok dan is dat misschien hun manier van lesgeven en zitten ze zelf ook zeg maar nog in hun leerproces daarvan.

Maar goed dat het daar steeds populairder wordt. :j

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:20

een fitness-sport? ik zie het fitness deel er niet in maar goed
ik neem aan dat het filmpje een beginners les is?
en ik dacht dat mensen in india en die kanten allemaal zo arm waren,
maar nu wel opeens allemaal paardrijden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:26

die landen kennen dat niet wat wij hier kennen voor hun brengt een paard geld op maakt niet uit in welke zin deze gebruikt word.
Helaas voor dat paard en wel een gelukkig baas die ermee verdient immers..
die stalknechten geven volgens mij meer om die paarden dan die lui die erop rondcrossen
en tja het paard weet niet beter als dat.. dus helaas is dat nu eenmaal zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:22

Dit ziet er wat mij betreft niet slechter uit dan de gemiddelde NL manege. Ik zie goed verzorgde paarden met ruiters die hun best doen om goed te leren rijden. Niks mis mee toch? Liever een goede ervaren groom die het verzorgen doet dan telkens andere onervaren mensen die weet ik veel hoeveel fouten maken. Lijkt me voor de paarden eigenlijk een stuk gunstiger..

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:28

jammer, zij zien het paard als een fitness apparaat, en niet als een levend wezen waar je een band mee opbouwt. Je grenzen verleggen en steeds een stapje hoger met de training, afgewisseld met een recreatief rondje bos...Een dier heeft daar een heel andere waarde dan bij ons: wij eten desnoods droog brood, of geven deze zelfs aan ons paard om hem in op en top conditie te houden: Zij zetten er dan het mes erin..

Nee, even een uurtje crossen op zo'n paard...jammer, gemiste kans.

ps. de paarden zien er wel goed uit..., maar ja, als een ruiter hier €210,- per maand zou betalen hoefde er ook minder bezuinigd te worden.