Vaker dopingcontrole voor de endurancesport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vaker dopingcontrole voor de endurancesport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:25

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Afbeelding
De endurancesport krijgt vaker te maken met dopingcontrole
Foto: Caballos / wiki
Komend jaar zal de endurancesport te maken krijgen met een verscherpte dopingcontrole. Volgens het overkoepelende orgaan dat toezicht houdt op de drugstesten komt dit niet doordat er meer drugs gebruikt wordt in de sport, maar doordat de sport aan populariteit wint.

Afgelopen jaar heeft de FEI 15 dopingtesten onderzocht, acht daarvan betroffen endurance ruiters. Zeven hiervan kwamen uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Tien testen worden nog onderzocht, waarvan negen uit de endurance komen.

Een woordvoerder van het overkoepelende orgaan zegt dat de sport het afgelopen jaar erg is gegroeid. Het aantal evenementen dat georganiseerd worden is bijna net zoveel als springevenementen. Verder meldt hij dat de afgelopen tijd de focus lag op de springwereld, die focus zal nu komen te liggen op de endurance wereld.

Een woordvoerder van de FEI bevestigd dat de FEI de aandacht gaat leggen op Afrika en het Midden-Oosten. Er zal nauw samengewerkt gaan worden met de locale federaties. In de VAE waren afgelopen jaar meer dan 6.000 deelnemers, daarmee waren er in de VAE ook meer testen dan in elk ander land. Omdat het seizoen in de VAE anders loopt, zijn de resultaten over 2012 van twee seizoenen.

Bij het laatste dopinggeval voor het FEI tribunaal werd een VAE enduranceruiter 10 maanden ter voet gesteld en hij moest een boete betalen van bijna 1.000 euro. In dit geval had het paard een vergelijkbaar middel als ventipulmin (middel voor de luchtwegen) gekregen, daarnaast ook pijnstillers waaronder bute. De combinatie deed mee aan een drie sterren wedstrijd van 160 kilometer.

Ook wordt er in de VAE vanaf 1 januari bij ruiters die betrapt worden hun elite status afgenomen, waardoor ze niet via de ‘snelle’ route mee kunnen doen aan de kampioenschappen. Om de status weer terug te krijgen moeten ze deelnemen aan tien drie sterren wedstrijden.

Katja

Re: Vaker drugscontrole voor de endurancesport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:28

Beetje slecht vertaald, drugs moet vertaald worden naar medicijnen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:33

Sammie schreef:
Afgelopen jaar heeft de FEI 15 dopingtesten onderzocht, acht daarvan betroffen endurance ruiters. Zeven hiervan kwamen uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Tien testen worden nog onderzocht, waarvan negen uit de endurance komen.

Zo weinig!!!??? :wow: Schandalig! Geen wonder dat ze er meer willen onderzoeken :roll:

Carin79

Re: Vaker dopingcontrole voor de endurancesport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:02

Wat een leuk paard is dat!!!! *D

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:59

Bedankt Bokt!
Kunnen jullie niet een foto plaatsen van een WK of EK,wat ook echt FEI wedstrijden zijn en niet van een klasse 2 nationale wedstrijd,van 6/7 jaar geleden met mijn paard,niet grappig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:03

sabino schreef:
Bedankt Bokt!
Kunnen jullie niet een foto plaatsen van een WK of EK,wat ook echt FEI wedstrijden zijn en niet van een klasse 2 nationale wedstrijd,van 6/7 jaar geleden met mijn paard,niet grappig.

Ik heb nog een leuke foto van CEI leersum en de finish strijd van jullie?

Ik hoop dat ze meer gaan controleren op de welbekende landen waarvan de deelnemers blijkbaar in alle sporten doping nodig hebben.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:22

Waarom zou je doping gebruiken?
het is toch ook nog altijd een beetje voor de lol of niet dan?
of denken mensen tegenwoordig dan echt alleen nog maar aan geld?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:05

veronique100 schreef:
Waarom zou je doping gebruiken?
het is toch ook nog altijd een beetje voor de lol of niet dan?
of denken mensen tegenwoordig dan echt alleen nog maar aan geld?

Dit gaat over internationale wedstrijden en daar hebben we er dit jaar maar 2 van in nederland. De meeste wedstrijden die hier vereden worden zijn nationale wedstrijden en daar valt inderdaad geen geld mee te verdienen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:32

Met de meeste CEI wedstrijden ook niet hoor! Is maar zelden een geldprijs. Al geldt dat niet in alle landen. In de UAE zijn er bijv grotere prijzen te winnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:38

Djilna schreef:
Met de meeste CEI wedstrijden ook niet hoor! Is maar zelden een geldprijs. Al geldt dat niet in alle landen. In de UAE zijn er bijv grotere prijzen te winnen.

Sorry, ik had me beter moeten verwoorden. Ik bedoelde dat de dopingcontrole op CEI wedstrijden gedaan werd en kwa geld dat er met de verkoop van goede paarden heel veel geld te verdienen valt.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:41

Warf, heb enkele vrienden die heel hoog lopen in CEi overal in Europa, en de eerste mensen die hun paarden dopen zijn...de mannen van de familie en land van princess president van de FEI!
Die paarden zien we 1x op 160km en dan verdwijnen ze. In Florac deze jaar is er eentje op de baan gestorven enz. Het is echt erg, iedereen weet wie de doping geeft, maar niemand durft iets te zeggen omdat die landen het geld hebben, de beste paarden kopen en de regels bepalen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:57

Hij die betaald, bepaald. Zo is het ook in de rensport waar dezelfde landen zich sinds 2001 bemoeien met de sponsering van de rensport in andere landen.

Maar welk paard is er overleden dan tijdens Florac, ik meen me daar niks over gehoord te hebben.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:16

Ik denk dat het in ST Agnan was...moet vragen aan mijn vriendin, zij was erbij en het paard in in haar groep blijven plakken tot 110km van de 130km en dan gestopt en is s nachts overleden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:21

Was ibderdaad in Florac, nummer 67.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:23

Het lijkt me wel goed als ze die dopingcontrole vaker gaan doen om ook deze sport zuiver te krijgen en te houden.

Daffie, ik weet wel dat er ook op nationale wedstrijden dopingcontroles gedaan zijn, o.a. in Wanroij, van klasse 1 t/m 3 of 4. Dit was wel een paar jaar geleden, geen idee of het de laatste jaren nog is gedaan. Volgens mij zit er een kostenplaatje aan voor de organisatie en dat maakt dat het niet standaard iedere wedstrijd gebeurt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:41

Judith_W schreef:
Sammie schreef:

Zo weinig!!!??? :wow: Schandalig! Geen wonder dat ze er meer willen onderzoeken :roll:

Als ik het goed begrijp gaat het niet om vijftien tests, maar om vijftien gevallen van doping en nog tien gevallen die in onderzoek zijn.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:23

Citaat:
Warf, heb enkele vrienden die heel hoog lopen in CEi overal in Europa, en de eerste mensen die hun paarden dopen zijn...de mannen van de familie en land van princess president van de FEI!
Die paarden zien we 1x op 160km en dan verdwijnen ze. In Florac deze jaar is er eentje op de baan gestorven enz. Het is echt erg, iedereen weet wie de doping geeft, maar niemand durft iets te zeggen omdat die landen het geld hebben, de beste paarden kopen en de regels bepalen!

Het is in werkelijkheid iets genuanceerder. Hier kun je alle doping uitspraken zien: http://www.fei.org/legal_activities/fei ... /decisions
De familie van Haya is in het verleden inderdaad veroordeeld, dat waren 3 gevallen in 2006 en 2009. Het gaat dus zeker niet alleen om hen. De paarden in de uitspraken verdwijnen niet, de meeste lopen daarna gewoon wedstrijden, die resultaten staan openbaar in de FEI database.
Dit jaar zijn er 2 positieve gevallen uit Saudi Arabie geweest in het springen. Het probleem zit hem niet in de discipline endurance: er is dit jaar geen enkel positief geval in Europa geweest.

Overigens betreffen 4 van de uitspraken in de endurance dit jaar paarden van 1 persoon en 1 substantie.

In de regelgeving zie ik eventuele invloed van de Arabische wereld niet echt terug; de kwalificatie regels en rusttijden na wedstrijden zijn strenger en langer geworden en voorstellen om dingen minder streng te maken worden (gelukkig) niet overgenomen. Het schijnt wel moeilijk te zijn om de regels te handhaven in sommige landen, dus wat dat betreft zijn deze dopingcontroles een stap in goede richting.

Wat betreft het paard in Florac; hier staan de startlijsten van zowel de nationale als internationale rubriek en er staat geen nr 67 op:
http://www.france-endurance.net/NatAnne ... Annee=2012
http://www.france-endurance.net/NatAnne ... Annee=2012

Citaat:
Daffie, ik weet wel dat er ook op nationale wedstrijden dopingcontroles gedaan zijn, o.a. in Wanroij, van klasse 1 t/m 3 of 4. Dit was wel een paar jaar geleden, geen idee of het de laatste jaren nog is gedaan. Volgens mij zit er een kostenplaatje aan voor de organisatie en dat maakt dat het niet standaard iedere wedstrijd gebeurt.

Klopt, maar er zijn geen kosten voor de organisatie. De KNHS doet dit steekproefsgewijs. Hier staan de uitspraken: http://www.knhs.nl/overview3.asp?pCatID ... le=11&men= Voor zo ver ik weet nog nooit een positieve uitslag in de endurance ;)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:41

Dit nummer werd doorgegeven door een vriendin die haar paard mee gelopen heeft dit jaar en door een franse die meegelopen heeft en die dat paard in haar groep had.. Ben nog gaan lezen op die forum, staat geschreven rugnummer 67, een vos gereden door een ruiter van de Golf.
De rugnummers zijn toch identiek als de startnummers?
Die werd 2 keer ingespoten op de piste, en s avonds heeft hij DMSO gekregen (stinkt en iedereen die voorbij liep kon het voelen), iemand heeft zelf een klacht ingediend voor de spuiten op de piste.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:44

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:49

Hippogriff, duidelijk, geen kosten voor de organisatie dus, maar steekproefsgewijs door de KNSH gedaan. Dank je voor de verbetering. En inderdaad, geen doping geconstateerd, dat is natuurlijk super.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:43

Ik vind het wel goed dat ze vaker gaan controleren.. Doen ze t meer bij dressuur en springen dan?