Toch paardenbelasting in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Toch paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 17:46

fr-online / bokt.nl

Als eerste gemeente in Duitsland gaat Bad Sooden-Allendorf belasting op paarden invoeren. Het Noord-Hessische kuurood is al sinds jaren blut. De belasting zal vooral de hobby ruiter treffen.

Het betreft ca. 150 paarden op 8.400 inwoners. De heffing zal € 200,-- per paard per jaar bedragen. De gemeente hoopt zo € 30.000,-- per jaar te kunnen genereren.

De Duitse paardensportverband bekritiseerde het besluit en heeft aangegeven dat dit besluit een juridische toets waarschijnlijk niet zal doorstaan. Zij zullen de paardeneigenaren bijstaan om procedures aan te spannen.
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 24-11-12 01:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aangepast voor VN

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:48

Sssst, straks willen ze dat in Nederland ook gaan doen! :x

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:51

ik snap het best zo moet je ook voor honden op sommige plekken betalen.maar ik vind dat als ze het in nl of duitsland doenze het in alle gemeentes wel/niet moeten doen.en overal zelfde bedrag.per paard vind ik ook weer teveel/net als per hond.maak gewoon een nette normale prijs per jaar en dan per eigenaar en niet per paard/hond

dancer_

Re: Toch paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:52

Inderdaad, hopen dat ze hier in nederland niet op dit idee gaan komen..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:53

150 paarden op 8400 is niet veel.
Ik geloof dat wij in het dorp (nog geen 1100 inwoners) er al een stuk op 100 hebben lopen.

Wij grensen aan een groot natuurgebied omringd door vele paardenbezitters. Ik gok zo maar dat er dan nieuwe bewoners in het natuurgebied erbij komen, daar de helft van het paardenbestand hier ook niet aangemeld of gechipt is.
Daarnaast wordt het ook een strop voor de boeren, ruitersportwinkels en voerhandelaren.

Maar gelukkig woon ik niet daar en zit ik nog even veilig in NRW

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:54

Wat die paarden hier in de tuin doen?
Ik zou het niet weten, nooit eerder gezien! O:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:57

Ze willen er weer lekker een slaatje uit slaan zo te lezen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:03

Ik vind t belachelijk dan gaat mijn paard wat in duitslamd staat ook fijn naar nederlamd bij de andere paarden
Ik kom nooit op straat met mijn paard waar betaal ik dan belasting voor

Daarbij moet je hier als je met je paard op de openbare wegen rijd.dit.melden en betalen in de gemeente en krijg je ook 2 hoofdstel hangers
Heb je dit niet en ga je toch buiten rijden riskeer je een boete

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:16

Dat hebben we hier ook. Ik betaal daar per jaar 35,00 voor.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 19:23

Ze kunnen dat nu wel besloten hebben, maar ik denk dat het geen haalbare kaart is. Het is in en ander bondsland ook geprobeerd en dat ik juridisch gewoon niet gelukt. Buiten dat, paarden vallen niet zo als honden onder huisdieren, maar net als koeien, schapen, geiten onder landbouwhuisdieren.
Wij betalen als paardeneigenaren (en dus ook boeren voor hun dieren) al genoeg belasting, over de grond, het voer, verplichte extra verzekeringen per paar waarop 23% assurantiebelasting, over het voer en de middelen nodig voor grondbewerking en natuurbeheer, lidmaatschap Tierseuchenverein (wettelijk verlicht met bijdragen per paard) en noem maar op.
Dan komt ook nog eens de DA en hoefsmid. Kan uiteindelijk geen mens meer betalen.

Nu wonen wij niet in Hessen, maar in Niedersachsen en hier heeft men gezegd niet van plan te zijn of er aan te denken zoiets in te voeren. Zouden ze zich mooi in de vingers snijden. Hier krioelt het namelijk van de paarden en andere landbouwhuisdieren.

In Bad Sooden, als je het hele bericht kunt lezen, zulje ook zien, dat ze nog niet eens een regelement voor is opgesteld. En dat zou wel moeten.

Dat wordt gewoon weer een rechtszaak.

@hotchocolat,

Waar is dat dan? Als in Duitsland, kan ik me dat alleen voorstellen in die drukke of natuurgebieden, waar ze extra rijpaden hebben aangelegd die onderhouden moeten worden. In sommige gebieden bijv. in NRW is dat hier en daar.

Sorry, heb het al gezien Y;( :D

En dan nog, wat doen ze met de mensen zoals wij, wiens paard alleen maar op de trailer de straat op komt en verder alleen op eigen terrein rondrijden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:18

Als ze dat doordouwen daar zullen er toch nogal wat paarden / pony's vertrekken denk ik.

Hopelijk komen ze in NL niet op zo'n idee!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:14

Mooie rijdpaden hebben we niet hier. Het zijn met name de landbouwwegen welke volgestort zijn met schrot.
Paden in het park zijn ook allemaal schrotpaden. Daarom smokkel ik wel eens en rijd op de weides. Daar moet je wel weer oppassen met de gaten die de wilde zwijnen maken. Mijn voorkeur laat dus gewoon uit naar de landbouwwegen (dat is ook heel mooi en varierend rijden).
Ik zit in de EU regio

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:17

Shit hé, dan vrees ik dat het in Nederland er ook aan zit te komen -O-
Maar 200 euro pj valt me eerlijk gezegd nog mee, dacht dat er eerst sprake was van 700 euro per jaar?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:25

Aranel schreef:
Shit hé, dan vrees ik dat het in Nederland er ook aan zit te komen -O-
Maar 200 euro pj valt me eerlijk gezegd nog mee, dacht dat er eerst sprake was van 700 euro per jaar?

200 euro vind ik ook veel. Je zal maar een handelaar zijn en 20 paarden hebben staan -O- Of een shetlander fokker met 20 shetlanders -O-

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:32

ik vind dat niet kunnen je moet hier betalen om uit te kunnen rijden
en de tierseuchekassa moet je ook betalen.(per paard)... vind dat, dat al meer dan genoeg is..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:37

Wij hebben een ijslanderfokker in het dorp, ik schat dat hij zelf zo'n 35 ijsco's heeft rondlopen. Daarbij nog een stuk of 8 in pension. Alleen al bij mij in de straat wonen en 13 paarden/ponies.
Dan hebben we ook nog een welsh cob fokker en een trainingstal waarvan de eigenaar op hoog nivo in de mensport actief is.
Dan hebben we het nog niet over de dorpen om ons heen.

Bij de Tierseuchenkasse betaal ik 1x per jaar 10,00 en ik heb 3 paarden aangemeld.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:44

Paarden leveren de economie veel op aan omzet. Als ze te duur worden, komen er minder paarden, dus minder opbrengsten. Boeren betalen toch ook geen koeienbelasting?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:06

Oke even de map erbij,

Paarden, varkens, schapen.geiten, kip en kalkoen, wild, en bijen houders moeten zich aanmelden volgens mijn formulier.
Wat daar de kosten van zijn weet ik niet.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:08

MirandaFuego schreef:
Wat die paarden hier in de tuin doen?
Ik zou het niet weten, nooit eerder gezien! O:)

Ja en die stallen en die bak, die hebben die onbeschofte beesten nog zelf meegenomen ook!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:42

Nou, 200 p.paard per jaar plus nog eens de extra verplichte verzekering, buitenrijbelasting, zit je al snel op over 400,-- per paard. Ik heb er zes, tikt lekker aan dan. Aan de andere kant val ik onder landbouw en hier is het zo gezegd niet van toepassing. Onze gemeente is wel klein, veel minder inwoners dan Bad Soden, maar niet armlastig.

Overigens hondenverzekering en -belasting is hier ook best aan de prijs. Jawel, de honden moeten hier ook extra verzekerd worden. Val niet onder de normal aansprakelijkheids verzekering.

En bij de weg, je trailer moet ook een officiëel kenteken, alle twee jaar naar de TÜV (APK) en kost ook extra belasting en verzekering.
Alles best wel pittig betreffende belastingen.
We zullen het wel horen war erbij uit komt uiteindelijk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:16

ik meen laatst te hebben gelezen dat ze het niet erdoor heen kregen trouwens

10y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:35

@onley,

Ja klopt in een ander Bondsland. Het ligt in Duitsland iets anders dan in Nederland. Duitsland bestaat uit een aantal zelfstandige bondslanden, ieder met hun eigen speciale wetgevingen. Vergelijk het maar een beetje met de Verenigde Staten. De regering van Duitsland maakt de algemene wetten waaran ieder bondsland zich heeft te houden. De bondsland zelf kunnen extra wetten uitvaardigen, die natuurlijk niet in strijd mogen zijn met de overkoepelende wetten van geheel Duitsland. Binnen de bondslanden heb je nog de regio's en daarbinnen de gemeentes. Die ieder op hun beurt weer wetjes en verordeningen in het leven kunnen roepen.

Je kunt het dus niet zo eenvoudig bekijken als in Nederland. Hoewel de provincies en de gemeentes ook daar wel eigen verordeningen kunnen maken.
Denk bijvoorbeeld maar aan de honden belasting, in de ene gemeente betaal je die wel, ergens anders niet. Denk maar aan de verschillen tussen de heffingen die de gemeentes de burgers opleggen, zoals ozb, afval e.d.

Als meer gemeentes of bondslanden het hier op hun heupen krijgen betreffende de paarden belasting, dan zal er waarschijnlijk ooit een rechtszaak gevoerd moeten worden waaruit een principe vonnis uitgesproken zal worden door het Duitse hogere gerechtshof. Dat is dan geldig voor alle bondslanden inclusief de regio's en gemeentes die zich daarin bevinden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:36

vraag me af als hier de paarden belasting erdoor komt gaan ze dan ook eens katten belasting invoeren??? hier word mijn moeders tuin altijd vol gescheten door de katten van de muur....en ja dan neem je soms drastische maatregelen om ze uit je tuin te houden...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:34

NathalietjeB schreef:
vraag me af als hier de paarden belasting erdoor komt gaan ze dan ook eens katten belasting invoeren??? hier word mijn moeders tuin altijd vol gescheten door de katten van de muur....en ja dan neem je soms drastische maatregelen om ze uit je tuin te houden...

ja en dat x 2 bij mijn moeder schijten die op haar balkon en die geur is niet te harden BTW vooral als je in de tuin zit in de zomer %)
als dat mijn balkon was dan wist ik het wel := ..

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:38

belachelijk zeg..
en als je niet met je paard naar buiten gaat moet je het dus ook betalen?