OMMEN - Te paard op pad naar afspraken en bijeenkomsten. Dat is het voornemen van 'groene reporter' Erna Ekkelkamp uit Ommen.
De freelance journaliste, tevens medewerkster van deze krant, heeft samen met manegehouder Peter Schwieters van Laarbrug gisteren voor het eerst haar afspraken te paard afgelegd.
Het doel: het 'nieuwe rijden' promoten. "Ik ben helemaal gek op paardrijden, doe het wel een paar keer in de week. Nu wil ik voortaan elke maand wel een dag te paard mijn afspraken langs gaan. Dat kan vooral goed als ik ze in de buurt heb."
De medewerksters van het VVV kantoor in Ommen zijn de eerste stop waar Ekkelkamp te paard naar toe rijdt. "Vandaag zijn ze voor het laatst geopend. Ik ga een foto maken en een stukje voor de website van Ommen Leeft."
Spannendste onderdeel is om met haar paardje Twice over de Hessel Mulertbrug te lopen. "Daar zijn ze nu met groot materieel bezig, ik vond het wel spannend. Maar dat ging helemaal goed. Alle auto's stonden er in de file en wij konden er prima langs crossen. Om te kijken hoe het gaat en me te begeleiden, is Peter Schwieters vandaag mee."
Schwieters pleitte al langer voor een herbezinning op vervoer te paard. "Tel maar eens op: steeds meer mensen krijgen overgewicht met als gevolg meer kans op allerlei aandoeningen. Iedereen is gestresst en men neemt niet meer de tijd om ergens van te genieten. De lucht wordt vervuild door alle uitlaatgassen en de wegen zijn overvol. Tegelijkertijd roepen we met ons allen om duurzaamheid. Al die problemen kunnen in één keer worden opgelost door terug te grijpen naar het paard als vervoersmiddel."
In de middag togen Ekkelkamp en Schwieters naar de volgende afspraak. In het Vilsterse Landgoedcentrum was een bijeenkomst over de nieuwe omgevingsplannen die Ommen aan het maken is. "Precies de goede plek om zelf bij wethouder Ilona Lagas een pleidooi te houden voor meer ruimte voor het paard. We willen daar aan de gemeente vragen om meer ruiterpaden aan te leggen. Ook zouden er meer faciliteiten gemaakt moeten worden waar je paarden kunt stallen. Ringen aan de muur waaraan je ze vast kunt zetten en waterbakken met vers drinkwater voor de viervoeters."
Ekkelkamp heeft gezien dat daar bij sommige gemeenten wel aandacht voor is. "Ik ga wel eens paardrijden over het strand bij Noordwijk. Daar is veel aandacht voor paardenrecreatie. Bij strandtenten kun je je paard vastzetten. Hier ken ik alleen een paardenrustpunt op de Lemelerberg."
meer foto's en een videoreportage op www.destentor.nl/hardenberg
Ludieke actie om de ruiterpaden onder de aandacht te brengen! Hier de link naar het complete artikel met filmpje!
http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... A9n-PK.ece