http://www.bokt.nl
De Australische jockey Damien Oliver, die in eigen land behoorlijk populair is, heeft een ban gekregen van tien maanden. Dat meldt racenet.com.au. Reden? Hij bood in een race, waarin hij zelf ook racete, op een paard van de tegenstander. In Australië mag een actieve jockey in geen enkele paardenrace meewedden, ook al rijdt hij zelf niet mee in de betreffende race.
Oliver zette twee jaar geleden 10.000 Australische dollars in op het paard, favoriet voor de race Miss Octopussy. Hij reed zelf in deze race op de tweede favoriet Europa Point. Ze kwamen als zesde over de lijn, Miss Octopussy met ruiter als eerste.
De ban van Oliver houdt in dat hij acht maanden niet mag wedden en niet op racewedstrijden uitkomen. Tijdens de eerste acht maanden mag hij niet op wedstrijden, raceterrein en trainingsterreinen komen, de laatste twee maanden mag hij enkel niet op wedstrijden uit komen. Hij heeft ook een ban van een maand gekregen omdat hij zijn telefoon in de jockeykleedkamer gebruikte. Oliver mag pas in september volgend jaar weer op wedstrijden uitkomen.
In een interview die met Oliver werd gehouden vertelde hij dat zijn leven een puinhoop is. Hij heeft huwelijks-, drank- en psychische problemen. In een persverklaring na de uitspraak meldt Oliver dat hij er niet over na heeft gedacht en dat hij de beslissing om te wedden voor de rest van zijn leven en daarna zal betreuren. Er is geen excuus voor het feit dat ik het vertrouwen van veel mensen heb beschadigd. Ik heb een belangrijke regel overtreden. Ik ben als vijftienjarige in de rensport beland en hoewel het harde wereld is, is hij wel goed voor mij geweest. Ik wil dat mensen weten dat, ondanks dat ik deze fout heb begaan waar geen excuses voor zijn, ik altijd in mijn 24 jaar lange carrière als jockey altijd mijn uiterste best heb gedaan om te winnen tijdens de race. Oliver heeft verder verklaard nog nooit eerder op het paard van de tegenstander had gewed. Verder wenst Oliver buiten deze persverklaring niet meer op de zaak in te gaan.
Verwant artikel
[VN] Jockey wedt op paard tegenstander