Stuttgart: IJsbrand Chardon tweede in WB wedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Stuttgart: IJsbrand Chardon tweede in WB wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 18:09

www.knhs.nl

IJsbrand Chardon geeft de hoop niet op nadat topfavoriet Boyd Exell hem opnieuw het nakijken gaf in de Wereldbekerwedstrijd voor vierspannen in het Duitse Stuttgart. Chardon werd evenals drie weken geleden in Hannover tweede achter de viervoudig Wereldbekerwinnaar. Theo Timmerman reed in de Schleyer Halle zijn eerste Wereldbekerwedstrijd van dit seizoen en eindigde als zesde.

In de eerste omloop reed IJsbrand Chardon zijn vierspan Lipizzanerschimmels vloeiend en foutloos door het zeer mooie parcours, ontworpen door de Duitse parcoursbouwer Falk Böhnisch, die overigens dit jaar voor het laatst zijn handtekening onder het parcours zette. De 68-jarige internationaal parcoursbouwer legt wegens gezondheidsredenen zijn taken neer. Ook de Hongaar Jozsef Dobrovitz en Boyd Exell wisten door te dringen tot de winning round. Nadat Dobrovitz het parcours foutloos had afgelegd, maakte Chardon gebruik van de paar seconden speling door naar eigen zeggen “Wat te proberen”. Helaas nam de viervoudig Wereldkampioen te veel risico waardoor er twee balletjes van de kegels rolden. Hierdoor kon Exell zonder druk van start en gaf de Australiër een schitterende show weg in de volgepakte, sfeervolle Schleyer Halle in Stuttgart. Exell wist al voordat hij de laatste doorgang nam dat hij had gewonnen en kwam juichend over de finish. Dat hij daarbij een balletje van de laatste kegel reed, mocht de pret niet drukken. Exell schreef hiermee de tweede opeenvolgende Wereldbekerwedstrijd van dit seizoen op zijn naam. Doordat de regerend Wereldkampioen met de wild card reed, ontving hij geen wereldbekerpunten. De 10 punten voor de winnaar werden opgestreken door IJsbrand Chardon, die hiermee aan de leiding gaat in het Wereldbekerklassement: “Ik heb nog minimaal twee wedstrijden te gaan waar ik kan proberen om Boyd te verslaan,” vertelt Chardon. “De paarden zijn zeer snel en vandaag hebben ze laten zien dat ze ook foutloos kunnen zijn, eigenlijk kon het de eerste omloop niet beter. Nu moet ikzelf nog proberen geen fouten te maken. Ik geef de hoop niet op, Boyd moet te verslaan zijn!”

Theo Timmerman reed zijn eerste Wereldbekerwedstrijd van dit seizoen en gaf vooral zichzelf de schuld van zijn zesde plaats: “De paarden zijn goed, ze lopen heel makkelijk en soepel. Ik moet zelf veel sneller worden. Ik heb de afgelopen weken met dit vierspan deelgenomen aan een aantal nationale indoor wedstrijden, maar het niveau en de atmosfeer zijn niet te vergelijken met een Wereldbekerwedstrijd. Ik heb nog drie wedstrijden te gaan, dus ik ga er alles aan doen om de volgende wedstrijd sneller te zijn.” Timmerman was zeer te spreken over zijn nieuwe achterspan, bestaande uit de 13-jarige Bonusz en de 12-jarige [***], die uit zijn outdoorspan komt.

De volgende Wereldbekerwedstrijden vierspannen wordt gehouden in het Stockholm (Zweden) en Boedapest (Hongarije), beiden op 1 en 2 december. De drie Nederlandse vierspanrijders IJsbrand Chardon, Koos de Ronde (Zwartewaal) en Theo Timmerman starten in Boedapest.

Uitslag CAI-W Stuttgart (Ger) 17 november 2012:
1. Boyd Exell (AUS) 216,71
2. IJsbrand Chardon (NED) 226,57
3. Jozsef Dobrovitz (HUN) 228,17
4. Georg von Stein (GER) 132,08
5. Christoph Sandmann (GER) 133,41
6. Theo Timmerman (NED) 135,37

Stand na 2 van de 8 wedstrijden:
1 IJsbrand CHARDON NED 17
2 Boyd EXELL AUS 10
3 Georg VON STEIN GER 7
4 Jozsef DOBROVITZ HUN 7