Inteelt Friese paard ruim beneden FAO-norm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Inteelt Friese paard ruim beneden FAO-norm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:58

www.kfps.nl

De inteelttoename in de populatie Friese paarden bevindt zich momenteel ruim beneden de kritische FAO-norm van 1% per generatie. Dit is de uitkomst van de meest recente analyse welke in opdracht van het KFPS door WageningenUniversiteit werd berekend. De inteelttoename beweegt zich de afgelopen drie jaar tussen de 0.6 en de 0.7. In de jaargangen voor de eeuwwisseling bedroeg dit getal nog ruim 2%. ‘Het inteeltbeleid, gebaseerd op het toepassen van de deklimitering en het verwantschapspercentage, werpt nu duidelijk vruchten af’, geeft KFPS-directeur Ids Hellinga aan. ‘We hebben ons ten doel gesteld om onder de 1%-norm uit te willen komen en dat is nu gelukt’. Het behalen van de doelstelling is overigens geen aanleiding om het beleid te laten vieren. ‘Het teruglopen van het aantal dekkingen maakt de huidige deklimitering als instrument in principe minder effectief. Reden genoeg om alert te blijven en waar nodig het beleid verder te verfijnen’.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:05

Kan mooi klinken, hopelijk houden ze dit lang vol. Zo veel mogelijk inteelt vermijden zal het beste zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:16

Nou, 'hulde' hoor.
Wat is het Friese paard toch een bedorven ras, zo zonde!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:53

bedorven ras?

kheb geen schimmel op mn paard hoor :')

kunnen nog veel fokkers van rassen een voorbeeld aan nemen.

magda_90

Re: Inteelt Friese paard ruim beneden FAO-norm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:03

Hydrocephalus, dwerggroei etc. vind ik toch niet een voorbeeldfunctie van een ras.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:25

Daar zijn ze al lang mee bezig, Magda. Maar ja, er zullen altijd mensen zijn de de Fries naar beneden willen halen. Denk dat ons stamboek al veel verder is met onderzoeken naar erfelijke ziekten dan welk ander ras dan ook. Wij geven tenminste toe dat er erfelijke ziektes zijn. Daar kunnen andere stamboeken nog heel wat van leren.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:26

FriesWytske schreef:
Daar zijn ze al lang mee bezig, Magda. Maar ja, er zullen altijd mensen zijn de de Fries naar beneden willen halen. Denk dat ons stamboek al veel verder is met onderzoeken naar erfelijke ziekten dan welk ander ras dan ook. Wij geven tenminste toe dat er erfelijke ziektes zijn. Daar kunnen andere stamboeken nog heel wat van leren.

_/-\o_

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:29

Weet ik, ik reageerde alleen op winia4ever. ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:01

Heb het ook niet over naar beneden halen, want ik vind ze prachtig, de barokke types althans.
Maar wel kunnen toch niet stellen dat het een heel gezond ras is, en daar doelde ik op.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:46

winia4ever schreef:
bedorven ras?

kheb geen schimmel op mn paard hoor :')

kunnen nog veel fokkers van rassen een voorbeeld aan nemen.

Ikke wel, tenminste hij is wat wit uitgeslagen :')

Idd er zullen altijd mensen zijn die het friese paard naar beneden halen.
En toch vind ik het heel goed zoals het stamboek nu bezig is, ze denken na over de toekomst!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:34

maar even eerlijk, waar zijn er geen gehandicapten? niet lullig bedoelt maar overal in elk ras is wel iets.
Om dat het hele ras bedorven te roepen vind ik veelste overdreven.

Ik heb in haar profiel gekeken, en ze heeft zo'n mini hondje dat ras is pas door gefokt, het hondje word zo klein gefokt, dat de hersens niet meer in hun hoofdje passen..Dus ik denk dat sommige mensen na moeten denken voordat ze bleren..

maar om helemaal bij het begin te beginnen is dat mensen zo maar gaan fokken zonder papier, en enige ingave in het ras.
En alleen maar fokken voor een leuk veulentje en de hengst zo geweldig vinden..Maar pas die wel op de merrie?

Als je officeel fokt, kun je dit dus allemaal beperken om dus rekening te houden met het inteelt en andere dingen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:03

Pardon? Voel je je aangevallen soms?
Ik vind je reactie meer dan ongepast winia4ever.
Denk niet dat dat punt 1 ter zake doet hier in dit topic.
En punt 2 weet je helemaal niets betreft mijn hondje what so ever, dus wellicht verstandig om daar niet lukraak over te schreeuwen want je verhaal raakt kant nog wal.

Ik vind het zeker verstandig dat er bij het stamboek aan gewerkt word om het ras sterker te krijgen, zoals ik eerder ook al typte.
Maar het is wel sneu dat het zover heeft moeten komen.
En natuurlijk zijn er meerdere rassen waar de fokkerij volledig de mist in gaat, maar hier ging het over de Fries.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:10

Jij doet net alsof de Fries alleen maar uit gebreken bestaat, BarbaLala.
Het Fries Paarden Stamboek is tenminste eerlijk. Dat kun je van bv. het KWPN stamboek niet zeggen. Daar wordt heel veel onder het tafelkleed geveegd. En dan wel lekker gaan afgeven op de Fries.
En ja daar word ik kwaad van. -:(-

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:21

FriesWystke, dat doe ik niet, als je mijn berichtjes terug leest dan haal je dat ook uit de tekst.
Jammer dat jullie het zo uiterst negatief zien, maar daar hoef je mij niet op "af te rekenen"
Ik geef slechts mijn mening en ben niet verantwoordelijk voor jullie woorden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:48

barablala: je eerste berichtje raakt veel friezen liefhebbers..
En dan wacht je tot je reactie's krijgt en dan zeg je ineens dat je het een mooi ras vind.
Maak je verhaal dan in 1 x af, zo snap iedereen het, in plaats van 1 rare zin er neer te zetten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:32

Ach, je ziet dat wel vaker, vooral van mensen die zelf geen Friezen hebben en ergens een klokje hebben horen luiden (omdat het stamboek zo open is over dat soort zaken) maar geen idee hebben waar de klepel hangt.
Voor sommige mensen is het moeilijk te begrijpen dat onderzoek naar iets doen betekent dat je werkt aan een oplossing. Het probleem dwerg en waterhoofd is al zo goed als opgelost, er worden nauwelijks nog afwijkende veulens geboren.
Voor de inteeltbeperking waar het hier over gaat is ook duidelijk de goede weg ingeslagen, juist doordat het stamboek daar duidelijk en open over is. Als ik met die wetenschap sommige andere rassen bekijk of zelfs kruisingen die zgn. dat inteeltprobleem zouden oplossen, zie ik daar een hoop meer inteelt voorbijkomen. Maar dan moet je wat verder kijken dan de juichende verhalen die ergens geschreven staan, en je daadwerkelijk verdiepen in de materie. En dat doen de meeste mensen nu juist niet.

Bijv. zeggen dat het "sneu is dat het zover is moeten komen", dat is op zich al een opmerking die zegt dat je niet veel kent van de problematiek. Is het ook sneu dat de hoefkatrolontsteking bij de warmbloeden erin gefokt is en hadden ze dat volgens jou ook kunnen voorkomen?
Gelukkig hebben we daar bij de Friezen nu juist weer geen last van.
Elk ras heeft iets, net zoals bij idd honden of mensen er altijd erfelijke gebreken boven zullen komen drijven. Dat is niet te voorkomen, want als het te voorkomen was, dan hadden we daar als menselijk ras toch allang bij onszelf voor gezorgd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:42

Het is natuurlijk mooi dat die inteelt nu onder de 1% zit maar feitelijk is het mosterd na de maaltijd. De erfelijke gebreken zoals die genoemd zijn zitten al verankerd in bepaalde lijnen. De inteeltafname doet dit niet veranderen. Zaak is dus dat nu precies wordt uitgezocht wáár of uit welke combinaties van bloedlijnen deze dieren geboren worden en dat elimineren. Helaas neemt daardoor wél weer het inteeltpercentage toe....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:47

Denk dat jij je beter in moet lezen, janderegelaa.

Net wat Horsey zegt. Het stamboek van de Friezen is daar juist heel erg mee bezig. Wij worden ook heel goed geholpen met het maken van een keuze qua welke hengst het beste bij een bepaalde merrie past.
Dat zie ik niet bij andere stamboeken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:33

winia4ever schreef:
barablala: je eerste berichtje raakt veel friezen liefhebbers..
En dan wacht je tot je reactie's krijgt en dan zeg je ineens dat je het een mooi ras vind.
Maak je verhaal dan in 1 x af, zo snap iedereen het, in plaats van 1 rare zin er neer te zetten.

Nogmaals, dat maak jij er van.
Als je het nog eens leest (zoals ik al eerder zei) dan zie je wel dat ik het helemaal niet alleen maar negatief bedoel.
(Kijk even je spelling na trouwens, die klopt niet helemaal.)

horseyfries schreef:
Ach, je ziet dat wel vaker, vooral van mensen die zelf geen Friezen hebben en ergens een klokje hebben horen luiden (omdat het stamboek zo open is over dat soort zaken) maar geen idee hebben waar de klepel hangt.
Voor sommige mensen is het moeilijk te begrijpen dat onderzoek naar iets doen betekent dat je werkt aan een oplossing. Het probleem dwerg en waterhoofd is al zo goed als opgelost, er worden nauwelijks nog afwijkende veulens geboren.
Voor de inteeltbeperking waar het hier over gaat is ook duidelijk de goede weg ingeslagen, juist doordat het stamboek daar duidelijk en open over is. Als ik met die wetenschap sommige andere rassen bekijk of zelfs kruisingen die zgn. dat inteeltprobleem zouden oplossen, zie ik daar een hoop meer inteelt voorbijkomen. Maar dan moet je wat verder kijken dan de juichende verhalen die ergens geschreven staan, en je daadwerkelijk verdiepen in de materie. En dat doen de meeste mensen nu juist niet.

Bijv. zeggen dat het "sneu is dat het zover is moeten komen", dat is op zich al een opmerking die zegt dat je niet veel kent van de problematiek. Is het ook sneu dat de hoefkatrolontsteking bij de warmbloeden erin gefokt is en hadden ze dat volgens jou ook kunnen voorkomen?
Gelukkig hebben we daar bij de Friezen nu juist weer geen last van.
Elk ras heeft iets, net zoals bij idd honden of mensen er altijd erfelijke gebreken boven zullen komen drijven. Dat is niet te voorkomen, want als het te voorkomen was, dan hadden we daar als menselijk ras toch allang bij onszelf voor gezorgd?

Ben het volledig met je eens dat er veel meer rassen zijn die volledig de mist in gaan dan wel "kapot gefokt" zijn!
Waar ik overigens ook niet over te spreken ben.
Echter ging het hier om de Fries en het is i.m.o. nogal misplaatst om dan andere rassen er bij te gaan halen.
Verbaas mij dat ik zoveel kritiek krijg op mijn posts, ben niet de enige met deze mening, sterker nog, ken meer mensen die er zo over denken.
Blijkbaar word het niet gewaardeerd als je als niet Friezen-houder je mening ventileert en gaat men er direct vanuit dat je "je niet verdiept hebt in de materie".
Jammer van de aannames!

Snap dat ik wellicht mensen tegen het zere been stoot en wellicht had ik het anders kunnen verwoorden.
Aan de andere kant, val ik niemand aan en ben ik vrij om mijn mening te geven.
Een ras waar zoveel ziektes voorkomen en inteelt zich voordoet, blijft i.m.o. een "bedorven" ras.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:38

BarbaLala schreef:
Nou, 'hulde' hoor.
Wat is het Friese paard toch een bedorven ras, zo zonde!

Je kunt wel een heel verhaal houden over dat anderen je allemaal verkeerd interpeteren, maar de fout ligt gewoon bij bovenstaand citaat. Niet bij onze opvattingen.

__

Fijn dat het allemaal betert.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:49

Nogmaals, daar is niks "fout" aan..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:51

Nee, je het is je ongezouten mening.

Als iemand anders dan terecht ook haar ongezouten mening geeft over dat jij een hondje hebt van een nog veel meer bedorven ras dan vind ik dat niet vreemd. Wel jouw hele verhaal eromheen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:59

Los van het feit dat mijn hondje een achtergrond heeft om niet over naar huis te schrijven, lijkt me dat niet erg relevant in dit topic. ;)
Beetje misplaatst om daarover te beginnen als iemand iets schrijft wat je niet aan staat.
En al helemaal als je helemaal geen achtergrond informatie hebt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:20

Grappig dat je zelf zegt dat andere mensen geen achtergrond informatie hebben, maar wel meent meer te weten over het Friese ras dan wij Friezenfokkers.... Misschien toch eens ook naar jezelf kijken in dit geval?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:01

Dankje horseyfries