Courtney King-Dye ontvangt ‘Against All Odds Award’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Courtney King-Dye ontvangt ‘Against All Odds Award’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:52

* http://www.bokt.nl / http://www.ckddressage.com/

Amazone blijft zich inzetten voor belang van het dragen van een veiligheidshelm

De FEI heeft aan de Amerikaanse amazone Courtney King-Dye de Against All Odds Award uitgereikt. Diverse awards worden sinds 2009 uitgereikt aan mensen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet binnen de paardenwereld. Eén daarvan is de Against All Odds.

De jonge amazone King-Dye liep in 2010 ernstige hersentrauma op als gevolg van een val van een jong paard. King-Dye lag eerst vier weken in coma, vervolgens moest ze langdurige therapie volgen waarbij er goede, maar ook slechte momenten waren. King-Dye heeft ruim twee jaar na het ongeluk nog steeds therapie nodig. Ze heeft ook nog steeds last van spraak en coördinatie problemen.

King-Dye droeg ten tijde van het ongeluk geen veiligheidshelm. Sinds het ongeluk heeft ze zich sterk in gezet voor dragen van een veiligheidshelm.

“Ik geef niet zo veel om prijzen en awards. Deze is voor mij heel bijzonder, omdat het via nominaties gaat. Iedereen kan een nominatie doen en het feit dat mensen voor mij kozen betekent dat mijn ongeluk mensen heeft geraakt. Dat geeft waarde. Het feit dat mijn ongeluk zorgde voor een discussie over het dragen van een cap geeft het een betekenis. Als ik het over mocht doen had ik een andere keuze gemaakt, maar als mijn ongeluk een leven kan reden is het lonend geweest.”

Via haar website maakt King nog duidelijk dat ze nog een ding is vergeten te zeggen. Afsluitend van het korte interview op het podium bij ontvangst name van de award zei de omroeper: “De boodschap is draag een helm, juist?”. King-Dye vatte de opmerking op als een vraag gericht aan de mensen om een keuze te maken omtrent het dragen van een helm. King-Dye antwoordde: “Als je om je leven geeft en om dat van je geliefden zeker, als dat niet zo is, dan moet je het zelf weten.” King-Dye maakt op haar site de aanvulling dat ze vindt dat de FEI het als een regel in moet stellen, omdat de FEI kan controleren. Bij het springen is het al verplicht, nu bij de dressuur nog. Bovendien heeft het bij shows ook een voorbeeldfunctie. “Wat mensen thuis doen kunnen we geen controle over uit oefenen. Het antwoord dat ik op de uitreiking zei is voor hen.”

“Mijn ongeluk toont aan dat iedereen dit kan overkomen. Een dergelijk ongeluk maakt geen onderscheid in het niveau van paardrijden. Ik heb 15 jaar lang jonge en gevaarlijke paarden gereden met een helm, maar dit paard viel enkel over zijn eigen benen. Hij deed niks gevaarlijks.”

King-Dye was in de race voor het 2012 Londen Olympische para-dressuurteam, maar besloot om zich te richten op de Wereldruiterspelen die in 2014 worden gehouden in Normandië, Frankrijk.

Verwant artikel

[VN] Amerikaanse Courtney King gewond na val van paard
[VN] Update over conditie zwaargewonde Courtney King-Dye
[VN] Weinig verandering in de situatie van Courtney King
[VN] Courtney King-Dye mag verhuizen naar revalidatiecentrum
[VN] Courtney King-Dye uit diepe coma ontwaakt
[VN] FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen
[VN] Courtney King-Dye wil ooit weer kunnen paardrijden
[VN] Courtney King-Dye voorzichtig weer in het zadel met therapie
[VN] Kleine terugslag voor Courtney King door lichte toeval
[VN] Courtney King-Dye koopt paard aan voor Paralympische Spelen

Afwezig

Re: Courtney King-Dye ontvangt ‘Against All Odds Award’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:42

Hoe gaat het nu met haar?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:04

Wow! Die award hee ze echt verdiend.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:31

Sorry hoor, maar ik vind het toch enigszins hypocriet van haar om nu zo pro helm te zijn. Had ze 2 jaar eerder moeten bedenken. En nu opeens de FEI dingen opleggen...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:42

Ik ben het wel een beetje met Fitzroy eens. Goed dat ze zich inzet voor dit doel, maar aan de andere kant; waarom moest zij in coma raken voor ze zich dit realiseerde? Dacht zij niet net als andere mensen die geen cap dragen: ''Oh maar dat overkomt mìj niet''?

Maarja, wel goed dat ze zich nu zo inzet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:35

Hoezo is het hypocriet van haar? Ze heeft het beseft en hoopt dat anderen kunnen leren van haar fout... Vind ik niets hypocriet aan...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:01

Martine_R schreef:
Ik ben het wel een beetje met Fitzroy eens. Goed dat ze zich inzet voor dit doel, maar aan de andere kant; waarom moest zij in coma raken voor ze zich dit realiseerde? Dacht zij niet net als andere mensen die geen cap dragen: ''Oh maar dat overkomt mìj niet''?

Maarja, wel goed dat ze zich nu zo inzet.

Juist daarom is het zo goed dat ze zich ervoor in zet. Voor al die mensen die nog steeds denken van "ik kan goed rijden" "het over komt mij niet want ik ken mijn paard heel goed" Haar voorbeeld laat immers zien dat iedereen het kan overkomen. Hoewel er toch altijd mensen zullen blijven die zich er niets van aantrekken
Ik zou het zelf niet hypocriet noemen van haar.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:36

Als je zolang op zulk niveau rijd kan ik me best wat "grootheidswaanzin" voorstellen en denken dat je geen cap meer nodig hebt omdat je toch niet valt. Het ongeluk zit in een klein hoekje, en deze heeft ervoor gezorgt dat ze weer met beide benen op de grond staat. Ze heeft het geluk dat ze het nog kan navertellen en op die manier mensen waarschuwen :) niks hypocriets aan imo, dat zou zijn als zw nu zou zeggen draag een helm maar het ondertussen nogsteeds niet doet ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:32

Laraax schreef:
Als je zolang op zulk niveau rijd kan ik me best wat "grootheidswaanzin" voorstellen en denken dat je geen cap meer nodig hebt omdat je toch niet valt. Het ongeluk zit in een klein hoekje, en deze heeft ervoor gezorgt dat ze weer met beide benen op de grond staat. Ze heeft het geluk dat ze het nog kan navertellen en op die manier mensen waarschuwen :) niks hypocriets aan imo, dat zou zijn als zw nu zou zeggen draag een helm maar het ondertussen nogsteeds niet doet ;)

Ben ik helemaal met je eens..

Zij heeft ervaren wat er kan gebeuren als je geen helm draagt, dus ze weet nu als geen ander waar een helm toe dient.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:09

waarom nu weer hypocriet? Zij heeft het geluk het nog na te kunnen vertellen en wil nu andere mensen behoeden voor dezelfde fout. 'Jamaar ik ken mijn paard zo goed!' Maar haar paard struikelde dus over zn eigen benen, kan zelfs het braafste paard gebeuren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:55

Fitzroy schreef:
Sorry hoor, maar ik vind het toch enigszins hypocriet van haar om nu zo pro helm te zijn. Had ze 2 jaar eerder moeten bedenken. En nu opeens de FEI dingen opleggen...

Ze heeft geleerd van die fout, en hopelijk leren ook anderen van haar fout. Scheelt misschien wat schedelbasisfracturen ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:05

Ik snap wel wat Fitzroy bedoelt maar hypocriet is het verkeerde woord.