Ziek paard op de Barneveldse markt van de slacht gered

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ziek paard op de Barneveldse markt van de slacht gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:40

www.dierenbescherming.nl / www.bokt.nl

Een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) heeft afgelopen maandag op de wekelijkse paardenmarkt van Barneveld een ziek paard van de slacht gered. Een handelaar probeerde het dier als slachtpaard aan een buitenlandse opkoper te verkopen.

Op de wekelijkse paardenmarkt in Barneveld is op maandag 12 november door een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst en een agente van de dierenpolitie van Gelderland-Midden een ziek paard aangetroffen. Het dier had een sterk opgezwollen achterbeen dat door een verwonding geïnfecteerd was geraakt (z.g.n. Einschuss). Door de pijn kon het paard het been nauwelijks belasten. Daarnaast had het dier hoge koorts en de huid was aangetast door een schimmelinfectie welke, net als de infectie aan het been, niet was behandeld.

Op de markt is tussen 07.00 en 08.00 uur een dierenarts aanwezig die de paarden keurt om te voorkomen dat er zieke dieren verhandeld worden. De handelaar had dit dier niet aangeboden bij de dierenarts. Nadat de dierenarts vertrokken was is het paard tussen de andere paarden gezet om alsnog verhandeld te worden. Door het gezamenlijk optreden van de LID en de politie is voorkomen dat het paard als slachtpaard naar het buitenland verkocht is.

In overleg met Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken heeft de LID-inspecteur de handelaar opdracht gegeven om het dier te behandelen met medicatie om de ontsteking te verhelpen. Doet deze dit niet dan wordt de behandeling alsnog op zijn kosten uitgevoerd. Daarnaast is er tegen de 54-jarige handelaar proces-verbaal opgemaakt.

Foto van het paard

Donna89

Re: Ziek paard op de Barneveldse markt van de slacht gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:42

wat een stelletje idioten lopen er toch rond...
Fijn dat ie er niet mee weg komt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:45

Heel goed dat die handelaar moet betalen voor de kosten.
Waar komt zo'n paard vandaan in zo'n toestand, heel sneu.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:48

Ooh het arme dier..
Mijn paard heeft einschuss gehad en wat een pijn had hij, en die werd wel behandeld. Wil er niet aan denken hoeveel pijn dit dier wel niet moet hebben....

Snap eerlijk gezegd niet waarom ze het paard niet in beslag hebben genomen. Denk niet dat meneer handelaar nu wel het paard gaat behandelen. Die vind er vast wel iets op om hem alsnog via de achterdeur 'weg te werken'.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:51

Wat afschuwelijk, arme drommel. Heel goed dat de baas moet betalen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:53

Een paar weken terug ben ik naar die markt geweest.
Er stonden toen nog wel ziekere paarden ertussen. Inderdaad ook die er later bij gezet waren.

Zal bij de handelaren wel bekend zijn dat je rond half 9 de zieke en oude dieren erbij kan zetten.

Op 3/4 uitzonderingen na zagen de paarden er oke tot goed uit.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:53

Wat een arm beest. En zo te zien ook nog wel een leuk gebouwd paardje!
Ik zou willen dat de regels hier veel strenger zouden worden, gelijk in beslag nemen en laten behandelen. Iemand die zo'n paard aanbied gaat toch helemaal zijn best niet doen om het dier te behandelen...! Zulke mensen wens ik zelf een zwaar ontstoken been aan zonder behandeling..bah!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:55

Meteen in beslag nemen, hoezo, de handelaar moet hem behandelen. Paard is over een week "plotseling" dood en weg. Zulke dieren moeten meteen in beslag genomen worden om op een veilige plek behandeld te worden, fijn dat er toezicht is maar hier schiet je geen klap mee op. Dier word misschien even behandeld, snel opgelapt, wat buut erin en alsnog op transport.
Nagel de malafide handelaren aan de schandpaal door met naam op de zwarte lijst gezet te worden en elke week stal/huisbezoek.
Inspecteurs zullen zich het klaplazarus schrikken bij wat ze daar zien.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:00

Bizar dat een dierenarts van 07.00 - 08.00 aanwezig is en dat er daarna ruimte is om zieke paarden er tussen te kunnen zetten. Waar is dan het toezicht? Dat is dus 1 van de redenen waarom ik paardenmarkten nooit bezoek en er ook niet achter sta dat ze georganiseerd worden. Het moet voor die beestjes absoluut geen pretje zijn om daar de hele dag (ziek) te staan en dan weer in de vrachtwagen gezet te worden om door te gaan naar een andere markt.

Het zou een hoop schelen als handelaren bij de marktcoördinator het aantal paarden dat zij die dag meenemen zouden moeten opgeven en dat de coördinator erop toe ziet dat dit aantal klopt (de hele dag, - verkoop).

En dat dit paard niet in beslag genomen is en lekker in een warme box gezet is met de juiste medicatie snap ik ook van de politie niet. Als een handelaar het lef heeft een ziek paard tussen zijn handel te zetten, dan heeft hij ook zeker het lef om het paard niet te behandelen of het via een andere weg kwijt te raken (handje klap en achteraf ophalen).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:13

Van de slacht gered? Zo'n dier is rijp voor de slacht. Ik bedoel, wie koopt er een bijkans dood paard op on er nog meer kosten aan uit te geven naast de aanschaf kosten?

Storm199

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:17

Waardeloze regelgeving in Nederland op dierengebied! Daar zou iets aan gedaan moeten worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:18

Vreselijk dit!!!

Die kloothommel heeft een hart van steen. Hoe kan hij zoiets doen?

Stel dat ie op transport was gegaan dan had dat beest zeker vreselijke lijdensweg meegemaakt ivm dat zere been.

Maar de vraag is nu, waar is dat paard nu? mogelijk alsnog via via naar het buitenland.

Bah ik vind dat het verboden moet worden om met de levende have naar het buitenland vervoerd worden.

Hup gewoon hier in NL slachten en dan pas als vlees kan je het gaan vervoeren naar het buitenland.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:22

eenitraM schreef:
Van de slacht gered? Zo'n dier is rijp voor de slacht. Ik bedoel, wie koopt er een bijkans dood paard op on er nog meer kosten aan uit te geven naast de aanschaf kosten?

Precies, voor het paard is het misschien wel beter om hem te laten slachten of euthaniseren, maar dan wel in Nederland en niet na een urenlang transport naar het buitenland.
Laten euthaniseren is misschien wel het beste want dan heeft de handelaar alleen maar kosten en geen opbrengst van de slacht

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:26

juliomariner schreef:
eenitraM schreef:

Precies, voor het paard is het misschien wel beter om hem te laten slachten of euthaniseren, maar dan wel in Nederland en niet na een urenlang transport naar het buitenland.
Laten euthaniseren is misschien wel het beste want dan heeft de handelaar alleen maar kosten en geen opbrengst van de slacht

Precies mijn gedachten juliomariner. :j

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:28

Hoezo gered.. staat nog steeds bij die ei..el! Gelijk in beslag moeten nemen! Die is het alleen om geld te doen anders had hij de pony niet achtergehouden voor de dierenarts. Wie zegt dat het beestje nu de zorg krijgt die het verdient? Wat is het hier toch slecht geregeld als het om dierenwelzijn gaat. Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:29

Ik hoop dat ze thuis ook even gaan kijken.......

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:30

Kijk, dit kan er met je paard gebeuren wanneer je je paard zelf niet naar zijn laatste rustplaats brengt! Iedere paardenliefhebber zou verantwoording moeten nemen voor zijn/haar eigen paard, ook op het einde, hoe moeilijk/kostbaar ook.
Jawel daar is lef voor nodig en zoals je op het plaatje ziet, kan niet iedereen dit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:33

lennie schreef:
Kijk, dit kan er met je paard gebeuren wanneer je je paard zelf niet naar zijn laatste rustplaats brengt! Iedere paardenliefhebber zou verantwoording moeten nemen voor zijn/haar eigen paard, ook op het einde, hoe moeilijk/kostbaar ook.
Jawel daar is lef voor nodig en zoals je op het plaatje ziet, kan niet iedereen dit.

Paard kan het einschuss been ook bij de handelaar hebben opgelopen. Zo'n been kan binnen een paar uur optreden.

Ik denk dat er wel controle is hoor bij die handelaar.
En als ie ondertussen het paard verpatst zal hij er niet zomaar vanaf komen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:38

Die smeerlap komt er toch wel mooi mee weg.
Arm dier. Ik vind het zo erg wat sommige mensen dieren aan doen.
Bah!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:40

lennie schreef:

Precies dat roep ik ook altijd, doe het aub zelf ipv het over te laten en uit handen te geven en dan krijgt je paard/pony een ware lijdensweg.

En ja dat beest had gewoon naar de slacht gemoeten in NL en of inslapen als het dier echt wat mankeert.

Die kloothommel heeft gewoon geen gevoel in zijn reet en ziet alleen maar geld geld geld.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:02

Ik denk dat we ook eens naar onszelf moeten kijken...
Hoe belanden de meeste paarden op de markt? En waar belanden de meeste paarden vanaf daar?
Ik denk dat als we zelf wat meer verantwoordelijkheid nemen er een boel leed bespaart kan worden en er minder snel paarden op de verkeerde plekken terecht komen.

Grote kans dat dit ook een paardje is geweest waar iemand ooit heel blij mee is geweest.... en nu staat ie daar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:08

lennie schreef:

Helemaal mee eens.

Wat afschuwelijk wat dit arme dier allemaal heeft meegemaakt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:21

Moet zeggen dat barneveld wel vaker paarden heb staan dat ik denk van pfff, ze moeten eens komen kijken van de dierenbescherming.

Lef voor wie t paard op wil knappen, echter vraag ik mij ook af wat t beste is voor dit dier.. Ik zou zelf het dier in laten slapen als het al zo ver is en er zou niks meer aan te doen zijn, echter zou ik als het mijn paard was dit zelf doen en als het nog kan wel redden, en niet op zo manier rond laten dwarrelen of mensen zo maar vertrouwen dat ze het paard "een goed thuis" bieden of "naar de slacht brengen".

Maar het kan natuurlijk ook zo geweest zijn dat het paard voor die bij die eigenaar kwam of handelaar, wel goed was en het daar allemaal gekregen heeft, vind ik het zowiezo een man met **** om op zo markt te durven staan, die verkoopt denk ik daar geen paarden meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:23

En dat noemen ze redden van de slacht...
Zou 'm beter wegbrengen naar de slacht... Arm scharminkel!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:27

Gulpje schreef:
lennie schreef:

Helemaal mee eens.

Wat afschuwelijk wat dit arme dier allemaal heeft meegemaakt.

Ook mee eens....
Al die laffe 'met pijn in mijn hart' berichten van mensen wiens oudere paarden plaats moeten maken voor 1 'die het doet'... kijk maar eens goed....

Los daarvan: paardenmarkten zijn middeleeuws..... weg ermee.