Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
[***] schreef:Dan doe je toch iets verkeerd. De merrie mss meer beweging geven zodat ze fitter is? Andere kwaliteit ruwvoer?
Bovendien, in merriebrok ed zit ook vit e, dat is ook belangrijk tegen het aan de nageboorte staan/bevangen raken. Van een half kilootje krachtvoer wordt geen paard dik. Van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging wel.
winia4ever schreef:Ze hebben overal wel brokken voor, het is ook een kwestie van verdienen aan het merk.
winia4ever schreef:Als de mensen zo fanatiek gaan voeren stoppen ze niet met groeien, maar blijven ze groeien.
elibeest schreef:ik heb dus inderdaad het probleem dat mijn drachtige merrie van de lucht alleen al dik wordt. Ze is tijdens haar vorige dracht zelfs bevangen geraakt. Het veulen (wel haar 1e veulen) was heel kleine en super mager. Zelfs de DA schrok. Zodra het veulen ging drinken is dit allemaal met een paar dagen helemaal bijgetrokken, maar de merrie bleef dik.
Nu is ze voor de 2e x drachtig, en weet eigenlijk niet zo goed wat te voeren. Ze krijgt voldoende ruwvoer en een koek voor de vitaminen/mineralen, maar zelfs nu is ze al dik zat. Maar wil toch ook niet het risico dat het veulen tekorten krijgt of ze straks onvoldoende melk produceert (melkgift bij eerste veulen was super goed)
joyce B schreef:De conditie van de merrie is ook deels hormonaal bepaald. Sommige merries worden leeggetrokken, anderen hebben een stofwisseling die alles zoveel mogelijk voor zichzelf houden. Dat kun je met voeren niet altijd voorkomen.
elibeest schreef:@[***], die heeft ze vorige dracht ook gehad, maar dus bevangen geraakt
freeride schreef:Je moet een drachtige merrie niet anders behandelen voeren tot einde dracht, gewoon mee blijven werken ook, pas als de buik in de weg gaat zitten, kun je minderen. sommige merries worden snel dik, komt door de verandering in stofwisseling, ook hier kun je rekening mee houden door zelfs de eerste maanden een stuk minder te voeren. die koeken barsten van de suiker en zetmeel, zou ik gewono niet eens geven.
goed droog hooi, halen ze gemakkelijk alles uit tot een maand of 8 of 9.
Een ongeboren veulen moet getraind worden om voeding te onttrekken uit de moederkoek, dus de merrie karig voeren, zodat het veulentje moet werken om voeding binnen te krijgen en te groeien, zeker in de eerste 8 tot 10 maanden. mijn merries zijn altijd gewoon gebleven tijdens de dracht, hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.
freeride schreef:hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.
sarabande schreef:Dat kan je wetenschappelijk onderbouwen??
Mijn ene merrie word vrij snel dik en die heeft altijd grote veulens en mijn andere merrie die juist snel dun word heeft altijd vrij kleine veulens... geshahquille schreef:Wij hebben twee merries op stal die veel aan het veulen geven maar ook ruim voldoende voor hun zelf houden dus nou eigenlijk erg dik zijn. Het is gewoon heel moeilijk te bepalen wat zoon merrie in de dracht nodig heeft maar dat is natuurlijk ook met het gewoon voeren van paarden de een kan gewoon met minder toe dan de ander. Je kunt gewoon niet aan een merrie zien op het moment dat ze drachtig is of ze genoeg geeft aan het veulen dat is pas op het moment dat het geboren word. Als het veulen er uit is en ze geeft niet genoeg melk kun je het veulen wel bijvoeren maar in de buik blijft het gewoon lastig!