Aanhoudingen in zaak fraude paardenpaspoorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Aanhoudingen in zaak fraude paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 12:48

http://www.brabantsdagblad.nl/

In de zaak rond vervalste paardenpaspoorten bij een slachterij in Den Dungen zijn drie aanhoudingen verricht.
De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA-IOD) meldt woensdag de afgelopen dagen drie verdachten te hebben aangehouden in een lopend strafrechtelijk onderzoek. De eigenaar van een slachthuis uit Noord-Brabant en twee handelaren uit Heeswijk-Dinther worden ervan verdacht te hebben gefraudeerd met paardenpaspoorten. Het vermoeden is dat zij deze papieren vervalsten om paarden geschikt te maken voor de slacht. Na verhoor zijn alle verdachten weer op vrije voeten gesteld. Eigenaar Ton Cooymans van de slachterij in Den Dungen ontkent echter te zijn aangehouden.

Lees het hele artikel hier: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/me ... oorten.ece
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-11-12 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: on>vn

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:05

Andersom gebeurd het daar overigens ook! Paarden die geslacht dienen te worden, terug de verkoop in brengen. Geen zuivere koffie daar :n

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:23

leonie87 schreef:
Andersom gebeurd het daar overigens ook! Paarden die geslacht dienen te worden, terug de verkoop in brengen. Geen zuivere koffie daar :n

Werd vroeger niet een been op aanvraag opgestuurd ter bevestiging dat het paard was geslacht?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:21

De staart ook vaak begreep ik, Slok.

Tafje

Re: Aanhoudingen in zaak fraude paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:35

Jak een been opsturen? Fijn voor de rouwverwerking.. En een staart kan van ieder paard komen, geen sluitend bewijs. Evt. Chip opsturen??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:01

staart met wortel neem ik aan?
staart herken ik van mijn pony uit 100 andere staarten dus zou opzich kunnen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:35

Ik zou de staart van mijn paard ook direct herkennen, zonder twijfel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:02

Hoezo opsturen dat been of staart met wortel en al.

Ga liever mee tot aan de genadeschot dan weet je het helemaal zeker en wel zo fijn naar het dier toe, weet je ook dat in de tussen tijd geen nare dingen gebeuren met het dier.

bertieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:47

Ragdollcat schreef:
Hoezo opsturen dat been of staart met wortel en al.

Ga liever mee tot aan de genadeschot dan weet je het helemaal zeker en wel zo fijn naar het dier toe, weet je ook dat in de tussen tijd geen nare dingen gebeuren met het dier.

Ben ik helemaal mee eens. :j

Paarden houden kom met verantwoordelijkheden. Eén daarvan is een paard begeleiden naar de slacht, als het moet. En er bij zijn als het schot valt. Dat is de enige manier om zeker te weten dat het gebeurd is.
En dat een paard niet via de achterdeur naar Italië of zo wordt vervoerd.

Gemakkelijk is het niet.
Verantwoordelijkheid nemen is niet altijd gemakkelijk.
Maar wel nodig.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:55

Mijn paarden gaan nooit naar een slager, dus geen probleem daar. En mochten ze hun laatste reis gaan maken dan blijf ik erbij tot de laatste zucht.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:54

Maar paarden die naar de slacht gaan zijn toch MEESTAL oud of niet meer berijdbaar? Waarom zou je er dan moeite voor doen om een minder paard te verkopen???

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:02

Als je paard aan de verzerking word overgedragen werd er vroeger heel moeilijk over gedaan dat je de daadwerkelijke slacht kon bijwonen. Inslapen is dan sowieso ongewenst, anders word het van het uit te keren bedrag ingehouden omdat ze de slacht kosten missen en je het inslapen zelf moet betalen.

Een paar met goede papieren dat er goed uitziet, maar ergens een zware blessure heeft een tijdje laten staan, dan ietsjes optrainen en dan verkopen voor goed geld... Gebeurt helaas. Uiteindelijk eindigen ze toch bij de slacht, maar dan is er door die handelaar wel goed geld aan verdiend. Hij betaalde immers enkel de slachtprijs.
Helaas komt dit verhaal uit eerste hand en heb ik er meerdere gehoord vanaf de zelfde stal.
Inmiddels overigens wel al 10 tot 7 jaar geleden, maar dit bewijst wel dat het nog steeds geen zuivere koffie is daar...

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:15

Jeetje. Ja ik had ook een lieveling op de stal, oud, en ze liep toen geen manegelessen meer. Ook naar de slacht. Maar een grote stal kan ook niet al zijn paarden laten cremeren enzo...

bertieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:21

leonie87 schreef:
Als je paard aan de verzerking word overgedragen werd er vroeger heel moeilijk over gedaan dat je de daadwerkelijke slacht kon bijwonen. Inslapen is dan sowieso ongewenst, anders word het van het uit te keren bedrag ingehouden omdat ze de slacht kosten missen en je het inslapen zelf moet betalen.

Een paar met goede papieren dat er goed uitziet, maar ergens een zware blessure heeft een tijdje laten staan, dan ietsjes optrainen en dan verkopen voor goed geld... Gebeurt helaas. Uiteindelijk eindigen ze toch bij de slacht, maar dan is er door die handelaar wel goed geld aan verdiend. Hij betaalde immers enkel de slachtprijs.
Helaas komt dit verhaal uit eerste hand en heb ik er meerdere gehoord vanaf de zelfde stal.
Inmiddels overigens wel al 10 tot 7 jaar geleden, maar dit bewijst wel dat het nog steeds geen zuivere koffie is daar...

Min ervaringen zijn hetzelfde, en nog wel van eerder ook.
Ik heb er wel van geleerd dat het niet om de paarden gaat, maar om geld.
Altijd maar weer dat geld.
Zucht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:08

Er zijn ook mensen die thuis de staart (zonder wortel) er af knippen. Hieraan kun je zien dat hij voor de slacht is en is onverkoopbaar.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:24

Maar paarden voor flink geld doorverkopen gaat op dit moment nietmeer zo eenvoudig. De mensen met goede gezonde paarden kunnen hun dieren nu al niet voor een normaalbedrag kwijt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:27

Als je de op goed leest gaat het nu dus om het omgekeerde. Paarden slachten die daar eigenlijk niet thuis horen....

@ Bertie :(.

@ Pillow. Als die iets mankeren zet je die ook een half jaar op de wei. Dan is die staart wat bijgetrokken. De rest hebben de weigenootjes toch gewoon opgegeten?
Smoezen genoeg helaas.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:37

JJane schreef:
Maar paarden voor flink geld doorverkopen gaat op dit moment nietmeer zo eenvoudig. De mensen met goede gezonde paarden kunnen hun dieren nu al niet voor een normaalbedrag kwijt.

Ja dat klopt. Er zijn genoeg mensen die met en kerngezond paard zitten en raken ze nog niet kwijt...

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:40

ook al hebben ze soms maar winst van paar honderd euro,daar laten ze het echt niet voor hoor.
En dat het nu andersom gebeurd..zal vast wel een staartje hebben van de crisis!

Ik zou ook mee gaan tot laatste schot, dan heb je voor jezelf ook rust.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:58

Ik liet mijn paard gewoon in slapen...ja dat kost wat en nee je verdiend geen slachtprijs...
Mijn paard was er 11 jaar voor mij, in voor en in tegenspoed alleen al uit respect naar hem koos ik voor de spuit als verlossing. Ze weten dondersgoed wat er gaat gebeuren en mijn paard heeft niet een moment aan mij getwijfeld... Zijn laatste momenten waren vreedzaam en goed en met zijn hoofd in mijn handen....tot aan de poort ging ik mee en daar liet ik hem vrij...
Een goede veearts kan het zonder schokkende strijd ,mijn paardje is rustig door zijn benen gezakt en gaan liggen...heel gecontroleerd...ik denk met pijn maar wel met een goed gevoel terug aan Tor zijn laatste momenten!
Daarom voor mij zeker geen schot als eind is schokkend voor jezelf en voor je paard zeker als je daar bij staat!

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:45

@Torgil
Hier ben ik het ook wel mee eens, en het is ook fijner voor jezelf dat j weet dat het zo gegaan is. Dat geeft toch een soort rust.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:43

pillow schreef:
Er zijn ook mensen die thuis de staart (zonder wortel) er af knippen. Hieraan kun je zien dat hij voor de slacht is en is onverkoopbaar.

Mijn jaarling die ik kocht had ook een super kort staartje en neen hij was geen slacht paard, maar de veulens hadden bij elkaar aan de staarten geknabbelt(heb hem van de fokker en ze stonden daar allen met korte staart)
Als ik een leuk paard tegen kom, met korte staart denk ik ook wel eens aan slachtpaard, maar als er een goede fokmerrie wordt aangeboden kan het vaak , van het veulen zijn dat moeder dier een korte staart heeft )
Als je zeker wil zijn dat je paard wel echt geslacht is vraag je of je meekan, en dan alleen ben je zeker.