Nieuwe lijsten met ongeoorloofde middelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe lijsten met ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:44

www.knhs.nl

Tijdens KNHS-wedstrijden kunnen bij ruiters en amazones maar ook bij hun paarden of pony’s dopingcontroles worden uitgevoerd. Zowel voor ruiters als voor paarden en pony’s zijn er nieuwe lijsten met ongeoorloofde middelen, die per 1 januari 2013 zullen ingaan.

Tijdens KNHS-wedstrijden, maar ook daarbuiten, worden bij ruiters en amazones dopingcontroles uitgevoerd. Deze controles worden uitgevoerd door de Dopingautoriteit. De procedures voor, tijdens en na de dopingcontroles die gelden voor KNHS-leden zijn vastgelegd in het Nationaal Dopingreglement Nederlandse Sport versie KNHS. Dit reglement is opgesteld volgens de richtlijnen van het World Anti-Doping Agency (WADA). Het WADA heeft daarbij een uniform dopingbeleid ontwikkeld dat wereldwijd voor alle sportbonden geldt, inclusief de WADA Dopinglijst. De WADA heeft een aantal wijzigingen toegebracht in de Dopinglijst van 2013. De nieuwe WADA Dopinglijst zal per 1 januari 2013 in werking treden.

De controle op ongeoorloofde middelen voor het paard is onderdeel van het welzijnsbeleid van de KNHS. Het heeft als doel om de paardensport zuiver te houden, het welzijn van de paarden en pony’s die worden uitgebracht op KNHS-wedstrijden te waarborgen en eerlijke concurentie te bevorderen. Tijdens alle wedstrijden van de KNHS kunnen paarden en pony’s op ongeoorloofde middelen worden gecontroleerd. Dit betekent dat iedere deelnemer aan een wedstrijd, ongeacht discipline of niveau, hiermee te maken kan krijgen. Iedereen die KNHS-wedstrijden rijdt of wedstrijden organiseert, dient (ook) op de hoogte te zijn van de inhoud van het Reglement Ongeoorloofde Middelen voor het Paard en deze bepalingen na te leven. De internationaal overkoepelende paardensportorganisatie, de FEI, heeft een aantal wijzigingen toegebracht in de lijst van verboden stoffen van 2013. De nieuwe FEI lijst zal in werking treden op 1 januari 2013. De FEI wil tevens iedereen die met de paardensport te maken heeft op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen binnen de verboden middelenlijst voor paarden, door verschillende applicaties voor Iphones en andere mobiele apparaten aan te bieden.

kleinvosje

Re: Nieuwe lijsten met ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:06

Ik vind het een goede zaak dat ze een applicatie voor op je telefoon oid gaan maken. Ik heb me al eens rot gezocht naar die lijst, maar nergens kunnen vinden.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:29

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:35

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:36

Dank, die heb ik destijds niet gevonden, maar is ook al wel weer een jaartje of zo geleden, toen paardlief behandeld moest worden tegen flinke mok.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:15

Maar kan iemand duidelijkheid vinden over hoe lang een bepaald middel in het lichaam blijft?
Imo is dat iets heel onduidelijks, zeker voor een particulier met een huis-, tuin- en keuken dierenarts.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:51

Firegirl schreef:
Hier staat meer, ook links en uitleg hoe je de lijsten kunt vinden.

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=25368

Oops, ik heb er nooit bij stil gestaan dat Ritalin op die lijst voor zou kunnen komen.

Citaat:
Voor wie?

Wie moeten er dispensatie aanvragen? Die vraag is niet altijd even makkelijk te beantwoorden. Grofweg kan er onderscheid gemaakt worden in drie groepen:
1.Sporters die in de Internationale Testing Pool zitten;
2.Sporters die in de Nationale Testing Pool zitten; en
3.De overige sporters.

Ad 3.
Voor de derde groep is de situatie iets ingewikkelder.
Als ze in internationale wedstrijden uitkomen, dan moeten die sporters eerst kijken of die internationale wedstrijd (kan ook in Nederland zijn!) door de Internationale Federatie (IF) is erkend als International Event. Als dat zo is, dan moeten ze internationaal bij de IF hun dispensatieverzoek indienen (let wel: dit verzoek moet minimaal 21 dagen voor een International Event worden ingediend).

Is dat niet het geval dan kunnen ze vooraf hun verzoek nationaal indienen. De sporter kan er ook voor kiezen pas dispensatie aan te vragen nadat hij of zij positief is bevonden bij een dopingcontrole. Echter, in dat geval bestaat er natuurlijk altijd het risico dat een verzoek wordt afgewezen.
Indien een sporter niet uitkomt in internationaal verband en niet tot de Nationale Testing Pool behoort, dan kan hij of zij eventueel dispensatie aanvragen bij de Dopingautoriteit. Dit is echter niet verplicht. [b]Ook hier kan de sporter ervoor kiezen pas dispensatie aan te vragen nadat hij of zij positief is bevonden bij een dopingcontrole met het risico dat een verzoek kan worden afgewezen[/b].

We gaan denk ik maar voor de vetgedrukte optie.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:10

Ik ben heel benieuwd hoevaak er daadwerkelijk dopingcontroles uitgevoerd gaan worden..

In het geval van Ritalin zou ik ook pas dispensatie natijd aanvragen..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:44