Noorse Standardbred paarden last van gebreken en fragmenten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Noorse Standardbred paarden last van gebreken en fragmenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 09:04

Bron: Horsetalk.co.nz

De helft van een groep Noorse Standardbred paarden van dezelfde leeftijd heeft last van losse botfragmenten en gebreken in hun gewrichten. Zo wijst een onderzoek uit. Het onderzoek dat is uitgevoerd op de Noorse School of Veterinary Science geeft weer dat 50,7 procent van de paarden die bestudeerd zijn dergelijke problemen hadden.

Sigrid Lykkjen, een diergeneeskundearts, nam röntgenfoto's van 464 één jaar oude Standardbred dravers geboren in 2006 en 2007 en ontdekten dat 21,5 procent van hen osteochondrose had in het spronggewricht en 23,1 procent last van Birkeland fracturen rond de kogel.

Osteochondrose is een term die gebruikt wordt om een groep van aandoeningen die de groeiende skelet beïnvloeden beschrijven. Birkeland breuken betrekken chip of avulsie-type fracturen van de palmaire of plantaire proximale aspect van de eerste falanx. Deze aandoeningen kunnen leiden tot kreupelheid en zwakkere prestatie.

De resultaten van het onderzoek kunnen toekomstige fokkerij en de daarbij horende beslissingen beïnvloeden. De resultaten vanuit het onderzoek dat Lykkjen heeft uitgevoerd waren aanzienlijk hoger dan eerder gerapporteerd in Noorse en Zweedse studies. Genetische analyses laten zien dat er met osteochondrosem wat zich in het spronggewricht bevindt, en Birkeland breuken, die in de kogel worden veroorzaakt door complexe en erfelijke ziekten, rekening gehouden moet worden in de fokkerij.

Het onderzoeksproject omvat ook analyses van het gehele paard voor het doel van het blootleggen van DNA variaties die kunnen worden gekoppeld aan het optreden van osteochondrose en Birkeland fracturen. Lykkjen concludeerde dat het DNA voor deze twee ziekten zich in verschillende chromosomen bevindt. Hieruit blijkt dat deze gecompliceerde aandoeningen beïnvloed worden door vele genen.

Over het algemeen genomen: de resultaten van het onderzoek bevestigen dat osteochondrose van het spronggewricht en Birkeland fracturen van de kogel in Standardbred dravers verder onderzoek noodzakelijk is. Fokkers moeten rekening houden met deze ziekten in hun besluitvorming, aldus Lykkjen.

Het onderzoek wordt de "Genetische studies van ontwikkelingsstoornissen orthopedische gewrichtsaandoeningen in de standaard gefokte draver" genoemd.

Het promotieonderzoek van Lykkjen werd uitgevoerd als een samenwerkingsproject tussen de Horse Clinic en het ministerie van ziekte Genetica aan de Noorse School of Veterinary Science, de Universiteit van AS en de Universiteit van Minnesota.

Lykkjen bereikte haar veterinaire graad aan de Noorse School of Veterinary Science in 1996.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:14

Standardbred = draver, dus een beetje dubbelop. Noorse Harddravers dus. Wel interessant, ben benieuwd om welke lijnen het dan gaat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:20

Citaat:
Birkeland breuken betrekken chip of avulsie-type fracturen van de palmaire of plantaire proximale aspect van de eerste falanx.

ohja :o?
iemand die dit in simpel nederlands kan uitleggen?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:32

Citaat:
nam röntgenfoto's van 464 jaar oude Standardbred dravers

foutje veronderstel ik? Bij 464 jaar oude paarden lijkt het me maar normaal dat er gebreken zijn ;)

Lon

Re: Noorse Standardbred paarden last van gebreken en fragmenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:33

In het engelse artikel staat dat het om 464 jaarlingen gaat. Maar daar kunnen OCDs toch weer verdwijnen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:35

cupcake1986 schreef:
Citaat:
nam röntgenfoto's van 464 jaar oude Standardbred dravers

foutje veronderstel ik? Bij 464 jaar oude paarden lijkt het me maar normaal dat er gebreken zijn ;)

Precies waar ik ook op bleef hangen. :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:36

Citaat:
took x-rays of 464 year-old standardbred trotters born in 2006 and 2007

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:20

Er wordt bedoeld dat het ras 464 jaar oud is, lijkt me duidelijk denk ik ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:24

Eh nee, er wordt bedoeld dat er 464 jaarlingen gebruikt zijn. Lijkt me duidelijk denk ik. ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:30

Ik dacht dat er bedoelt werd dat er 464 jaarligen gebruikt zijn voor het onderzoek?
In elk geval zijn dit schokkende resultaten :wow:

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:24

Ik lees inderdaad ook 464 jaarlingen geboren in 2006/2007 zijn. Als je snel leest staat t alleen wel erg raar. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:36

De basis van de standardbred is gevormd door een chronisch kreupele merrie, de Kent Mare (ook wel Rysdyk's Mare)...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:09

Zeer interessant onderzoek!

Zoolgangster schreef:
De basis van de standardbred is gevormd door een chronisch kreupele merrie, de Kent Mare (ook wel Rysdyk's Mare)...

Heb je daar meer info over :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:22

@fransje, Wat de merrie precies mankeerde weet ik niet, staat volgens mij ook nergens op papier, maar wel was bekend dat ze chronisch kreupel was... het werd de moeder van de beroemde Hambletonian 10. De merrie was uit medelijden gekocht van een slager, en de nieuwe eigenaar is dus gaan fokken daarmee.
Is een bekend verhaal, op de engelstalige wiki is er wel wat over te vinden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:31

Ik kan het nergens vinden, het is ook de eerste keer dat ik er iets over lees :?

Engelse wiki zegt dit:
Citaat:
Seeley's hired hand, William Rysdyk, cared for the mare and foal. Rysdyk became so attached to the pair and was so convinced that the foal would someday be great that he asked to purchase them. Seeley finally agreed, and for $125 William Rysdyk took his prize possessions home

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:47

Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 14-11-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:49

ach, is niks meer dan het KWPN, dus waar doen we moeilijk over :?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:52

Citaat:
I found she had been abused shamefully. She was badly, and as it turned out, permanently crippled.

dat suggereert eerder een kreupelheid nav mishandeling/verwaarlozing. Hoeft hier dus helemaal geen connectie mee te hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:57

stef schreef:

Als het bepaalde bloedlijnen zijn waar het meer voorkomt, lijkt me dat simpel :+ Dan moet daar wel iets mee gedaan worden. Maar ik vraag me inderdaad af hoe het KWPN het zal doen in vergelijking. Als ik in dit topic [PP] [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII lees hoeveel paarden er afgekeurd worden bij aankoopkeuringen, vraag je je af of er nog wel gezonde paarden rondlopen. -O-

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:15

stef schreef:

Als KWPN paarden zo'n hoogpercentage ongezonde paarden voortbrachten zouden ze niet zo'n gewild export artikel zijn en zoveel topsporters voortbrengen.
Wbt het topic een nieuw paard kopen, de meeste aspirant kopers daar willen nauwelijks geld uitgeven maar hebben wel veel eisen, dan is er vaak ergens iets mis.
Ondanks de crisis blijven aan netjes aangereden paarden die gezond zijn een behoorlijk prijskaartje hangen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:54

Het meest interessante van het hele stukje vind ik het gegeven dat hij het DNA voor deze aandoeningen aangetoond heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:53

@Wendy: we weten niet hoe het paard kreupel werd, dat is niet meer na te gaan, wel werd het slecht behandeld.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:03

Allemaal aannames dus, over wat er gebeurd is en wat ze had. :+ Maar jij doet suggereren dat die merrie de reden is van wat er nu met de Noorse Harddraver mis is. Maar ik weet niet of jij meer weet dan ik over de betreffende bloedlijnen, maar die weet ik niet en dan lijkt het me niet dat je conclusies daarover kan trekken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:38

@Wendy: 90% van de harddravers heeft Hambletonian meerdere keren in de stamboom. Ik trek verder geen voorbarige conclusies, ik vind het wel iets om in het achterhoofd te houden... wie weet wat verder onderzoek nog gaat uitwijzen...

Ik weet dat het vaker gebeurt dat merries die te slecht (kreupel) zijn voor de sport dan maar als fokmerrie gebruikt worden... ook als er misschien een erfelijke gevoeligheid meespeelt.

Edit: een grote verwantschap (en die heb je bij dravers) kan geven dat een aangeboren kwetsbaarheid makkelijker aan nakomelingen doorgegeven wordt. Dat hoeft natuurlijk niet aan Hambletonians moeder te liggen, maar gewoon het feit dat er in een gesloten stamboek met een paar favorieten verder gefokt wordt...