Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 00:03

st-georg/ bokt.nl


Om onverklaarbare redenen sterven er paarden die op weides lopen. De wetenschappers stonden lange tijd voor een raadsel waarom er zoveel paarden plotselinge werden getroffen door Atypische Weidemyopahtie.

Er is nu een doorbraak. Wetenschappers in Amerika hebben in het zaad van de Esdoorn een dodelijke stof gevonden die wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Met dit bericht komt de veterinaire faculteit van Wenen naar buiten:rapport faculteit Wenen

"In de laatste maanden hebben wetenschappers van de Universiteit van Minnesota in St. Paul, Amerika (Stephany Valberg en haar groep) de oorzaak van de atypische Myopathie (saisonale Weidemopathie) voor Amerika vastgesteld.

Een abnormaal Aminozuur genaamd L-α-Amino-methylenecyclopropylpropionic acid (Hypoglycin A) vernietigd de afbreking van vetzuren, die daardoor tot spierbeschadiging van de aeroben spiervezels leidt. Dit Hypoglycin A werd in het zaad van de Acer negundo gevonden, behorende tot de familie van de Sapindaceae. Hiertoe behoort ook de Ackee vruchtboom (Blighia sapida).

Het eten van onrijpe vruchten van deze bomen leidde in Jamaica van 2000-2001 tot een grote reeks van sterfgevallen.

Het giftige principe van Hypoglycins A is de Metabolisering in Methylene cyclopropyl acetic acid (MCPA). Dit MCPA breekt de multiplen Acyl-CoA Dehydrogenasen af en verhindert daardoor de normale energievoorziening om vetzuren af te bouwen.

De tolereerbare dosis wordt voor een paard op minimaal 26 en maximaal 373 mg/kg/dag geschat. Hiervoor hoeft het paard slecht 165 tot 8000 zaadjes te eten. Een boom kan ongeveer 500.000 zaadjes dragen, en zo is het niet ondenkbaar dat paarden al snel een te hoge dosis binnenkrijgen.

Hypoglycin A is tot nu toe slechts in de zaadjes van de Acer negundo aangetoond op Noord-Amerikaanse bedrijven, maar na een duik in de literatuur is het niet uit te sluiten, dat deze stof ook in zaden zitten van andere esdoorns.

De Acer negundo is een Noord-Amerikaanse soort en werd reeds in 1688 naar midden-europa ingevoerd. In Oostenrijk vind je vooral de veldesdoorn (Acer campestre) en de in midden-europa veel voorkomende Esdoorn de Bergesdoorn (Acer pseudoplatanus.) Van de laatste liggen ook gegevens voor dat in zijn zaad ook de stof hypolycin A kan voorkomen.

Naar aanleiding van de huidige kennis is het raadzaam om te verhinderen dat paarden op de wei esdoornzaden kunnen eten. De periode die het meest gevaarlijk is is van oktober tot november, wanneer de zaden rijp zijn en vrijkomen.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:51

En dan iemand met verstand van bomen graag een paar foto's plaatsen aub. Vorig jaar waren er al vermoedens dat bepaalde bomen om weides hier in nederland de oorzaak konden zijn van A M. Toen werd nog aan schimmel op bladeren gedacht dus waarschijnlijk de zaden.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:56


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:56

Zeer nieuwsgierig naar foto's!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:59


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:01

Dat die esdoorn werd verdacht en in veel gevallen na overlijden blijkt te zijn opgegeten, is allang geen nieuws meer. Maar dat het gif in de zaden zou zitten wel. Hoe zit het met die schimmel die op de bladeren inktvlekken veroorzaakt en tot nu toe als veroorzaker werd aangenomen? Staat dat los van elkaar? Of gaan onderzoekers ervan uit dat als de schimmel is aangetoond bij sectie de zaden vermoedelijk ook zijn opgegeten...? Of andersom? Heb nog even wat vraagtekens hier...

hannahvido
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:30

Misschien een beetje domme vraag, maar wat zijn de zaden van de boom? Zijn dat ook de bladeren?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:34

hannahvido schreef:
Misschien een beetje domme vraag, maar wat zijn de zaden van de boom? Zijn dat ook de bladeren?

http://www.bomengids.nl/lentezomer2005/ ... g_6419.jpg
Die dingen met vleugeltjes zeg maar, voor kinderen leuk speelgoed.

Blad en zaad zijn 2 verschillende dingen ;)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:36

hannahvido schreef:
Misschien een beetje domme vraag, maar wat zijn de zaden van de boom? Zijn dat ook de bladeren?

-O- Als er geen verschil tussen zou zitten hadden ze het waarschijnlijk ook geen andere naam gegeven....

Zaadje: (alias helicopter)
Afbeelding

Blaadje:
http://eshtervandoorn.jouwweb.nl/upload ... .large.jpg

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 06:52

Vreselijke ziekte ik heb mijn hengstje op 6 oktober hierdoor ook moeten laten inslapen.

Eergisteren hoorde ik van kennissen dat ze ook van de week 1 paard hierdoor hebben moeten laten inslapen,
dus wees allert nu in deze tijd van het jaar met blaadjes laten eten.

Anoniem

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:59

Was dat ook van een esdoorn, dynamiek?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:14

was toch al bekend dat het van deze boom kwam? Ik ken iemand wiens paard ook is overleden. Zij hadden om het land deze bomen staan en die hebben ze toen allemaal omgezaagd. Zij wisten toen al dat het van die bomen kwam

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:16

russel schreef:
Was dat ook van een esdoorn, dynamiek?



Ja de buurman naast mijn weide heeft zon boom in zijn tuin staan en blad valt/waait in mijn weide ik heb ook eikenblad in mijn weide momenteel ik heb mijn overige paarden nu lopen op een stuk weide waar geen blad ligt.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:37

Biertabje schreef:
was toch al bekend dat het van deze boom kwam? Ik ken iemand wiens paard ook is overleden. Zij hadden om het land deze bomen staan en die hebben ze toen allemaal omgezaagd. Zij wisten toen al dat het van die bomen kwam


Dat was vermoedelijk de veroorzaker, ze hebben nu bewijs daarvoor gevonden.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:39

vreselijke ziekte. ben blij dat ze een steeds beter beeld krijgen van wat de oorzaak is.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:26

Regelmatig komt er een zogenaamde doorbraak wat betreft de ziekte atypische myophatie. Inderdaad komt steeds de esdoorn dan ter sprake. In allerlei varianten. het zou een schimmel zijn die in de grond zit. Het blad van de esdoorn met zwarte vlekken. Het zou in het najaar en voorjaar voorkomen in weide met bomen erom heen en paarden die sober gevoerd werden. Temperaturen boven de 10 graden. Soms zie je je gevallen die helemaal niet in die omstandigheden gehouden worden en toch AM krijgen.
Ik zou graag het orginele onderzoek lezen, niets is zo maar waar.
Ik ben drie jaar geleden mijn Angel verloren aan AM. Een verschrikkelijke doodstrijd die niet te winnen was. Mijn anders pony zijn bloed was ook niet goed, en de rest van de paarden werden constant gecontroleerd en kregen preventief infuus. Het was een hel.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:38

tamary schreef:
hannahvido schreef:
Misschien een beetje domme vraag, maar wat zijn de zaden van de boom? Zijn dat ook de bladeren?

http://www.bomengids.nl/lentezomer2005/ ... g_6419.jpg
Die dingen met vleugeltjes zeg maar, voor kinderen leuk speelgoed.

Blad en zaad zijn 2 verschillende dingen ;)

Ohjee, die soort staat aan 2 kanten rond mijn mesthoop die aan een stuk wei van mij grenst. :=

hannahvido
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:18

Het was dus echt een domme vraag, maar bedankt voor de reactie. Wat me nog niet helemaal duidelijk is of de paarden nou ook van de bladeren een vergiftiging kunnen krijgen. Bij mij in de paddock liggen deze bladeren ook, maar ik zie de zaden er niet tussen liggen. Wel haal ik de bladeren elke keer weg als de paarden de paddock op gaan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:36

Heb gelukkig nog geen zaadjes zien liggen op dat stukje wei en ze lopen ook gelukkig niet dag en nacht buiten.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:44

Het zaad lag ook niet in mijn weide, wel het blad.

Baal zo als een stekker dat mijn buurman zo'n boom in de tuin heeft staan. Durf niet aan de bel te trekken of ie die boom om wil kappen. Buurman heeft een super de luxe tuin (groot) tuin, wat door tuinmannen onderhouden wordt elke dag, misschien spreek ik die eens aan hierover.

Chantal1609

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Lelystad

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:41

Het is echt een verschrikkelijke ziekte
nu bijna een jaar terug mijn pony op 6 jarige leeftijd helemaal kapot zien gaan binnen 1 week van top fit tot bijna helemaal verlamd.
uiteindelijk na 6 dagen hoop van de dierenarts haar in laten slapen.
We hadden het stuk wei al afgezet, een andere pony op de weitjes daar was ook al overleden daaraan maar helaas heeft het toch ook mijn pony getroffen.
Het kwam voornamelijk door de zwarte plekken om de bladeren van de esdoorn
ze noemen het ook wel inktvlekken.
Het is vooral in het voor en na jaar erg actief dus let echt heel goed op, dit wens je niemand toe.

22 oktober 2011 is ze ingeslapen, op dat moment was bij de dierenarts als bekend wat de oorzaak was.

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:28

Je kunt niet alle esdoorns nu gaan kappen. Mijn weiland is omringt met esdoorn. Deze bomen horen bij een beschermd bomenwal gebied. Voer hooi op een schone droge plaats en voer voldoende bij. Ik heb nog geen zieke paarden van de esdoorns gehad, maar ben natuurlijk wel huiverig voor deze akelige aandoening. Ik ken overigens geen esdoorn zonder inktvlekken... Alle esdoorns hier hebben dit. Ik ga de paarden er niet om opsluiten, maar blijf alert! Vooral met jonge of juist oude dieren. ik vraag mij wel af waarom de zaden juist okt nov giftig zijn. Want ze blijven ook daarna nog liggen. De lente is ook risico. Of is het net als met groene eikels dat ze daarna minder giftig worden? Paarden die genoeg hooi krijgen vinden de zaden en de pas ontkiemde zaden erg vies. Ze zullen het niet zomaar eten. Gelukkig maar, want de wind kan ze behoorlijk verspreiden.

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:38

Oh ik zie het al, het gaat om de onrijpe zaden. Dan is het in de winter dus nog steeds risico... Maar dan zijn er minder gevallen bekend wrsch omdat veel dieren dan op stal staan

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Atypische Weidemyopathie: veroorzaker is de Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:42

o bah , wat een naar iets zeg!!

Chantal1609

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:28

intel_1x schreef:
Je kunt niet alle esdoorns nu gaan kappen. Mijn weiland is omringt met esdoorn. Deze bomen horen bij een beschermd bomenwal gebied. Voer hooi op een schone droge plaats en voer voldoende bij. Ik heb nog geen zieke paarden van de esdoorns gehad, maar ben natuurlijk wel huiverig voor deze akelige aandoening. Ik ken overigens geen esdoorn zonder inktvlekken... Alle esdoorns hier hebben dit. Ik ga de paarden er niet om opsluiten, maar blijf alert! Vooral met jonge of juist oude dieren. ik vraag mij wel af waarom de zaden juist okt nov giftig zijn. Want ze blijven ook daarna nog liggen. De lente is ook risico. Of is het net als met groene eikels dat ze daarna minder giftig worden? Paarden die genoeg hooi krijgen vinden de zaden en de pas ontkiemde zaden erg vies. Ze zullen het niet zomaar eten. Gelukkig maar, want de wind kan ze behoorlijk verspreiden.


Wat ik vorig jaar van de dierenarts heb vernomen was dat niet alle esdoorns het hebben
er schijnt een soort ziekte onder de esdoorns te zijn waar ze bijna allemaal last van hebben zegmaar
dat zou giftig moeten zijn
en de pony die ik heb in moeten laten slapen kreeg ook ruim voldoende eten, had altijd wei met mooi vol gras en kreeg eerder teveel als te weinig maar toch heeft dit helaas moeten gebeuren