Drafsport: Prijs der Giganten 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Drafsport: Prijs der Giganten 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:47

www.drafsport.nl

Komende zaterdag is het weer zo ver. Dan staat de 41e editie van de Prijs der Giganten op het programma van Victoria Park Wolvega. Een koers met legendarische winnaars en een roemrucht verleden. In de editie van 2012 doen 11 paarden een gooi naar de eeuwige roem en een plaats in de erelijst waarin we namen als Speedy Volita, Ideal du Gazeau, Davidia Hanover, Friendly Face, Dryade des Bois en vele anderen tegenkomen.

Met het aantreden van Yesterday, Zorba Oldeson, Unforgettable en Your Love Lois kent de editie van 2012 een grote Nederlandse inbreng. Yesterday verdiende in 2012 bijna 38.000 euro en maakte met zege’s in o.a. de Bild Pokal, het kampioenschap Nederlandse paarden en de Breeders Crown veel indruk.

Zorba Oldeson beleefde in 2010 zijn “finest hour” met een zege in de Grote Prijs van Duitsland waarin hij o.a. Joker Face versloeg. Met de winst in het Kampioenschap van Nederland gaf de ruin, die inmiddels meer dan 150.000 euro verdiende, ook in 2012 zijn visitekaartje af.

Your Love Lois bezorgde trainer Jeroen Engwerda een onvergetelijk jaar. Met zeges in o.a. Zweden en Frankrijk tilde de ruin tilde zijn winsom naar 120.000 euro. Met winst in België, half oktober, kende Your Love Lois een uitstekende generale.

Unforgettable is het troefpaard van Arnold Mollema. De grootvorst verdiende bijna 875.000 euro en verbeterde zijn record op negenjarige leeftijd naar 1.09,9. Een kwalificatieproef tijdens de Boko Stables dag op Victoria Park gaf trainer Mollema dermate veel vertrouwen dat hij Unforgettable voor dit nummer heeft ingeschreven.

De start van Robert Keeper en My Winner heeft ook een behoorlijke Nederlandse tint. Beide paarden worden n.l. getraind door Henk Grift. My Winner won afgelopen zaterdag een koers in de Trotteur Francais Golden Challenge terwijl Grift zijn Robert Keeper goed genoeg acht voor een eventuele start in de Prix d’Amerique, zoals hij onlangs aangaf in een reportage op drafsport.nl.

Norginio is een bekende verschijning op Victoria Park. De elfjarige hengst kan er uitstekend uit de voeten en wist dit nummer al drie keer op zijn naam te schrijven. De zoon van Capriccio begon zijn zegetocht in 2007 toen hij won met Jos Verbeeck in de sulky. In 2010 was het wederom raak en dit keer nam Nico d’Haenens het stuurwerk voor zijn rekening. Dat deed hij in 2011 ook met wederom de volle winst als beloning. Met drie overwinningen in deze koers staat Norginio op gelijke voet met Friendly Face die dit nummer ook drie maal (op rij) won.

Age Posthumus brengt Orso November aan de start. De elfjarige hengst was onlangs op de baan van Mons nog vierde achter o.a. Ready Cash, Rapide Lebel en Perlando. Hij bracht toen een kilometertijd van 1.11,7 over 2.300 meter op de klokken. Voor het rijderswerk heeft Posthumus dit keer Roland Hülskath aangetrokken.

Lotar Bi is de einge Italiaan in het deelnemersveld. De zoon van Toss Out won, eind oktober, het Graf Kalman Hunyady – Rennen in Wenen waarbij hij o.a. onze landgenoot Hugo Langeweg jr. en Global Money van de winst afhield. Lotar Bi heeft een record van 1.12,4 en verdiende tot op heden ruim 208.000 euro.

De laatste deelnemer in het rijtje van elf is de Franse merrie Quymja. De dochter van Hand du Vivier heeft een record van 1.11,7 en verdiende bijna 370.000 euro. Haar laatste belangrijke wapenfeit dateert van december 2011 toen ze op Vincennes de Prix de Saint James won. Daarbij klopte ze o.a. Roc de Montfort.

Deelnemersveld Prijs der Giganten 2012
1. Holly’s Boy - Michael Nimczyk
2. Norginio - Nico d’Haenens
3. Quymja - Emmanuel Varin
4. Robert Keeper - Michael Schmid
5. Unforgettable - Robin Bakker
6. Orso November - Roland Hülskath
7. My Winner - Henk Grift
8. Lotar Bi - Alessandro Rasparante
9. Yesterday - Hubert Schoonhoven
10. Zorba Oldeson - Rob de Vlieger
11. Your Love Lois - Andre Bakker

De Gigantenmeeting kent verder een droomprogramma. Met liefst 11 koersen is het één van de drukst bezette meetings van het seizoen geworden. Hierbij valt met name het drafbaanjoure.nl Stayerskampioenschap op. In deze koers over 3.100 meter komen maar liefst 18 paarden aan de start. De eerste koers op Victoria Park begint zaterdag om 18.00 uur.

NathalietjeB

Re: Drafsport: Prijs der Giganten 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:34

gaaf lijkt mij echt kippevel om te zien die race

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:15

Ik hoop op Unforgettable op eerste plek...schitterend paard...geweldig karakter ook

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:02

Ik ga voor Your Love Lois :D Andre Bakker is mijn neef dus gun hem deze rit natuurlijk!!! Robin is weer een neef van Andre, maar van de andere kant, dus geen familie van mij. Maar als Andre niet wint, dan Robin maar :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:05

Hee hier ga ik zaterdag heen! Eens kijken op wie ik zal wedden :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:10

Ik hoop op Yesterday of Unforgettable :) Ben er helaas zelf niet bij dit jaar. Jammer, want de presentatie van de glossy van Derek is die dag ook..

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:38

Het belooft weer een mooie dag te worden! :D

Super programma!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:46

Ook ik hoop op Lois..
Maar dat is meer omdat ik 2 maanden terug nog bij Jeroen werkte ...
Mooi nummer is het wel weer...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:04

*\o/* hup yesterday *\o/* hup yesterday *\o/*

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:05

Ik hoop op Zorba (a)
Jeetje wat een gaaf deelnemersveld! Ik ga zeker weten kijken en inzetten :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:47

Ik hoop dat Robin Bakker wint.. Dat gun ik hem :)
Maar, moge de beste winnen :)