Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 09:14

http://www.knhs.nl

Het kenniscentrum voor voedsel, natuur & leefomgeving Aequor stelt per 1 januari 2013 het veiligheidscertificaat van de Stichting Veilige Paardensport (SVP) verplicht voor hippische accommodaties die leerbedrijf willen zijn. De betrokken leerbedrijven zijn daarover in de afgelopen 2 jaar geïnformeerd en hebben tot 1 januari de gelegenheid in het bezit te komen van het certificaat. Als er op 1 januari geen veiligheidscertificaat is uitgereikt, vervalt de Aequor-erkenning als leerbedrijf.

Aequor hecht veel waarde aan een sociaal en fysiek veilige leeromgeving. Sectormanager Adriaan van Egmond: “De paardensport is een sport waar relatief veel ongelukken gebeuren, daarom heeft die tak van sport onze specifieke aandacht gekregen.” Om de risico’s voor leerlingen die stage lopen in de paardensport te verkleinen, heeft het bestuur van Aequor in 2010 besloten dat alle betreffende hippische accommodaties in het bezit moeten zijn van het veiligheidscertificaat van de SVP. Met het bestuursbesluit van Aequor hebben werkgevers, werknemers en onderwijs aangegeven achter deze verplichting te staan. De SVP is verantwoordelijk voor de controle op de naleving van het veiligheidscertificaat.

De regeling geldt alleen voor hippische accommodaties. Dat zijn die accommodaties die uitsluitend of in hoofdzaak bestemd, ingericht en in gebruik zijn voor het beoefenen van paardensport. Alle andere bedrijven in de paardensector vallen niet onder deze regeling. Van Egmond: “We hebben al enkele honderden hippische accommodaties als erkend leerbedrijf in ons register met een veiligheidscertificaat. De laatste weken zien we een continue stroom van aanvragen voor het veiligheidscertificaat.” .

Hoewel er leerbedrijven zullen afvloeien is de verwachting dat het totale aantal hippische accommodaties met de Aequor-erkenning voor leerbedrijf voldoende zal blijven om aan de vraag vanuit het onderwijs te kunnen voldoen.

Marsu

Re: Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:17

Het probleem is dat het voor kleinere stallen onbetaalbaar is het veiligheidscertificaat te betalen, het levert domweg niet voldoende op. Hierdoor vallen de kleinere stagebedrijven inderdaad af, ook al voldoen ze wel aan alle voorwaardes voor het certificaat.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:35

Inderdaad wij zijn zo'n kleine stal en voor ons is dat ook een reden dat wij geen stagiares hebben. Wij voldoend wel verder wel aan de voorwaarden maar het bedrag wat daar voor staat .... daar moet ik veel les voor gaan geven. En als het nou eenmalig zou zijn dan zou ik het overwegen maar helaas na een aantal jaar weer heb ik toen gelezen. Wel jammer want we hebben wel stagiares gehad en de scholen waren ook zeer tevreden over de begeleiding die we gaven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:55

Als zij het verplicht willen stellen, zouden ze eigenlijk de kosten omlaag moeten doen om zo kleine bedrijven tegemoet te komen.
Ik denk dat wanneer er een te kort zou ontstaan aan stageadressen men hier wel rekening mee moet gaan houden.

Ben wel benieuwd voor welke bedrijven dat veiligheidscertificaat niet noodzakelijk is. Opfokbedrijven? Fokkerijen/Stoeterijen? En dan pensionstallen wel maar pensioenstallen niet? Of gaat het vooral om maneges, sport-, africhtings- en handelsstallen waar de leerlingen in bepaalde gevallen ook de paarden moeten trainen in plaats van alleen verzorgen en daardoor meer risico lopen?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:15

Wij zijn de eerste 1000 euro aan investeringen al kwijt en dat zijn echt simpele aanpassingen. De buitenbak was niet hoog genoeg afgezet dus nieuwe palen en lint. Onze stro zolder heeft een hoogte van 2.57m en vanaf 2.50m moet er een afzetting omheen staan. Ik snap het niet, tot 2.50m val je zeker minder hard. Het moet allemaal afneembaar zijn omdat ik iedere dag stro naar beneden moet gooien. Nu nog de eerste keuring betalen en ik weet weer waar ik voor werk deze maanden.
Ik vind het ook een stukje discriminatie en vraag me af of het verplicht stellen vanuit Aequor wettelijk mag. Er is een wet gelijke behandeling tenslotte. Bij het loonbedrijf hier in het dorp is er geen veiligheidscertificaat verplicht, want dat bestaat niet in die sector. Maar de leerlingen werken daar wel met machines en er staat ook vee. Onder andere pony's en stieren. Is dat dan niet een risico??

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:15

Ik voldoe aan alle eisen van het veiligheids certificaat,
Maar ik heb gemiddeld twee stagiaires per jaar en vind het onnodig om zoveel kosten te maken, ik heb me daarom ook afgemeld bij de Aequor.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:18

Ik heb recentelijk mijn paardenhouderij niveau 4 diploma behaald. Van mijn voorgaande stage bedrijven ( 5 stuks!! En niet allemaal kleine bedrijven!!) heeft NIET ÉÉN het veiligheidscertificaat. Dom weg omdat de aanpassingen zo vreselijk duur zijn. Ook mijn oude school zit al met de handen in het haar omdat ze niet weten waar ze alle leerlingen moeten laten volgend jaar omdat er gewoon zo vreselijk veel van dit soort opleidingen, en zo ontzettend veel leerlingen zijn dat als de kleinere bedrijven afvallen, ze gewoon 5 leerlingen op één bedrijf moeten onderbrengen in bepaalde regio's..... Ik voorzie echt een heel groot probleem in de toekomst met de stages... Ik ben heel blij dat ik inmiddels geslaagd ben en ik denk dat aequor hier wel eens snel op terug zou kunnen komen.....

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:21

Ja het zal idd een probleem zijn, maar ze weten waar ze aan beginnen,
Ze hebben het allemaal "goed" uitgedacht.

Jammer dat vaak kleine ondernemingen hier de dupe van worden, waar je juist meer begeleiding krijgt omdat daar meer kans voor is.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:22

Hier gaan ze héle goede stagebedrijven mee verliezen. Ik weet zo al 2 bedrijven in mijn omgeving waar een stagiaire belachelijk veel kan leren van zeer professionele mensen, maar die zich om deze reden gaan afmelden bij aequor.. Jammer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:18

Wij zijn inmiddels wel gecertificeerd, maar de redenen dat ze bedrijven wilde afkeuren zijn te gek voor woorden!
Er kwam zo'n juffrouw, die volgens mij echt niet uit de paardenwereld komt, bij ons keuren. Zonder iemand fatsoenlijk te woord wilde staan of haar bevindingen toe te lichten vertrok ze weer. Vervolgens kregen we na een aantal dagen een brief met weet ik hoe veel punten waar ons bedrijf op afgekeurd was, terwijl het 2 jaar eerder met precies dezelfde punten goedgekeurd werd.
Ik werk op een prachtig mooi bedrijf dat sinds een jaar of 7 nieuw gebouwd is, top bodems, overal aan gedacht, want de baas houd natuurlijk ook niet van ziekteverzuim.
Ze keuren dan af op: een doorgang naar een stalgang 5cm te laag, geen bordje met 'melden' aan de poort die gesloten is, bakrand buitenbak te laag, bhv-diploma's op kantoor liggen ipv op stal, etc. In onze ogen zeer onzinnige punten die op een spring- en handelsstal niets aan de veiligheid toevoegen.
Mijn baas is toen eventjes lichtelijk boos geworden en heeft gezegd er een verhaal over te laten schrijven in de vakbladen en toen kon er ineens wel een goedkeuring komen.

Veel veiligheidspunten zijn bedacht voor op maneges, waar veel kinderen en vreemde mensen rondlopen, die weinig idee van paarden hebben. Op een gesloten sportstal waar alleen het personeel, stagiaires en de aangekondigde klanten komen zijn imo hele andere veiligheidseisen van belang. Zo ook bijvoorbeeld de eerder genoemde strozolder. Wij hebben die dan geen, maar als dat zou zijn, zou daar alleen ons eigen personeel op komen en geen kinderen die daar toevallig op spelen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:04

Hier ook een stage bedrijf ,

Heb ook wat aanpassingen moeten doen o.a. twee staldeuren 10 cm verbreden omdat die 90 cm inplaats van 1.00 waren, rubber om onze springtuin inplaats van draad ( lang over na moeten denken omdat deze ook dient als paddock in de winter voor een kudde jonge hengsten die graag aan hout eten)

Mijn voorraad hooi/stro en trekken moeten afzetten omdat er wel mensen kunnen bedenken die er op klimmen of besluiten om op een trekker te gaan rijden (?)

Ook wij zijn geen manege of pensionstal, maar een opfok/africhting/wedstrijdstal en kleinschalig.

Ik heb besloten er toch voor te gaan, ik heb veel aan de stagaires, vind het naast dat het handig is om meer handen op het erf te hebben, ook gezelliger dan dagen alleen werken, en ook leuk om leerlingen iets te leren.
Het kost mij inderdaad wat maar leverd mij ook wat op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:09

Ik was ook erkend bij Aequor. Als ik nu erkend had willen blijven, dan hadden we onze oude Friese boerderij helemaal moeten verbouwen. Ik snap het wel, maar het is voor ons absoluut niet haalbaar.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:11

Wellicht moeten er meerdere varianten komen op het veiligheidscertificaat.
Dus voor een manege bedrijf andere regels dan voor een trainingsstal of opfokbedrijf.
Dit moet natuurlijk heel duidelijk omkaderd worden, maar zorgt denk ik wel voor realistische en haalbare regelgeving.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:45

En zo gaat NL dus aan de regelzucht ten onder |o

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:51

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:17

Of het nog niet moeilijk genoeg is om een stageplek te zoeken. Hier op bokt zoeken er ook zoveel paardenstudenten stageplekken en het komt niet zelden voor dat, dat niet lukt. En dat heeft niet altijd met de studente zelf te maken maar voornamelijk om het te kort aan stagebedrijven.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:14

En het word er niet royaler op.
Zonde hoor.

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:26

Ook hier een bedrijf dat wel voldoet aan het certificaat. Wij moesten alleen een dichte omheining maken om onze stapmolen heen..

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:48

Dit is zeer slecht voor de toekomstige leerlingen. Het valt voor hen nu niet mee om een leerbedrijf te vinden. Vinden ze dan wel dan is het meestal een groot bedrijf en dan komen ze alleen maar aan de vork.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:43

Het is helaas de realiteit in Nederland dat alles overgereguleerd is. Dit is nog maar het begin. Maak je borst maar nat als de arbeidsinspectie ooit interesse krijgt in de hippische sector. Dan wordt er uitgemest en opgestrooid met adembeschermende middelen, zit er een limiet aan het gewicht wat er in een kruiwagen mag, wordt er alleen nog gereden met een airbagvest, moet iedere stalhouder een urenregistratie bijhouden vanwege de arbeidstijdenwet en les best moet de stalhouder aan de slag met zijn sociale vaardigheden vanwege intimidatie van medewerkers en stagaires ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:08

Thats_Me schreef:
Of het nog niet moeilijk genoeg is om een stageplek te zoeken. Hier op bokt zoeken er ook zoveel paardenstudenten stageplekken en het komt niet zelden voor dat, dat niet lukt. En dat heeft niet altijd met de studente zelf te maken maar voornamelijk om het te kort aan stagebedrijven.

Ik heb besloten om geen veiligheidscertificaat aan te vragen waardoor mijn aequor-erkenning zal komen te vervallen.
Misschien blijven er wel voldoende leerbedrijven over, zoals wordt beweerd maar dat is niet het beeld wat ik krijg.
Dat geldt zeker niet voor fokkerij-stagebedrijven.
We krijgen voor elke periode veel aanvragen voor een fokkerij-stage.
Ons bedrijf ligt dicht bij een locatie van Groenhorst, voor studenten makkelijk te bereiken, hoeven dus niet intern.
Ook bij Groenhorst zien ze ons met lede ogen vertrekken.
Om meerdere redenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:23

Dat veiligheids certificaat is een grote aanfluiting en kost de ondernemer alleen maar geld.

Mijn stal heeft het ook en 1 ding heb ik daar nog goed van onthouden.
We hebben zo'n 8 staanders met de daarbijhorende lepels voor de balken. Maar dat zijn van die ijzeren lepels.
Om het certificaat te krijgen waren 2!!! veiligheids lepels genoeg ipv alles te vervangen voor veiligheids labels.

Toch wel veilig zo'n opgezet springparcours.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:32

wij zijn bijvoorbeeld ook zo'n stal die af zal vallen, wij hebben geen rijdende stagiaires maar toch moeten wij ondanks dat we heel veilig werken een certificaat hebben.
En aan die geldklopperij hoeven wij niet mee te doen.
Je moet een goede bodem hebben en een hek en zelfs een lamp boven de rijbak.
Tja dat hebben we ook,

Terwijl er geen een stagiaire rijd hier -O-
Wij letten heel erg op veilig werken maar moeten wij daar dan ook veel geld voor op tafel leggen?
Heel jammer maar helaas
Er zullen een aantal scholen niet zo blij zijn dat wij stoppen maar helaas voor de leerlingen ;(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:45

@cowgirl, alleen op de achterste staanders van een oxer hoeven veiligheidslepels, dus niet alles hoeft vervangen te worden. Het zou wel betekenen dat je dan dus maar 1 oxer mag bouwen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:26

ERg jammer... alsof we nog geen moeite genoeg hebben met het vinden van een stageplek...