Volgend jaar afname van aantal Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Volgend jaar afname van aantal Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:04

http://www.frieschdagblad.nl/

Het aantal Friese paarden zal de komende jaren afnemen. De verwachting is dat er volgend jaar voor het eerst sinds enkele decennia meer paarden doodgaan dan dat er worden geboren. Directeur Ids Hellinga van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek maakt zich geen zorgen. In Nederland is de markt al enkele jaren verzadigd.

Hellinga baseert de verwachting op het aantal dekkingen. Wereldwijd werden er dit jaar 4500 Friese merries gedekt. In 2011 waren dat er nog 5500 en in 2002 ging het om iets meer dan achtduizend dekkingen.

Als gevolg van de verzadigde markt lopen de prijzen van de Friese paarden al een jaar of vier terug. Internationaal is de vraag naar Friese paarden wel groot. Met name ruinen en gebruikshengsten, die worden ingezet voor de sport, zijn in het buitenland erg in trek. De transportkosten zijn een probleem. ,,Foar bygelyks Australië komt der in hynder by oan transportkosten”,aldus Hellinga.

Het teruglopende aantal Friese paarden is ook van invloed op het aantal aanmeldingen voor de hengstenkeuring, die begin januari in Leeuwarden wordt gehouden. Voor de eerste bezichtiging zijn 287 dieren aangemeld. In 2005 waren dat er nog meer dan vierhonderd.

veronique100

Re: Volgend jaar afname van aantal Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:59

er staat:De verwachting is dat er volgend jaar voor het eerst sinds enkele decennia meer paarden doodgaan dan dat er worden geboren.
dan neemt toch niet alleen het aantal friese paarden af, maar nemen het aantal paarden toch gewoon in het algemeen ook af?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:25

veronique100 schreef:
maar nemen het aantal paarden toch gewoon in het algemeen ook af?

:j Bij andere stamboeken zijn het aantal dekkingen ook flink terug gelopen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:27

Waar blijft het KWPN met haar cijfers?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:44

Rianneke schreef:
veronique100 schreef:
maar nemen het aantal paarden toch gewoon in het algemeen ook af?

:j Bij andere stamboeken zijn het aantal dekkingen ook flink terug gelopen!

Bij Friezen schiet dat extra hard op, omdat er vanwege alle erfelijke gebreken in het ras (door de smalle genenbasis en het hoge inteeltpercentage) al bovengemiddeld veel van uit zichzelf doodgaan of ingeslapen moeten worden als een dergelijk defect gaat opspelen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Dees schreef:
Waar blijft het KWPN met haar cijfers?

Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:28

de friesen zullen ooit een keer niet meer bestaan zin nu al zo veel inteeld in

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:31

Er waren ook veel en veel te veel paarden :n

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:31

pinkie87 schreef:
de friesen zullen ooit een keer niet meer bestaan zin nu al zo veel inteeld in

Er zijn gelukkig te veel liefhebbers van friese paarden om dit ras te laten verdwijnen _/-\o_

En het inteeltpercentage is al stukken minder door een juist fokbeleid. Het is niet meer zoals vroeger, toen er nog maar een paar friese hengsten beschikbaar waren voor de dekdienst en het ras bijna uitgestorven was.

Nee, zo makkelijk komt men niet van dit geweldige ras af :) :o

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:28

Wij hadden dit jaar iig een mooi veulenhengstje met een inteeltpercentage van maar 1,56% dus ik doen niet mee aan het laten krimpen van het ras haha

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:44

Ik denk ook dat de populariteit van de Fries aan het teruglopen is. Ik hoor om mij heen tegenwoordig heel vaak "voor mij geen Fries want die mankeren altijd wel wat". Wat overigens naar mijn idee niks heeft te maken met het inteeltpercentage, maar het dragen van erfelijke defecten.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:21

damian23 schreef:
Ik denk ook dat de populariteit van de Fries aan het teruglopen is. Ik hoor om mij heen tegenwoordig heel vaak "voor mij geen Fries want die mankeren altijd wel wat". Wat overigens naar mijn idee niks heeft te maken met het inteeltpercentage, maar het dragen van erfelijke defecten.

Ik denk dat friese paarden niet vaker wat mankeren dan een kwpn-er of een ander ras. Ook als je bedenkt dat de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er op 7 jaar ligt... Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat veel mensen in een korte tijd veel willen bereiken en daardoor het paard niet of weinig kans geven zich te ontwikkelen en overbelast raken. Friese paarden zijn over het algemeen nog later volwassen dan bijvoorbeeld een kwpn-er en hebben nog langer tijd nodig. Maar dit is een heel andere discussie, die ik hier zeker niet wil aanwakkeren :D Mijn fries is dit jaar 10 jaar geworden, is nooit ziek of kreupel. Het enige wat hij heeft gehad is het op slot springen van zijn knie. Dit is niet door erfelijkheid, maar door een behoorlijke tik op zijn knie door een ander paard. Hier is hij aan geopereerd en hij loopt nu echt geweldig. Hij is voorwaartser en energieker dan menige kwpn-er. Maar goed, ik ben bevooroordeeld als liefhebber van friese paarden. Wij hebben er trouwens aardig wat op stal. De oudste is 24 :D :D :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:23

damian23 schreef:

Denk dat ze bij de friezen al veel verder zijn met het hoe en wat qua erfelijke ziektes. Daar kunnen de andere stamboeken nog wat van leren. En er wordt de Friezen ook heel veel ziektes toebedeelt die niet echt ziektes voor Friezen zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:43

Ik weet niet of ze bij de Friezen al veel verder zijn met het fokbeleid qua erfelijke ziekten. Ik heb me hier sinds 2007 niet meer verder in verdiept.Ik hoop ook echt dat het Friese ras behouden blijft en het goede fokbeleid wat ze zouden voeren.

Dit neemt niet weg dat ze nog een lange weg te gaan hebben. Een goed fokbeleid leidt niet direct tot een een vermindering van genetische afwijkingen. Ik denk wel dat Friese paarden vaker wat mankeren. Ik heb ooit twee jaarlingen laten keuren. Beiden afgekeurd wegens een breuk in het hoefbeen,want dus vaker scheen voor te komen. Ik denk echt dat de Fries in populariteit in Nederland aan het afnemen is en als ik om mij heen hoor komt dat mede doordat ze vaak wat mankeren. Dat schrikt toch mensen af. Maar ik denk dat het paardenaantal ook bij andere rassen afneemt i.v.m de economische crisis. Het aantal slachtpaarden is toch ook zo enorm toegenomen. Mensen stellen toch de aankoop van een paard of het laten dekken van hun merrie uit. Was onze eigen bevolkingsgroei ook niet gestagneerd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:45

FriesWytske schreef:
damian23 schreef:

Denk dat ze bij de friezen al veel verder zijn met het hoe en wat qua erfelijke ziektes. Daar kunnen de andere stamboeken nog wat van leren. En er wordt de Friezen ook heel veel ziektes toebedeelt die niet echt ziektes voor Friezen zijn.

Poeh, of het Friese stamboek verder is kwa in beeld brengen van ziekten... dat is nogal een bewering :D

Wat is het FPS-equivalent van PROK eigenlijk?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:48

Ookal staat mijn paard niet in het stamboek, wel erg jammer.
Maar ik hoop dat er over twee jaar wel 1 veulen van mijn merrie bij zit. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:51

Gelukkig wordt er met Friese paarden wel-overwogen gefokt...