Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rianneke schreef:veronique100 schreef:maar nemen het aantal paarden toch gewoon in het algemeen ook af?
Bij andere stamboeken zijn het aantal dekkingen ook flink terug gelopen!
pinkie87 schreef:de friesen zullen ooit een keer niet meer bestaan zin nu al zo veel inteeld in
damian23 schreef:Ik denk ook dat de populariteit van de Fries aan het teruglopen is. Ik hoor om mij heen tegenwoordig heel vaak "voor mij geen Fries want die mankeren altijd wel wat". Wat overigens naar mijn idee niks heeft te maken met het inteeltpercentage, maar het dragen van erfelijke defecten.
Mijn fries is dit jaar 10 jaar geworden, is nooit ziek of kreupel. Het enige wat hij heeft gehad is het op slot springen van zijn knie. Dit is niet door erfelijkheid, maar door een behoorlijke tik op zijn knie door een ander paard. Hier is hij aan geopereerd en hij loopt nu echt geweldig. Hij is voorwaartser en energieker dan menige kwpn-er. Maar goed, ik ben bevooroordeeld als liefhebber van friese paarden. Wij hebben er trouwens aardig wat op stal. De oudste is 24
damian23 schreef:Ik denk ook dat de populariteit van de Fries aan het teruglopen is. Ik hoor om mij heen tegenwoordig heel vaak "voor mij geen Fries want die mankeren altijd wel wat". Wat overigens naar mijn idee niks heeft te maken met het inteeltpercentage, maar het dragen van erfelijke defecten.
FriesWytske schreef:damian23 schreef:Ik denk ook dat de populariteit van de Fries aan het teruglopen is. Ik hoor om mij heen tegenwoordig heel vaak "voor mij geen Fries want die mankeren altijd wel wat". Wat overigens naar mijn idee niks heeft te maken met het inteeltpercentage, maar het dragen van erfelijke defecten.
Denk dat ze bij de friezen al veel verder zijn met het hoe en wat qua erfelijke ziektes. Daar kunnen de andere stamboeken nog wat van leren. En er wordt de Friezen ook heel veel ziektes toebedeelt die niet echt ziektes voor Friezen zijn.