Onderzoek naar gebruik stamceltherapie bij peesblessures

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Onderzoek naar gebruik stamceltherapie bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 00:09

http://horsetalk.co.nz/

Peesblessures komen voor bij sportpaarden op elk niveau. Als ze niet op tijd behandeld worden kunnen de pezen afscheuren.
Op dit moment worden peesblessures meestal behandeld door het paard eerst volledige rust te geven om daarna rustig weer te beginnen met bewegen om de groei van lidtekenweefsel tegen te gaan. Helaas is deze behandeling niet altijd afdoende.

Peesblessures resulteren in kreupelheid die een aanzienlijke hersteltijd nodig hebben en er is een groot risico dat de peesblessure terugkeert volgens wetenschappers S.A. Reed en E.R. Leahy van de Universiteit van Connecticut. Deze wetenschappers bestudeerden het gebruik van diverse soorten stamcellen bij de behandeling van paarden met peesblessures.

Stamcel injecties zijn al normaal in de diergeneeskunde en de wetenschappers zijn benieuwd hoe ze de stamceltherapie behandelingen beter kunnen maken. In hun onderzoek hebben ze gekeken naar het gebruik van de drie types stamcellen, deze soorten cellen hebben het vermogen om een pees na letsel te versterken.

De verzamelde stamcellen zijn afkomstig uit weefsels van het volwassen dier. Hierbij wordt geen enkele blijvende schade veroorzaakt aan het dier zelf. Bij de paarden worden adulte stamcellen verzameld uit beenmerg door middel van een punctie van het borstbeen of door middel van vetafname aan de staartbasis.

Echter, stamcellen zijn geen wondermiddel. Implantatie kan lastig zijn, en stamcellen bevorderen niet altijd de hersteltijd. Sommige BMSC transplantaties hebben ook geleid tot de groei van ongewenste woekeringen in de pees.

Het gebruik van embyogene stamcellen (afkomstig van het vroege embryo) is in de humane geneeskunde reeds vele jaren controversieel omdat bij het verzamelen van de stamcellen het jonge embryo vernietigd wordt. In de diergeneeskunde wordt tot op heden enkel gebruik gemaakt van adulte stamcellen.
Embryogene stamcellen (UCB) kunnen in de toekomst zorgen voor het herstellen van peesblessures bij paarden. Deze cellen beter kunnen groeien naar nieuwe soorten cellen en zo de schade aan de pezen herstellen.
Tot nu toe zijn er geen studies met embryogene stamcellen bij peesblessures, maar in vitro studies tonen aan dat bij behandeling met embryogene stamcellen de pees zou kunnen herstellen.

De wetenschappers pleiten dan ook voor meer onderzoek met embryogene stamcellen.

BAStable

Re: Onderzoek naar gebruik stamceltherapie bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 06:53

Interessant!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:02

Ja, zeker.

Ik ben nieuwsgierig hoe ze eigenaren zo ver gaan krijgen hun merrie drachtig te maken en daarna het foetus te laten verwijderen voor stamcellen. Dit lijkt mij niet een totaal ongevaarlijke ingreep.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:10

Daar dacht ik ook gelijk aan Peelie, anderzijds, ik zou best kunnen snappen dat men dit risico durft te nemen, bepaalde peesblessures geeft vaak toch een beperking in het herstel.

Hopelijk horen we hier nog meer van, erg interessant.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:14

Dit is toch al veel langer bezig? Hoorde in 2005 al dat ze dit aan het onderzoeken waren. Wel heel interessant

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:26

Interessant dat ze met zulke onderzoeken bezig zijn! Op zich is het nog interessanter om te onderzoeken hoe je peesblessures kan voorkomen, misschien met een bepaald supplement wat de elasticiteit groter maakt ofzo?

Het is trouwens littekenweefsel en niet lidtekenweefsel. :)

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:19

Ik dacht ook dat hier al eerder een onderzoek naar gestart was.
En inderdaad Suzanne F, dat zou ook een heel goed onderzoek zijn. Tot op heden wordt er alleen gesproken van zware en verkeerde belasting maar daar kun je als ruiter nou ook weer niet veel mee. Er worden zoveel (top)paarden zwaar belast.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:45

In oudere boekjes over het opleiden van paarden wordt vaak nog veel aandacht besteed aan de opbouw van training op harde ondergrond en in het terrein. Hier wordt vaak wel een aantal maanden uitgetrokken om pezen en spieren eerst te 'harden' op lange rechte stukken waar voornamelijk gestapt wordt. Vóórdat een paard dat traject doorlopen heeft wordt er niet intensief gesprongen of gedressuurd.

Zou het kunnen dat we daar misschien weer naar terug kunnen grijpen? Het voorkomen in plaats van het genezen?

Er is al veel aandacht voor het opleiden van jonge paarden op het gebied van trainingsintensiteit en opbouw, misschien kunnen de oudere boekjes er nog eens op nageslagen worden en kan er een combinatie gemaakt worden van de 'oude' en 'nieuwe' methoden van jonge paarden trainen. Jonge sportpaarden worden nu over het algemeen vanaf het begin in een zachte bodem getraind, gelongeerd en vaak ook vrij intensief. Voor de spieren is dat niet heel kwalijk, pezen hebben daar echter meer nadeel van. Jonge sportpaarden kun je in het drukke Nederland echter (over het algemeen) niet zomaar meer mee de straat op om even een tijd te gaan stappen. Tenminste, niet als je nog niet levensmoe bent.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:08

Stamcel therapie is al jaren oud!! mijn vriendin heeft haar paard 6,5 jaar geleden hiervoor "geleend" en dit is goed uitgepakt. Dit werd destijds gedaan door Arthur van Dierenkliniek Den Ham..

Vind dit stuk dan ook achterhaald.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:51

Vind je? Want in het stuk staat ook dat stamceltherapie al langer toe wordt gepast, maar dat er ze bezig zijn met embryogene stamcellen en daar de ontwikkeling in.

daisy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:28

stamceltherapie van adulte stamcellen is inderdaad al enige tijd in gebruik in Europa zo van rond 2005-2006, maar nog steeds niet volledig door iedereen geaccepteerd
er blijft ook controverse over welke adulte cellen nu het best zijn die van beenmerg of deze van vet
vet biedt uiteraard veel meer voordelen
wel even bemerken dat UCB cellen zijn van de umbilical cord en dus van de navelstreng van het veulen. embryogene stamcellen is dus een misvatting! deze cellen zijn wel (denken ze) nog veiliger en plastischer in het worden van verschillende celtypes zoals ook voor botvorming (wat tot nu toe moeilijk blijkt voor adulte stamcellen uit BM of vet). het is dus bij de bevalling dat ze bloed afpakken rechstreeks uit de navelstreng en hieruit worden dan UCB stamcellen geïsoleerd. een ander voordeel is ook dat als ze dat bij het veulen doen, deze cellen bewaard worden en dus kunnen aangevraagd worden op het tijdstip dat het later volwassen paard dit nodig heeft. dus UCB cellen zijn geen embryogene stamcellen! die zijn trouwens verboden in gebruik wegens carcinogeen.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:13

Zeer interessant dat ze hier weer mee verder gaan. Ik heb verleden jaar de moeten kiezen uit een bloedplaattransfusie of een stamceltherapie, omdat de peesband van de diepe buiger van mijn paard een gaten kaas was. Ik heb voor de bloedplaattransfusie gekozen. Stamceltherapie was qua prijs ruim het dubbele van wat een bloedplaattransfusie kost en toen was het nog niet duidelijk wat nu beter werkte. Toen werd er geneigd naar het besluit dat een bloedplaattransfusie beter werkt.

Voor mijn 24-jarige merrie is de bloedplaattransfusie in ieder geval een uitkomst geweest.

Ps. ik las ook iets over onderzoek naar het voorkomen van een peesblessure. Ik denk inderdaad dat de oude methode die Peppertree noemt het beste is. In de hoefslag (geloof ik) heeft ooit een artikel gestaan over de pezen en onderzoek met een portable apparaat voor het starten aan een wedstrijd. In dit artikel werd ook gezegd dat een pees vanaf het 8e/9e levensjaar van het paard al aan het slijten is. Hoe sterker de pees hoe trager het proces.