Paarden hebben een groter vertrouwen in "eigen ruiter"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden hebben een groter vertrouwen in "eigen ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:29

http://www.thehorse.com

Voor sommige ruiters is het een zenuwslopende ervaring om een ander op hun paard te laten rijden. Een nieuwe studie heeft aangetoond dat het paard er zelf weinig problemen mee heeft. De onderzoekers ontdekten dat paarden die normaal gesproken slechts door één ruiter worden gereden niet banger zijn voor nieuwe dingen als ze door een vreemde ruiter worden gereden. Wel blijkt dat ze minder meewerkend zijn bij een vreemde ruiter.

"Veel paardeneigenaren geven aan dat ze een speciale band hebben met hun paard" vertelt Uta König van de Universiteit van Göttingen in Duitsland. "Ons onderzoek toont aan dat paar den wellicht wat meer vertrouwen hebben in hun vaste rijder maar ze zijn niet minder bang met een vreemde ruiter."

König gebruikte drie verschillende soorten paarden voor het onderzoek:
- Paarden die in particulier eigendom zijn en meestal gereden worden door hun eigenaar
- Paarden van de bereden politie die meestal door dezelfde ruiter worden gereden
- Manegepaarden die bereden worden door verschillende ruiters.

Het onderzoeksteam onderzocht de hartslag van het paard, het gedrag en de tijd die ze nodig hadden om een vreemd object te benaderen tijdens de drie testen. Ook hebben ze de hartslag van de ruiters gemeten.

Uit het onderzoek bleek dat de particuliere paarden net zoveel tijd nodig hadden om het vreemde object te benaderen met hun eigen ruiter als met de vreemde ruiter. Wel hadden ze veel meer tijd nodig dan politiepaarden en de manegepaarden wat volgens König niet zo vreemd was omdat die paarden worden geselecteerd en getraind om kalm te blijven in onbekende situaties.

De politiepaarden hadden dus een stuk minder tijd nodig om de vreemde objecten te benaderen maar hadden vreemd genoeg een lagere hartslag hadden met vreemde ruiters dan met hun eigen ruiters. König heeft hier nog geen verklaring voor.
De particuliere paarden en de politiepaarden vertoonde meer negatief gedrag tijdens het benaderen van de objecten dan de manegepaarden met vreemde ruiters in vergelijking met hun eigen ruiter.

König constateerde een duidelijke invloed van de ruiter op de paarden van alle categorieën. Hoe hoger de hartslag van de ruiter des te langer het paard nodig heeft om een vreemd object te benaderen. Als een ruiter een hoge hartslag heeft dan gaat de hartslag van het paard ook omhoog en dat gebeurd vaker met de eigen ruiter.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:49

Maar vind het onderzoek meer dan logisch, ben ik de enigste?

* edit*
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 11-11-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FloortjeR

Re: Paarden hebben een groter vertrouwen in "eigen ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:51

Je bent niet de enige wat de logica betreft :p

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:51

Tja vind het eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd, want volgens mij is dit iets wat iedere ruiter, verzorger, paardeneigenaar al wel weet :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:53

LecyTinker schreef:
zitten wel wat schrijf foutjes in.

Maar vind het onderzoek meer dan logisch, ben ik de enigste?

Haha maar wel zelf het woord 'enigste' gebruiken? :')

Ontopic; hangt heel erg van het paard zelf af denk ik.. Mijn paard rijdt met
iedereen zo weg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:00

apple, maar ik schrijf ook geen bericht voor de voorpagina... lol

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:03

Ik ben wel benieuwd wat voor verklaring ze vinden voor de politiepaarden!

En tja als eigen ruiter zal er ook wel een zwaarwegende factor zijn, van het paard kennen en zelf al je schrap gaan zetten? Ik ben de laatste die beweerd, dat ik kalm en relaxt een vreemd object zal benaderen met mijn druiloor. :+ In mijn achterhoofd zit al een groot deel ervaring van wat ie dan kan doen en dat benaderd een stuk minder relaxt dan een vreemd paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:06

Lijkt me beetje geld en tijdverspilling of zie ik dat verkeerd. Ik zie zo gauw het nut niet van dit onderzoek eigenlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:07

idefix4 schreef:
Ik ben wel benieuwd wat voor verklaring ze vinden voor de politiepaarden!

Ik vermoed dat dat aan het bomproof imago ligt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:10

Lillian__ schreef:
Tja vind het eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd, want volgens mij is dit iets wat iedere ruiter, verzorger, paardeneigenaar al wel weet :+

Volgens mij zijn er heeeel veel eigenaren die denken dat alleen zij met hun eigen paard weg kunnen rijden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:10

Geinige studie, is dit van dezelfde onderzoeksgroep als die studie van laatst waarbij ze keken of paarden die wat meer gepushed werden naar enge objecten het beter deden dan paarden die zelf mochten bepalen of ze dichter bij wilden komen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:17

Marga schreef:
De politiepaarden hadden dus een stuk minder tijd nodig om de vreemde objecten te benaderen maar hadden vreemd genoeg een lagere hartslag hadden met vreemde ruiters dan met hun eigen ruiters. König heeft hier nog geen verklaring voor.

Ik herken dit omgekeerd in elk geval wel: dat ik het als mens soms veel minder spannend vind op een paard waar ik geen klik mee heb. Vermoedelijk omdat je dan zo niet op elkaar bent ingespeeld dat je de subtiele signalen van spanning eigenlijk niet herkent, en daar dus ook niet op reageert.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:26

Ja, zo iets denk ik dus ook. En dat stukje bedoel ik dus eigenlijk ook. Maar dat die hartslag dan omhoog gaat. Mss ook deels omdat paarden ervaren hebben met hun eigen rijder dat het niet altijd leuk is waar ze mee te maken krijgen? En met een vreemde ruiter hebben ze die ervaring dan weer niet?

Ik heb al menig ruiter op mijn paard gehad. Veel mensen die denken dat ze het kunnen omdat ze mij voorbij zijn gereden in de wedstrijdsport. Mijn paard heeft al heel wat mensen knarsetandend laten afstappen! 1 heeft me ooit zelfs gezegd: " Als ik hem een maand rijd, dan kan je er alles mee." Toen ze hem 2 dagen had gereden zei ze: "Als jij hem een maand elke dag rijd, dan kan je er alles mee.":D Bij mijn paard gaat de eigenzinnigheid dan opspelen. Hij is met een vreemde ruiter ook niet schrikachtiger dan met mij hoor, maar wel eigenwijzer, omdat ik inmiddels weet wat ie wanneer gaat doen en het kan voorkomen. hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:45

Ik snap eigenlijk niet goed waar de titel vandaan komt .. Dat paarden groter vertrouwen hebben in de eigen ruiter maar dan in de rest van het artikel staat dat meestal een vreemde er zo mee wegrijdt (en soms zelfs nog beter omdat de eigen ruiter ervaringen heeft die niet altijd handig zijn om te hebben).

En verder zal het ook echt wel van paard tot paard afhangen lijkt mij .. Ik heb namelijk 2 verschillenden op dat gebied in de weide staan. Op eentje rijd ik weliswaar niet, maar doe er verder genoeg mee. De pony waar ik wel op rij ben ik 100% zeker van dat ikzelf er eerder mee in de problemen zou komen dan een vreemd iemand, vreemde mensen rijden er doorgaans gewoon op weg (tenzij je het heel erg bont maakt) en ik zit regelmatig met problemen, wat dus puur en alleen aan mezelf ligt :+

En daarnaast heb ik de 2e pony, vandaag toevallig voor het eerst les gehad met hem, voor het eerst in de piste met heel veel andere paarden. En hij deed het super, totdat de instructeur of instructrice (ze waren met 2) iets wilde doen om voor te doen .. Pony was gewoon echt bang en ging blokkeren of vluchten (afhankelijk van wie er op dat moment mee bezig was) en bij mij was hij de rust zelve en we deden gewoon dezelfde dingen .. Dus ik kan wel zeggen dat hij in mij een pak meer vertrouwen heeft en dat vreemden niet zomaar alles met hem kunnen doen ..

Dus ik denk dat het toch niet zo heel zwart-wit is, het zal voor het grootste gedeelte wel waar zijn, maar toch niet altijd, die ervaring heb ik toch niet ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:50

Met nieuwe ruiters gaan mijn paarden altijd even uitproberen of je bij die mensen wél je kop in het gras mag steken tijdens het rijden :+

Verder heb ik graag zo veel mogelijk verschillende mensen op mijn paard. Dat is goed voor ze :-)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:44

Hoewel ik best een bange poeperd ben, stap ik eigenlijk best onbevangen op een vreemd paard. Zeker als gezegd wordt dat het paard braaf is. Zet mij op een politiepaard, en ik zal niet bang zijn. Terwijl ik net zo goed als mijn brave pony weet waar die bakkabouter zit. En als de buurman aan het werk is in de tuin, vinden we dat ook allebei spannend :+
Nee hoor, ik zit echt wel relaxter op een braaf, vreemd paard :D

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:17

44Myrthe44 schreef:
Lillian__ schreef:

Volgens mij zijn er heeeel veel eigenaren die denken dat alleen zij met hun eigen paard weg kunnen rijden..

haha ik dacht het niet ik ZAG het hahaha
paard van de fokker wat ik zelf had ingereden en alleen ik kwam aan dat paard
door zwangerschap mocht ik niet meer rijden maar paard stond te koop en moest dus voorgereden worden door een ander
die persoon stapte in begin van de bak op en eind van de bak lag ze er al af haha
en aan de hand luisterde hij ook niet naar anderen:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:41

Marga schreef:
.

Paarden zijn niet stom..in tegenstelling tot bepaalde "wetenschappers."Zij weten in enkele minuten precies wat hun te wachten staat met een bepaalde ruiter er op.
Daar hoef je geen onderzoek voor te doen.. :(:)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:33

Mendy_Zabbel schreef:
44Myrthe44 schreef:

haha ik dacht het niet ik ZAG het hahaha
paard van de fokker wat ik zelf had ingereden en alleen ik kwam aan dat paard
door zwangerschap mocht ik niet meer rijden maar paard stond te koop en moest dus voorgereden worden door een ander
die persoon stapte in begin van de bak op en eind van de bak lag ze er al af haha
en aan de hand luisterde hij ook niet naar anderen:)

Dus omdat 1 iemand er af valt is ie niet te rijden door anderen? Lijkt me dat er dan gewoon niet een ervaren genoeg persoon aanwezig was :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:31

44Myrthe44 schreef:
Lillian__ schreef:

Ik vraag me af of mensen echt denken dat hun paard niet door een ander te rijden is of dat ze bang zijn voor vervelende en nare streken die je er vervolgens misschien weer lastig uitkrijgt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:04

Ik heb er eentje gehad waarvan ze dachten dat het simpel was om haar over te pakken. Kwamen toch enkele er snel van terug nadat ze in het zand hadden gehapt. Enkel bedreven en ervaren ruiters konden met haar overweg en dan nog zaten ze 20 minuten te puffen voordat madame zich overgaf aan hen. Hangt gewoon van het karakter van het paard af. Sommigen hebben echt snel door dat het niet het baasje is en proberen dan van alles uit. ONderzoek is volgens mij gewoon verloren geld.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:21

Ik heb hier een schattig dartmoortje. Mijn oudste dochter is daar op gaan rijden als beginnertje van 7 en elke keer dat beest zich uitschudden en hoppa, daar lag ze weer. Uiteindelijk heeft ze geleerd hoe ze het kan voorkomen.
Nu zijn we 3 jaar verder en rijdt ze er heel netjes op hoor en hij schudt niet meer. Dus afgelopen periode jongste dochter er op. Die is nu 7 en ja hoor!!! Hij doet het weer!!! Die ligt er gierend op van het lachen en wordt niet zo chaggo als grote zus. Ze zit ook steviger. :') Maar het laat inderdaad wel zien, dat zelfs zo'n pony weet wat ie op zijn rug zit!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:40

Heeft iedereen het artikel wel gelezen?
Of alleen de kop? Die is nl. in tegenspraak met de rest van het artikel waar staat dat de meeste paarden juist niet minder bang zijn met een vreemde ruiter...Het lijkt mij een heel beperkt onderzoek; het gaat nl. over het benaderen van vreemde objecten - dat is wat anders dan de algemene vraag of iemand anders goed met je paard overweg kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:30

Kendra, dat viel mij ook al op, hoewel het artikel zelf hier en daar ook tegenstrijdig is. Al met al een slechte vertaling is mijn idee, ik zal zo het origineel er eens op naslaan.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:01

Ik moet zeggen dat wel herken wat hier gezegd word,
Paard wat ik rij is bij mij meer spooky als bij een ander.. dan zal grotendeels door mij komen (ik weet inmiddels wat ie allemaal eng kan gaan vinden ) Maar hij moet bij mij ook harder werken.
Als mijn vriendin hem rijd, gaat het toch allemaal een tantje minder, en is het ook minder eng allemaal. terwijl die ook heel goed weet waarvan hij allemaal kan schrikken.
Troi: waar kan ik dat onderzoek vinden?? (Geinige studie, is dit van dezelfde onderzoeksgroep als die studie van laatst waarbij ze keken of paarden die wat meer gepushed werden naar enge objecten het beter deden dan paarden die zelf mochten bepalen of ze dichter bij wilden komen?
)