Dierenbescherming: ‘Crisis is niet de enige oorzaak’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dierenbescherming: ‘Crisis is niet de enige oorzaak’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 18:56

http://www.dierenbescherming.nl

De laatste tijd verschijnen er veel berichten in de media waarin gesteld wordt dat de crisis de oorzaak is van de grote toename van het aantal slachtpaarden in zowel Nederland als bij onze Belgische buren. Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, reageert hier op in zijn weblog:

“Paarden verpieteren in de stal of belanden in een frikandel”, luidt de kop boven een groot artikel in het NRC Handelsblad deze week. Volgens het stuk is er dit jaar nú al een recordaantal paarden geslacht: 4.500 in de eerste zes maanden. Eigenlijk komen de schrijvers van het artikel tot de conclusie dat er teveel paarden in Nederland zijn: 300.000 tot 500.000. “Niemand weet het precies, … maar één voor één lijken in Nederland alle lege vlakjes gras te zijn opgevuld met een paard of pony”.

Hetzelfde verhaal stond al eerder in NRC Next en afgelopen weekend berichtte het ANP dat het overschot aan paarden onder meer zou liggen aan het feit dat mensen speculeren met paarden! Men fokt er gewoon maar wat op los in de hoop dat er een Totilas tussen zit, zal ik maar zeggen. Volgens al deze berichten in de pers is de crisis echter de hoofdschuldige. Dat kan zo zijn, maar al ruim vóór de crisis luidde de Dierenbescherming de noodklok. Er gaat al langer veel fout in paardenland.

Wat de Dierenbescherming betreft is veel paardenleed begonnen met een niet goed doordachte aanschaf. Dat was al voor de crisis zo. Mensen realiseren zich te weinig dat een paard een zeer specifieke verzorging nodig heeft, die vaak zeer duur is en veel tijd kost. Denk maar aan stalling, of aan de hoefsmid die iedere zes tot acht weken langs moet komen, en niet te vergeten aan de kosten voor medische behandelingen en dergelijke. Waar in het verleden de aanschafkosten misschien nog een drempel hadden kunnen zijn, lezen we nu in NRC dat pony’s te pas en te onpas gratis worden aangeboden op internet of voor hooguit een paar tientjes op de markt te koop zijn.

Op die paardenmarkten, waarvan er jaarlijks maar liefst 80 worden georganiseerd, is het van oudsher geen pretje voor de aangeboden paarden. Slechte verzorging, kort aangebonden met dronken bezoekers tegen de achtergrond van een luidruchtige kermis; geen fijne omgeving voor een dier. Om de misstanden die voortvloeien uit het paardenoverschot, denk inderdaad aan verwaarlozing en verpietering, én toestanden op paardenmarkten aan te pakken, bepleitte de Dierenbescherming drie jaar geleden al wetgeving. Het is toch te gek voor woorden dat we voor allerlei dieren regels hebben in dit land, behalve voor paarden! Ik zal de nieuwe staatsecretaris Co Verdaas graag nog een keer wijzen op ons paardenbesluit!

Na al deze malaise kan ik gelukkig ook eindigen met een positief signaal uit paardenland. Deze week vond de jaarlijkse grote paardenmarkt in Hedel plaats. Omdat we de hoop hadden opgegeven dat voormalig staatsecretaris Henk Bleker ook maar iets wilde reguleren, hadden we onder meer met deze markt zélf heldere afspraken gemaakt om tot verbetering te komen: het Protocol Welzijn Paardenmarkten, opgesteld in samenwerking tussen de Dierenbescherming, de Sectorraad Paarden en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde.

Met eigen ogen hebben we maandag gezien dat het werkt! Natuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk, maar in de essentie was er op de markt in Hedel voldoende aandacht voor het welzijn van de aangevoerde paarden! En dat is wel eens anders geweest. U ziet, stapje voor stapje boeken we vooruitgang, langzaam maar zeker vindt ons geluid weerklank. Drie jaar geleden had niemand het over paardenwelzijn, nu verschijnen er grote stukken in de pers en gaat het beter op paardenmarkten. Toch nog een goede week!

Frank Dales

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dierenbescherming: ‘Crisis is niet de enige oorzaak’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:23

Tjonge, klop jezelf nog meer op de borst....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:27

Anne_GTI schreef:
Tjonge, klop jezelf nog meer op de borst....

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:42

Hoe hadden jullie newt en Anne_GTI het liever gezien!?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:47

Dat ze wat minder zelfingenomen waren en denken alles zelf geregeld te hebben omdat zij denken dat er geen organisatie beter is dan hun.

De markten zijn al sinds 10jr in "verbetering". Nee een markt is nooit leuk voor een paard/pony/veulen, maar het toezicht omtrend de paarden is niet alleen door de dierenbescherming toen al verbeterd.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 07:56

Elk jaar hetzelfde gezeur van de dierenbescherming.
400.000 tot 500.000 paarden in Nederland..... 4500 beland in de nederlandse slachthuizen. Dat is 1% die paarden mogen zich gelukkig prijzen.... Want de meesten gaan naar het buitenland! En dat vind de DB weer goed.... Ik van dat RAAR!!!!!!!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:01

Citaat:
Op die paardenmarkten, waarvan er jaarlijks maar liefst 80 worden georganiseerd, is het van oudsher geen pretje voor de aangeboden paarden. Slechte verzorging, kort aangebonden met dronken bezoekers tegen de achtergrond van een luidruchtige kermis; geen fijne omgeving voor een dier.

Ik denk dat een paard een beetje grote wedstrijd net zo erg vind. Dan heeft hij/zijook nog eens een getresde ruiter bij zich.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:47

De DB moet eens wat minder aan sales en marketing doen en gewoon gaan doen wat ze doen moeten. Gewoon toezichthouden en waar nodig actieondernemen. En graag wat meer kennis over paarden. Zou ook fijn zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:54

wat voor 'allerlei regels' voor andere dieren? een dier is nog steeds een ding in NL, daar moet wat aan veranderen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:03

Als de dierenbescherming gesprekspartner is van beleidsmakers, kunnen ze ook invloed uitoefenen op het welzijn van grote groepen dieren ipv uitsluitend de treurige individuele gevallen. Om dat voor elkaar te krijgen / houden, helpt het om middels de media de publieke opinie te bewerken en aan marketing te doen.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:01

Sammyoo helemaal mee eens! Er zijn veel bedrijven die er voor het oog van buitenaf prima uitzien. Alleen het paardenwelzijn is om te janken. Ook al zien ze er goed uit, een paard wat 24 uur per dag alleen tussen vier muren in op stal staat kan niet gelukkig zijn. Van nature hoort een paard te bewegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:21

En nog steeds staat Bokt vol met mensen die weer allemaal drachtige merries hebben staan. Daar kan ik ook niet echt bij. Als we allemaal echt zo begaan zijn met dierenwelzijn gaan we de komende vijf jaar eventjes geen lief schattig veulentje meer fokken, dat zou al een hoop helpen. Als het aanbod jonge paarden minder is, krijgt die oude dressuurtopper misschien nog een kans bij iemand die gewoon voor de lol wedstrijdjes wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:43

Magrathea schreef:
En nog steeds staat Bokt vol met mensen die weer allemaal drachtige merries hebben staan. Daar kan ik ook niet echt bij. Als we allemaal echt zo begaan zijn met dierenwelzijn gaan we de komende vijf jaar eventjes geen lief schattig veulentje meer fokken, dat zou al een hoop helpen. Als het aanbod jonge paarden minder is, krijgt die oude dressuurtopper misschien nog een kans bij iemand die gewoon voor de lol wedstrijdjes wil rijden.

Das een andere discussie.....we hebben het hier over het (dis)functioneren van de dierenbescherming!

En dat mag allemaal wel wat beter idd... :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:46

Ik mis een beetje de samenhang met de crisis, het overaanbod aan slachtpaarden al dan niet geslacht in eigen land, en de ommezwaai naar wat paardvriendelijkere manieren van hanteren en aanbieden van paarden op een paardenmarkt. Ik vind het dan ook een beetje ver gezocht om jezelf een pluim te geven en de verandering op paardenmarkten aan jezelf te wijten en niet aan bijv. de druk van gemeente en bezoekend publiek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:00

Narnia schreef:
Magrathea schreef:

Das een andere discussie.....we hebben het hier over het (dis)functioneren van de dierenbescherming!

True :j Het artikel haalt een aantal zaken aan waarvan dit er dacht ik één was.
Verbetering in dierenwelzijn is altijd een goede zaak, als dit nog niet het gewenste beeld geeft is dat vervelend maar daar doe je helaas niet zoveel aan. Het is fijn dat er wel naar gekeken wordt! :j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:43

Marga schreef:
:. U ziet, stapje voor stapje boeken we vooruitgang, langzaam maar zeker vindt ons geluid weerklank. Drie jaar geleden had niemand het over paardenwelzijn, nu verschijnen er grote stukken in de pers en gaat het beter op paardenmarkten. Toch nog een goede week!

Frank Dales

Nu BOKT nog..zonder wijzende vingers van mod's, wanneer het te scherp wordt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:36

Tja Hedel...ben d'r jaren gekomen (gewoon om te kijken),en jaren niet geweest,verandering......ik ben afgelopen maandag sinds 5jr geleden weer eens geweest.
En dan die shets en mini's,je wordt er mee dood gegooid
Wat staat er toch véél rommel tussen ,verschrikkelijk,maar goed dat er Italianen rondlopen en dat spul hier opkopen.Verder zul je geen uitleg nodig hebben....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:29

Vivana, ik heb er eerlijk gezegd moeite mee als paarden 'rommel' worden genoemd.
En ben je serieus over dat je het goed vindt dat 'Italianen het spul opkopen' of is dat cynisch bedoeld?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:53

Minder dan 3 jaar geleden jadden we het nog niet over welzijn! Van de zotte en dan heeft meneer Dales zich niet goed ingelezen, of zich er zelf niet mee bezig gehouden..er zijn al kamervragen toen donner nog opkwam voor de dieren..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:38

Narnia schreef:
Magrathea schreef:

Volgens mij gaat het artikel juist over het paardenoverschot door o.a. fokken. Vind dat Magrathea juist meer ontopic is dan de rest. :o
En ben het ook eens met Magrathea trouwens. Er wordt te ondoordacht aan fokken gedacht. En allerlei kruisingen, omdat het zo leuk lijkt. Ik zet daar toch wel vaak mijn vraagtekens bij. Als het veulentje bij de fokker blijft, prima natuurlijk. Maar met het oog op de verkoop maar 'een eind raak' fokken. Dat gebeurt imo nog teveel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:41

Sammyoo schreef:
Vivana, ik heb er eerlijk gezegd moeite mee als paarden 'rommel' worden genoemd.
En ben je serieus over dat je het goed vindt dat 'Italianen het spul opkopen' of is dat cynisch bedoeld?

Weet je dat veel shetlanders door Italianen worden opgekocht om daar tussen de olijfboomgaarden te wandelen en grazen de rest van hun leven? Omdat ze daar niet kunnen maaien, vanwege het heuvelachtige gebied. Dus dan gaat daar een lang transport aan vooraf, wat niet de fijnste plek voor een beestje is, maar daar staat tegenover een levenlang buiten in de vrijheid, geen mens die wat van je moet of wil. Nou, slecht leventje hoor...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:43

NatasjavE schreef:
De DB moet eens wat minder aan sales en marketing doen en gewoon gaan doen wat ze doen moeten. Gewoon toezichthouden en waar nodig actieondernemen. En graag wat meer kennis over paarden. Zou ook fijn zijn.

precies...
en dan vooral de mensen de het WEL goed doen niet lastig vallen met hun bezoekjes, kritiek, commentaar en bedreigingen want daar wordt een mens SPUUGZAT van...
de dierenbescherming met hun hautaine houding en het idee dat ze geweldig zijn geloofik al lang niet meer...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:43

Amalarab schreef:
wat voor 'allerlei regels' voor andere dieren? een dier is nog steeds een ding in NL, daar moet wat aan veranderen.

Ben ik het niet mee eens. Ik geloof dat Nederland verreweg het beste is met dierenwelzijn en met het oog op dieren.
Er is alleen een verschil in visie als het gaat om mensen die dieren als mensen beschouwen en mensen die dieren al productiedier beschouwen. Met beiden is niets mis. Alleen schort het bij die eerste groep er nog wel eens aan om verder te kijken dan hun neus lang is en uit hun eigen denkwereldje te stappen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:03

Duke schreef:
Sammyoo schreef:

Weet je dat veel shetlanders door Italianen worden opgekocht om daar tussen de olijfboomgaarden te wandelen en grazen de rest van hun leven? Omdat ze daar niet kunnen maaien, vanwege het heuvelachtige gebied. Dus dan gaat daar een lang transport aan vooraf, wat niet de fijnste plek voor een beestje is, maar daar staat tegenover een levenlang buiten in de vrijheid, geen mens die wat van je moet of wil. Nou, slecht leventje hoor...

Ja, echt!!?????
Als je dat gelooft als een italiaan je dat verteld....... dan weet ik zeker dat hij de salami gaat.
Voor de boomgaarden gebruiken ze schapen, want die beschadigen de bomen niet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:16

Hahaha, geen Italiaan. Schapen zijn te bewerkelijk. Die moet je scheren. Veel te warm voor ze. En er was nog iets waarom ze liever Shetlanders hadden, maar dat weet ik niet precies meer.

En er zullen best dieren naar de slacht gaan, maar waarom zou een Italiaan een duur paardentranport betalen voor shetlanders om ze te slachten? Er zit amper vlees aan die dieren! Dan halen ze wel vettere paarden daar naartoe. Nee hoor, voor het vlees hoeven ze die shetjes niet.

Maar als iedereen altijd het slechtste wil geloven van levend diertransport en -export, moeten ze vooral zo sceptisch blijven. Het lijkt wel of mensen niet willen zien dat er hard gewerkt wordt aan betere omstandigheden voor dieren. Ze blijven maar hameren op hoe slecht het is en als er dan ook een incident gebeurt is het gelijk: "Zie je wel!"