Sportpsychologie kan dressuurruiters helpen -filmpje-

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Sportpsychologie kan dressuurruiters helpen -filmpje-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:30

Myca

Re: Sportpsychologie kan dressuurruiters helpen -filmpje-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:54

Interessant om te zien. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ik geloof zeker dat het goed is om je bewust te zijn van alles wat er in het "heden" speelt en dat wegstoppen geen zin heeft.
Zijn er in Nederland ook ervaringen met sportpsychologie op het hippische vlak?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:58

Volgens mij is sportpsychologie op hippisch vlak een ondergeschoven kindje. Bij mijn opleiding wordt heel veel aandacht besteed aan sportpsychologie bij de grote sporten zoals hockey en voetbal. Zeker op topsportniveau denk ik dat er nog heel veel te behalen valt.
Alleen ben je als ruiter ook altijd afhankelijk van je paard, terwijl een andere sporter voornamelijk afhankelijk is van zichzelf of een team. Maar communicatie met een team gaat makkelijker dan met een paard ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:04

Daarom lijkt het me ook interessant. Bij de meeste sporten kan het een pre zijn om een controll freak te zijn. Maar in de paardensport gaat je dat niet helpen. Je moet toch echt kunnen sparren met een partner die soms onvoorspelbare dingen doet en niet kan praten.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:49

Er zijn meerdere (top)ruiters die er gebruik van maken. Dat Imke er veel aan heeft heb ik ooit een keer gelezen, en volgens mij heeft het Charlotte Dujardin (van Valegro) ook geholpen. En zo zijn er vast veel meer. :j

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:38

In de topsport is het in de paardenwereld ook helemaal ingeburgerd hoor. Rico Schuijers heeft onder andere de hippische sporters begeleid in Londen en de mentale trainingen zijn voor de kaderleden en voor het leden van het Rabobank talentenplan onderdeel van het programm volgens mij. In de basissport is het volgens mij nog niet echt ingeburgerd al begint dat wel steeds meer te komen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:37

Rico Schuijers is regelmatig te gast bij de KNHS rondjes instructie, zeer de moeite waard. Hij heeft ook een dvd gemaakt, mentale training voor ruiters.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:17

Weet je ook de titel van die DVD Karina? Kan je die ergens kopen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:33

De titel is: Mentale training voor ruiters.

De Paardendrogist had hem, maar zie hem nu niet meer op de site.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:18

Wat interessant. Er komt vaak zoveel spanning/druk bij kijken voor veel ruiter en zeker op topniveau. Engeland is veel verder op het gebied van sportpsychologie en doen er nog altijd veel gerichte onderzoeken naar. Voor zover ik weet wordt er in nederland alleen nog maar in de topsport gebruik van gemaakt, ik denk omdat de KNHS daar een financiële bijdrage in leverd en er nogal een kostenplaatje aan hangt. Ik denk dat het ook voor veel ruiters in de subtop ende basissport een grote bijdrage kan leveren.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:48

Sportpsychologie kan nuttig zijn op alle niveau's.
Ik ben hiervoor aan het studeren, ik ben blij te zien dat er aandacht voor komt. Vaak wordt het psychologisch aspect vergeten in de sport, terwijl ik merk in mijn omgeving dat heel wat ruiters hier baat bij zouden hebben :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:53

Ik heb me de afgelopen jaren hier zelf in verdiept. Ik ben zelf het hele traject doorlopen met alle bergen en dalen en daardoor kreeg ik interesse in het onderwerp. Ik ben absoluut geen sportpsycholoog maar wel coach, adviseur, instructrice en ervaringsdeskundige.

Afgelopen maanden heb ik een programma ontwikkeld. Dit programma is speciaal gemaakt voor de basisruiter en kan in interactieve workshopvorm gevolgd worden.

Komende zomer zullen we ook meerdaagse arrangementen organiseren waar zowel praktijk en theorie aan bod komt. Dit blijkt namelijk een moeilijke koppeling te zijn voor veel ruiters.

Voor mijzelf een enorme uitdaging omdat ik voorheen enkel bezig was in de loopbaanadvisering en voor veel ruiters en amazones zal het een eye-opener zijn.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:50

Dat is zeker waar!
Ik volg ook workshops van Sportpsychologie en daar word je echt wel meer bewust van alles.
Ik heb pas ook een clinic mee gereden en vond dit het echt wel waard!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:20

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:46

Ah, bedankt Karina.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:05

interessant....

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:25

Ik zelf ben sportpsycholoog en heb tevens een hippische achtergrond. Erg leuk dat er steeds meer aandacht voor sportpsychologie binnen de paardensport komt!! We trainen fysiek allemaal erg hard, maar als het 'tussen de oren' niet wil lukken, gaat het dan toch mis op wedstrijden. Hetgeen ik helaas zeker ook herken uit mijn eigen sportcarriére.

Voor geïnteresseerden: ik organiseer ook diverse workshops op sportpsychologisch gebieden binnen de paardensport. Voor een indruk hiervan verwijs ik jullie graag naar mijn website: www.mbsportpsychologie.nl

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:42

Kennelijk zit er een stijgende lijn in in Nederland! Het is een erg interessant gebied, waar zeker veel ruiters baat bij kunnen hebben.
Ook ik ben op dit vlak bezig, maar vanuit een sterk wetenschappelijke benadering vanuit zowel de psychologie als de bewegingswetenschappen. Ontzettend leuk dat er zoveel gebeurd op dit vlak!!