FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:15

http://www.reiterrevue.de

Op de Algemene Vergadering van het FEI zijn de afgevaardigden het eens geworden over een nieuwe "bloedregel" bij de dressuur.
Deze nieuwe regel houdt in dat een dressuurpaard zal worden gediskwalificeerd als er tijdens de proef vers bloed op het lichaam te zien is.

Het jurylid welke bij de C zit is degene die de proef mag onderbreken als hij meent dat er bloed op het paard te zien is. Dit jurylid controleert het paard en als er sprake is van een verse wond dan wordt het paard gediskwalificeerd. Tegen dit besluit is geen beroep mogelijk.
Als blijkt dat het niet om een verse wond gaat dan mag de proef vervolgd worden.

De verantwoordelijke FEI dierenarts onderzoekt het gediskwalificeerde paard en beslist of het paard fit genoeg is om in de nog komende proeven te starten.
Ook tegen het besluit van de dierenarts is geen beroep mogelijk.

Zie ook: [VN] 'Bloedregel' is voorlopig toch van de baan

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:06

op het moment dat je met een spoor b.v. een korst van een oude wond hebt geprikt, hoe kan de jury dan zien, of het een oude wond is, die open is gegaan, of een nieuwe ?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:10

Geen dazen meer doodslaan dan, stel je voor... :P

lail

Re: FEI neemt besluit over nieuwe "bloedregel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:25

@spicegirl, een oude wond die opengaat is toch ook een nieuwe wond?!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:30

nee niet echt.
wel een wond,maar geen nieuwe. je hebt gauwer een korstje eraf" geprikt," als een wond veroorzaakt.
anders zou de jury ook niet controleren "of het een verse wond is "..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:51

Er hoort geneens een korstje te zitten door je geprik met sporen, ik vind dat je dan al geneens zou mogen starten... -O-

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:58

tuurlijk niet..dat was de vraag dan ook niet. het schijnt toch te gebeuren,anders was deze regel niet nodig. ik vraag me af, hoe ze onderscheid maken..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:15

Korst doorprikken of nieuwe wond, maakt wat mij betreft niet uit. Daar hoort gewoon geen wond te zitten, zo simpel is het.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:19

lekkere foto ook....hoe zou dat voelen zo een stuk staal in een open wond?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:19

jokari schreef:
Korst doorprikken of nieuwe wond, maakt wat mij betreft niet uit. Daar hoort gewoon geen wond te zitten, zo simpel is het.

_/-\o_

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:21

Jeetje, ik schrik van bovenstaande foto, hoe kun je dat je paard aan doen?? :oo

Je verwond je paard, en tijdens het rijden por je met dezelfde spoor in de wond? Hoe kun je dat je paard aan doen? 8)7

Soms zie ik hier dingen voorbij komen die ik niet eens wil weten...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:51

Het bizarre was dat hij gewoon zijn tweede parcours ook mocht springen van de jury, want het bloedde niet 8)7 Jury was speciaal nog even wezen kijken. Ik snapte daar niks van, had die jongen dan in ieder geval zijn sporen laten afdoen; wat een prikkers :n

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:53

geerke schreef:
lekkere foto ook....hoe zou dat voelen zo een stuk staal in een open wond?

:(:) heeeeeel au

scrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:05

snap niet zo goed dat ze hem toch hebben laten starten want volgens mij mogen sporen niet eens naar boven wijzen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:34

schandalig dat zo iemand door mag rijden met zulke duidelijke wonden van de sporen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:48

Hoop dat ze dan wel wat strenger gaan worden...Want wonden? Horen gewoon niet op een paard door het rijden. Natuurlijk helemaal niet. Maarja in een kudden, hokkeldebokbok, paard krijgt een pettetter en heeft een wond. Maargoed, dat zal dan wel dicht zijn lijk me als je een wedstrijd wilt gaan rijden.
Of op de trailer dat hij zichzelf verwond. Kan altijd gebeuren natuurlijk. Maar dan zou ik ook niet starten en juist mijn paard controleren.
Maargoed, wie ben ik hea.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:54

ik vind wel dat er een verschil zit tussen duidelijke wonden van het rijden en door ongelukjes. Wonden van het bit of sporen zouden helemaal niet mogen eigenlijk. En ik snap dat je met een hevig bloedend paard ook geen wedstrijd gaat rijden, maar stel dat hij op de trailer iets stoms heeft gedaan en een klein plekje op zijn been heeft ofzo.
En als dat paard dan wel gewoon helemaal zuiver loopt, dan is dat toch niet echt een reden om iemand te diskwalificeerden... Dan vind ik starten met oude wonden van sporen eigenlijk erger...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:56

Helaas zijn er nog steeds te veel trucjes om onder deze regel uit te komen -O-

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:03

Bloed op welke manier dan ook is een no go. Er kan altijd wat gebeuren maar dan ga je niet starten. Het rare idee dat als het om een wedstrijd gaat het allemaal maar moet kunnen is gewoon belachelijk.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:27

Ik ben benieuwd of ze bij het springen dan ook de regels gaan aanscherpen. Daar wordt namelijk ook lang niet altijd even "paard vriendelijk" gereden. Regelmatig zie ik daar doorgeprikte paarden rondlopen en een gewoon bit (watertrens) is bij veel springruiters eerder uitzondering dan regel.
Ik vind verder dat de spoor van de ruiter/amazone op de foto wel erg hoog zit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:05

het ligt een beetje aan soort wond door ongeluk of ik wel of niet start. Mijn paard heeft het ooit (weet nog steeds niet hoe) voor elkaar gekregen om een diepe snee boven zijn oog te krijgen in de trailer, toen startte ik ook niet.
Hij heeft echter ook welleens een klein wondje op zijn achterbeen gehad (hij wilt achter geen beschermers om) dat niet bloedde, meer een schaafwond. Toen startte ik wel gewoon.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:16

Het gaat idd ook om wonden op andere plaatsen dan vh bit of sporen.
Als je paard zich beschadigd heeft met uitladen maar verder prima loopt is het zonde om direct weer naar huis te gaan.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:21

Nou dan kan ik volgend jaar oppassen.
Mijn paard tikt haar achterbenen nog wel een open met kleine voltes draaien.
En dan zijn witte benen niet zo leuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:35

Bah die foto. :x
Ik geloof niet dat je niet er in moet prikken om dat resultaat te krijgen. Doe dan geen sporen aan. :x

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:52

Randy1979 schreef:
Ik ben benieuwd of ze bij het springen dan ook de regels gaan aanscherpen. Daar wordt namelijk ook lang niet altijd even "paard vriendelijk" gereden. Regelmatig zie ik daar doorgeprikte paarden rondlopen en een gewoon bit (watertrens) is bij veel springruiters eerder uitzondering dan regel.
Ik vind verder dat de spoor van de ruiter/amazone op de foto wel erg hoog zit.

Nou inderdaad!

Heb een keer gezien bij de paardenbeurs in Hardenberg met springen, nou pardon.
Respect voor ruiters die normaal en fatsoenlijk door de baan gaan maar wat ik zag? Nou die had gewoon gediskwalificeerd moeten worden.
Hij trok het paard van links naar rechts, elke ruk aan de teugel, en niet zachtzinnig, probeerde het paard zijn mond te openen, je zag zijn tong gewoon zitten. Oren plat naar achteren en elke 2 galopsprongen voor de hindernis kreeg het paard ook nog eens een pettetter. Meneer red wel met sporen en zweep. Paard moest kort om en meneer zat zowat met zijn handen op zijn borst. Pardon maar dat vind ik niet kunnen. Wat een voorbeeld functie. Dat was in de Z rubriek. Ergste was ook nog: Hij werd 1e met snelste tijd zonder balken. Een jongen die 2e werd was maar 16 jaar oud, reed keurig netjes, geen getrek of gehannis, gewoon soepel.

Maar inderdaad, ze mogen overal wel even wat strenger worden.
Niet alleen met springen en dressuur, maar ook met mennen en western. Want dat gaat ook niet altijd al te vriendelijk!