FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:21

www.knhs.nl

De General Assembly van de FEI heeft op haar laatste dag in Istanbul de regel ingevoerd dat het ruiters, paarden en officials niet langer is toegestaan deel te nemen aan wedstrijden die niet door de FEI of nationale federatie zijn goedgekeurd.

Neemt een paard, ruiter deel aan een wedstrijd die niet door de FEI of nationale bond is goedgekeurd dan geldt een startverbod voor de komende zes maanden na het evenement. De regel is ook van toepassing op juryleden en officials die meewerken aan een ‘wilde-wedstrijd.’

pol013

Re: FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:48

Pardon? Wat verstaan ze dan precies onder een wilde wedstrijd? De oefenwedstrijd die je op de hoek rijdt? of de oefencross die georganiseerd wordt buiten de KNHS om?
En waarom heeft de sportbond er iets over te zeggen wat ik doe buiten hun eigen wedstrijden om? :?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:50

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, kan me niet voorstellen dat je zelf geen oefenparcourtje meer mag springen? :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:53

Het gaat om deelnemers, officials etc van FEI wedstrijden.... op de meesten van ons niet van toepassing ;)

Dan nog vind ik het bijzonder dat een organisatie bepaalt of je wel of niet meerijdt bij een wedstrijd die door iemand anders of een andere organisatie is georganiseerd....

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:02

Ik vraag het ook niet voor mezelf, maar ook voor deelnemers van FEI wedstrijden vind ik het een belachelijke regel. Ook die ruiters moeten toch zelf kunnen bepalen of ze bij de stal op de hoek een oefenrondje rijden? :=

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:06

Deze regel bestond naar mijn weten al langer bij de KNHS, is het je bij onderlinge wedstrijden nooit opgevallen dat er deelnemers zijn waar het paard N.N. heet :-) (oftewel No Name). De achterliggende gedachte is bij mij in ieder geval niet bekent. Dus mocht iemand dat weten...

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:17

Leone schreef:
Deze regel bestond naar mijn weten al langer bij de KNHS, is het je bij onderlinge wedstrijden nooit opgevallen dat er deelnemers zijn waar het paard N.N. heet :-) (oftewel No Name). De achterliggende gedachte is bij mij in ieder geval niet bekent. Dus mocht iemand dat weten...

daar zit geen achterliggende gedachte achter, veel ruiters met meerdere paarden of handelspaarden schrijven in met NN , deze ruiters hebben een startkaart waarmee ze onbeperkt verschillende paarden mogen starten
Laatst bijgewerkt door FuegoJoy op 09-11-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:17

Héle aggressieve marketing zou ik vermoeden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:19

misbruik maken van hun positie heet dat... Hebben wij erg last van met de organisatie van onze onderlinge wedstrijden die wij graag samen doen met de andere rijverenigingen waar wij mee samenwerken en waarbij we mensen van buiten ook de mogelijkheid geven mee te doen voor de ervaring en kennismaking met onze verenigingen.
Helaas hebben we na zeer moeizaam contact met de KNHS besloten voorlopig geen gezamenlijke onderlinge wedstrijden te organiseren vanwege de dreigementen met de sancties. Ik vind het echt diep triest dat een bond zo´n machtspelletje speelt en het nodig vind alleenrecht te hebben...

Niet iedereen heeft (altijd en met elk paard )de behoefte officiële wedstrijden te rijden voor winstpunten. En voor vrijwilligers van verenigingen ligt de druk van een officiële wedstrijd, en ook de kosten ivm aanmelding en alle regels wat betreft juryleden, vergoedingen, aanmelddatum en verplichte klasses, veel hoger. De lol is ons vergaan, terwijl het echt een manier was om de leden te binden en een gezellige dag met elkaar te hebben, nieuwe leden aan te trekken door interesse in de wedstrijdsport te wekken zonder gelijk allerlei kosten en verplichtingen, en we deden het met meerdere verenigingen omdat we anders te weinig deelnemers hadden om leuke activiteiten te organiseren....
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-11-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:19

Als een pensionstal om de hoek vraagt of ik een onderlinge wedstrijd wil jureren, of ik kan zelf een onderlinge starten als oefening ben ik heel benieuwd wie me tegen gaat houden ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:22

Leone schreef:

Moet je ook eens op startlijsten kijken van KNHS wedstrijden, genoeg paarden die No Name heten. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:42

Leone schreef:

Klopt, is volgens mij zo. Je mag geen wedstrijden starten die niet zij georganiseerd door een bij de KNHS aangesloten vereniging.

In theorie mag je volgens dus geen TREC starten als je ook endurance start.

Dravers die nog officieel starten bij de NDR mag je ook niet uitbrengen of zogenaamde "wilde baan".

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:45

Wat zal dit geven in Belgie?
Hier hebben we de federatie wedstrijden EN LRV die helemaal appart zijn van de federatie.
Daar nemen veel ruiters deel die aan de 2 kanten meerijden, zelf sommige ruiters die internationaal rijden...
Ik denk niet dat LRV erkend is door de FEI...

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:47

Vippie schreef:
Als een pensionstal om de hoek vraagt of ik een onderlinge wedstrijd wil jureren, of ik kan zelf een onderlinge starten als oefening ben ik heel benieuwd wie me tegen gaat houden ;)

:j mee eens

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:53

Mag toch hopen dat ze voor sommige landen een uitzondering maken...
We hebben hier (Brazilie) al weinig dressuurwedstrijden en wil je enige ervaring opdoen of een soort van "wedstrijdritme" houden dan ben je aangewezen op lokale clubwedstrijden. 4 maanden per jaar zijn er sowieso al geen wedstrijden. Denk dat de nationale bond zo'n 5 dressuurwedstrijden per jaar uitschrijft. Veel juryleden hebben we ook niet, en die er zijn zijn vrijwel 'allemaal' FEI juryleden.

Lekker handig om zo de dressuursport in dergelijke landen in ontwikkeling en op niveau te brengen!
De locale clubwedstrijden worden juist goed bezocht en ligt het inschrijfgeld ook wat lager. (Maar altijd nog veel duurder dan in Nederland)

Wanneer gaat dit in? Dan weet ik of we nog juryleden en ruiters dit weekend hebben die op komen dagen..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:53

Niemand houd je tegen. Je krijgt alleen een start verbod van 6 maanden :D
Dus komen ze er achter zullen ze je winstpunten gehaald in de 6 maanden na het starten wel schrappen denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:57

Ben heel benieuwd hoe ze dat bij de reining willen gaan doen, daar is de fei een kleine speler en rijdt juist wedstrijden georganiseerd door andere verenigingen..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:57

Dus als ik een onderlinge wil rijden op de stal waar ik sta die niet is aangesloten bij hun mag dat niet ????
(niet dat ik aangesloten ben maar als ik dat wel zou zijn bedoel ik dan)
Dan zou ik dus in overtreding zijn of zie ik dat nu verkeerd

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:00

marianbv schreef:
Dus als ik een onderlinge wil rijden op de stal waar ik sta die niet is aangesloten bij hun mag dat niet ????
(niet dat ik aangesloten ben maar als ik dat wel zou zijn bedoel ik dan)
Dan zou ik dus in overtreding zijn of zie ik dat nu verkeerd

Zoals ik het lees ben je idd in overtreding dan. Het is te gek voor woorden.
Macht doet rare dingen met je. :(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:05

wat een belachelijke regel zeg.
En wat is eigenlijk hun motivatie voor deze regel; immers punten die je haalt op een oefen- en onderlinge wedstrijd tellen toch niet, dus dat kan hun motivatie niet zijn
Bovendien zijn onderlinge wedstrijden ook ideaal om bv een paard die vanwege bv een blessure lang heeft stil gestaan, weer rustig aan opnieuw in het wedstrijd ritme te laten wennen. Of idd zoals iemand hier ook zegt: toch je paard in een wedstrijdritme houden als er niet zoveel officiele wedstrijden in je omgeving georganiseerd worden. Onderlinge en oefenrondjes zijn dan zeer welkom, want je kunt dan meer regelmaat in je starts houden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:52

Denk dat er zo zeker geen enkele reining ruiter nog FEI gaat starten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:59

Volgens mij was het probleem dat de FEI (al enige tijd) had, dat er paarden veel te jong en te hoog worden gestart. Die leuke wedstrijden voor talentvolle driejarigen die volgens FEI reglementen helemaal nog niet zouden mogen starten, maar ook de vier- en vijfjarigen die te vroeg in het jaar te hoog gestart worden. Een vierjarige alvast een rondje M starten aan het einde van het jaar of toch alvast een rondje L voor april, dat mogen dus in ieder geval de profs nu niet meer. Ik verwacht dan ook dat deze regel is ingevoerd vanuit welzijnsoogpunt en niet om een monopolie positie te verkrijgen. Vind ik wel een goede zaak, eerlijk gezegd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 08:38

Vraag ik me toch af waarom ze geen leeftijdsgrens hangen ana bepaalde niveau's net als bij de endurance. Dan ga je dat vanzelf tegen. En waarom zijn de jonge paardenrubrieken (die overigens nooit uitgeschreven worden) destijds in het leven geroepen.

Onderlinge (of zoals ze noemen "wilde") wedstrijden zullen er altijd zijn en blijven, dat houdt geen enkele bond tegen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:54

Ik snap er maar vrij weinig van. Willen ze nu nou onderlinge wedstrijden gaan verbieden? Ik heb op de vereniging (die niet aangesloten was bij de KNHS) behoorlijk lang onderlinge wedstrijden gereden en geholpen met de organisatie.
Was heerlijk laagdrempelig betaalde alleen het proefje en geen andere poespas. We gebruikte gewoon de proeven uit het proevenboekje en vroegen een jury in de buurt of hij/zij in middagje wou komen. Echter heb ik nooit mensen mee zien doen die echt hoger reden dan M. Merendeel was B niveau die het gewoon leuk vond om een keer mee te doen met een wedstrijdje.
Door de onderlinge wedstrijden toen de tijd kon ik wanneer ik mij niet kon inschrijven voor de knhs wedstrijden toch mijn ritme vasthouden. Onderling ging ik zelfs een klasse hoger oefenen. Als je gewoon de regels van de KNHS er opneer houd betreft leeftijd lijkt het mij toch niet iets verkeerds?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:52

Ik dacht bij de titel echt aan iets heel anders als een onderlinge wedstrijd. Wat is daar nu precies zo wild aan :')

Vind het wel onzinnig. Ik vraag me ook af of dit wel mag, ik bedoel ze proberen zo op een imo oneerlijke manier concurentie in de kiem te smoren en een monopolie positie te krijgen.