Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:11

www.politie.nl

De dierenpolitie onderzoekt de verwaarlozing van paarden in een wei in het buitengebied van Beesel. Twee paarden zijn overleden. Tegen de 62-jarige eigenaar uit Swalmen wordt proces-verbaal opgemaakt.

Nadat bij de dierenpolitie informatie binnenkwam over vermagerde paarden nam de politie donderdag poolshoogte bij de wei. Agenten troffen drie paarden aan, waarvan er twee sterk vermagerd waren. Een dierenarts werd gewaarschuwd om de dieren te helpen. Die hulp mocht niet meer baten. Beide paarden zijn donderdagavond overleden. De dierenpolitie stelt samen met de Landelijke Inspectie Dierenbescherming een onderzoek in naar de precieze doodsoorzaak.

lady62

Re: Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:15

je word er treurig van
alweer een geval van verwaarlozing
|(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:19

Nee toch, zijn nog meer paarden dus van deze vent. Dacht eerst maar eentje.
Bah bah, als je er toch niet voor zorgen kan.....

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:20

pff.. waarom koop je een paard als je er geen geld uitsteekt ?
Koop dan toch geen paard,

Arme pony's ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:20

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:21

AnneHorses schreef:

Arme pony's ...

Handelaar...

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:29

AaronYve schreef:
AnneHorses schreef:

Arme pony's ...

Handelaar...

Ja klopt.. Ik werk ook bij een paardenhandelaar, maar daar zijn ze mooi op conditie en in de winter ( afgelopen zaterdag) hebben we ze in de koeienwei gedaan waar enorm veel gras staat haha! Daar hebben ze niks te kort gelukkig! Maar bij de meeste handelaars zien ze er idd slecht uit.. Haat dat echt hea!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:22

voor een handelaar geld juist een goed gezond paard verkoopt beter zou je zeggen

het is je brood en daar zorg je goed voor

deze zorgt alleen goed voor zichzelf heb ik begrepen

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:22

verschrikkelijk, zit hier weer te janken op de bank, waarom waarom dit onnodige dierenleed.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:11

Waarom grijpen ze nou zo laat in???

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:20

Jongens..., niet meteen zo gaan stijgeren, al kan ik me jullie reacties goed voorstellen als je er verder weinig vanaf weet behalve van wat er op internet staat. Maar....., ik ken de persoon in kwestie goed en deze persoon verzorgd zijn paarden uitstekend en dit kwam dan ook allemaal heel snel en als een verassing. De paarden kregen onbeperkt voordroog bijgevoerd in de wei en konden dus eten naar eigen behoefte. Er wordt vermoed dat de paarden vergiftigd zijn en daardoor erg snel in conditie achteruit gegaan zijn, vandaar dat het ook maar twee paarden betrof. Nou zal ik wel half bokt over me heen krijgen maar deze hobbyfokker (geen handelaar) is absoluut goed voor z'n paarden en is ook enorm geshocked door wat hier gebeurd is.. Er zijn altijd twee kanten, media welke vaak uit is op sensatie en zogenaamde dader ofwel slachtoffer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:26

thriam schreef:
verschrikkelijk, zit hier weer te janken op de bank, waarom waarom dit onnodige dierenleed.

Sorry maar overdrijven is ook een vak...

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:57

lady62 schreef:
je word er treurig van
alweer een geval van verwaarlozing
|(

Verwaarlozing???? Sorry hoor maar er staat heel duidelijk dat er nog onderzoek naar de zaak gedaan wordt, het is toch oneerlijk om bij voorbaat de schuld in de schoenen van de eigenaar te schuiven. Voor hun is het al erg genoeg dat ze zomaar hun paarden kwijt zijn, ze zijn er echt kapot van en krijgen nou als trap na de hele media op zich af omdat verwaarlozing/mishandeling de laatste tijd een soort mediahype geworden is (natuurlijk vaak ook terecht maar soms ook duidelijk onterecht zoals in dit geval).
De paarden zijn in hele korte tijd sterk vermagerd en ook gestorven. Niet voor niets zag/ziet het derde paard er goed uit, deze is waarschijnlijk niet vergiftigd.
Waarom trekken mensen hun conclusie zo snel op een stukje tekst??

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:50

Ben ook heel benieuwd naar het complete verhaal. Is me iets te toevallig dat de politie daar gisteren ging kijken en gisteravond twee paarden (spontaan? of niet?) overleden zijn. Ook van mij nog even geen mening hierover.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:09

Ik ben ook benieuwd naar beide kanten van het verhaal. Ik heb al te vaak mee gemaakt dat de dierenbescherming door een stelletje onwetende mensen gebeld werd, zoals bij onze welsh pony die zomers met een eczeemdeken opstaat en de mensen dat zielig vinden, want dat is toch veel te warm....pffff....en die "gekken" van een dierenbescherming die daarover komen zeuren!
Maar goed, is erg genoeg dat er 2 paarden gestorven zijn, of dit nu is gebeurd door verwaarlozing of vergiftiging, ik hoop dat de dader(s) ervoor gestraft worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:26

er stond hier een groot artikel in de krant
paarden schijnen in een paar dagen enorm aan de diaree gegaan te zijn, spuitpoep en daardoor enorm afgevallen maar als ik het goed begrijp is er al dagen eerder melding gemaakt en is daar niks mee gedaan

verder lijkt het me normaal dat een eigenaar minstens 1x per dag bij zijn dieren gaat kijken en volgens het bericht in de krant gebeurde dat niet
dan kan het hard gaan

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:38

Beste Ddees,

Graag wil ik even reageren op o.a. jouw reactie. Ik zal me even voorstellen: mijn naam is Kimberley en ik ben 4e jaars student dierenarts (zoals de mensen in de krant hebben kunnen lezen). M.a.w. ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik ben 1 van de 3 mensen die een melding heeft gemaakt over de verwaarlozing van deze paarden. In mijn ogen dus wel een betrouwbare melding.

Mensen die beweren dat het hier om een vergiftiging gaat: de paarden zijn de afgelopen 2 weken achteruitgegaan en kwamen als een bezeten hinnikend aangerend om het brood en de appels die wij meerdere malen brachten te verorberen. Dat wil dus zeggen dat ze wél eetlust hadden. Ook aten ze nog van het gras dat er stond, maar dat was bij lange na niet voldoende. De diarree is pas van de week op komen zetten. De dierenarts die ter plekke is geweest afgelopen donderdagmiddag gaf ook aan dat de diarree veroorzaakt werd door wormen of door het feit dat ze zoveel zand binnen hadden gekregen. Lijkt mij dus erg vreemd vanuit mijn kennis die ik tot nu toe heb vergaard dat deze dieren dood zijn gegaan door vergiftiging.

Misschien reageer ik uit emotie omdat ik 1 paard dood heb zien gaan in mijn armen en de ander dood heb gevonden 3 uur later, maar in mijn ogen moet zo'n vent gewoon aan de schandpaal. De paardjes kwamen hier in de lente, met zijn 3en in een trailer volledig onder de wondjes (ook oude snedes in hun neus, buik en benen dus niet alleen van de trailerrit). Iedere paardenliefhebber moet eigenlijk toch zien dat dat al niet klopt.

Het dode paard in de wei heeft hij ook pas de volgende dag opgehaald. Stel je eens voor: dood paard op zijn zij in de wei, onbedekt, en het 3e paard ligt er de hele nacht langs, wetende dat haar maatje dood is. Nadat ze de merrie opgehaald hadden, heeft zij de rest van de dag paniekerig rondgerend, roepend, maar er kwam geen antwoord meer...

Ik kan dit verhaal nog pagina's voortzetten, maar ik hoop dat dit genoeg is om de mensen die twijfelen aan ons verhaal er nog eens goed over willen nadenken.

xxx

Kimberley

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:41

PS: Op beide paarden wordt overigens sectie verricht. Dus er zal snel genoeg uitsluitsel worden gegeven of het om verwaarlozing gaat.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:17

Beste Esther,

Ik heb geen zin om in een eindeloze discussie te belanden, maar ik weet wel dat de paarden werden bijgevoerd met hooi. Dit moet ook jij weten en het is jammer dat je dit dan niet vermeld. Dat het derde paard in goede conditie verkeerd hoor ik je ook niet zeggen en dat maakt het bovendien toch ook vreemd wanneer het daadwerkelijk over "verwaarlozing" zou gaan. De paarden stonden wel degelijk onder toezicht, al was dit misschien niet elke dag door de eigenaar zelf, maar iemand anders had er goed toezicht op.

Verder is het heel normaal dat jonge dieren in een groepsstal (en dus ook met zo'n trailerrit) zich her en der wat beschadigen. Zolang het bij schaafwondjes blijft en dus geen diepe wonden zijn, lijkt het me ook geen reden voor paniek en wordt dit vanzelf door de natuur opgelost.
Bovendien zeg je dat je weet waar je het over hebt als student dierenarts (gezeldschapsdieren of paarden??) maar eerlijk gezegd heb ik daar sterk mijn twijfels aan, als je geen ervaring hebt in de praktijk dan kan iedereen wel wat roepen vanuit z'n emoties en theoretische kennis... Mensen met praktijkervaring in met name de jonge paarden in groepen weten dat schrammetjes e.d niet vreemd is. Ook is het niet raar om een dood paard even bij de rest te laten liggen. Natuurlijk begrijp ik dat het voor de omstanders geen pretje is om te zien maar op die manier kunnen de andere paarden in de wei wel afscheid nemen van het dode dier. Dit wordt in de praktijk echt vaker gedaan en is helemaal niet zo vreemd.

Maar goed verder laat ik het hier bij. Ik weet dat deze mensen goed voor hun paarden zijn en daar zal de AID/dierenpolitie dan komende dinsdag ook wel achter komen als ze zien hoe goed alle andere paarden eruit zien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:38

hoe je het wendt of keert, paarden die pas na een paar dagen diaree door de eigenaar worden opgemerkt en dan pas DA wordt bijgehaald, zorgt niet goed voor zijn dieren
paarden die sterven vanwege teveel zand of/en wormen zijn niet goed verzorgd

sophie was jij soms diegene die toezicht hield op deze dieren?
in ieder geval was diegene die dat wel deed iemand die zeer nalatig is geweest en mag deze wat mij betreft strafrechtelijk aangepakt worden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:49

Sorry hoor maar als de paarden hinnikend naar het hek kwamen om brood of appels te eten krijgen ze sowieso niet voldoende voer!
Een paard dat dood is gegaan in de wei hoort afgedekt te worden totdat de rendac hem komt halen, ik vind dit een schandalige manier van doen en inderdaad helemaal om hem gewoon maar tot de volgende dag te laten liggen bij de andere paarden!

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:25

@ Sophie,

Ik mag dan 4e jaars DA zijn, maar ik werk al vanaf mijn 7e met paarden. Dus praktijk ervaring genoeg erin. Bovendien, als jij denkt zoveel van de opleiding af te weten, dan zou je moeten weten dat de 1e 3 jaar van je DA opleiding gepaard gaat met een vast aantal UREN in de week praktijk. Dus JA, ik weet zeker waar ik over praat.

Maar vertel me dan eens over jouw achtergrond? Ik ben er bijna van overtuigd dat jij gerelateerd bent aan meneer F. uit S! Anders zou je hem niet zo verdedigen. En ja er was zeker toezicht op door meneer M. uit B. die je dan ook ongetwijfeld kent. En de heer M. heeft gezegd dat hij de heer F. al met enige regelmaat heeft gebeld zonder gehoor. Afgelopen donderdag toen zijn paard dood lag te gaan in de wei is de heer M. hem maar persoonlijk gaan halen. Dus ja, deels nalatig van de heer M, maar ook zeker van de heer F.!

Dan over de baal hooi in de wei, daar at inderdaad 1 paard van. De andere 2 nog geen hap, al vanaf het begin niet. Als er dan zo'n goed toezicht op werd gehouden... dan hadden beide heren dit toch opgemerkt? We spreken hier over 3 weken dat de paarden achteruitgingen. Noem je dat dan controleren? Toezicht houden?

Wat betreft het dode paard in de wei, deze moet inderdaad afgedekt worden totdat de Rendac het beest komt halen. En afscheid nemen? Duidelijk heb jij géén verstand van dieren psychologie. Traumatiserend is het voor zo'n dier om eerst het ene paard door haar benen te zien gaan en daarna het tweede. Als paardenkenner zou je DIT toch moeten weten. Maargoed, laten we dan zeggen dat ze dan afscheid heeft kunnen nemen van haar vriendin. Verklaar dan eens waarom ze als een idioot heeft rondgerend de hele dag? Zelfs vannacht heb ik haar nog horen roepen. Hartverscheurend! Dat deed ze vast omdat ze afscheid had genomen... en niet omdat ze getraumatiseerd is.

Wat betreft de wonden. Er zaten er een paar tussen dat absoluut geen schaafwonden waren. Dat een jong dier wel eens hier en daar wat plekjes kan hebben is bij mij ook zeker niet onbekend. Maar dit was meer dan een paar plekjes. Bovendien waren de paarden toen al niet in goede conditie en waren ze toen al te mager. Aangezien ze lekker de wei opgingen en genoeg gras te eten zouden hebben de komende tijd heb ik daar niks mee gedaan.

Beste Sophie, ik vind het prima dat je op deze forum wilt reageren op dit onderwerp, maar heb dan ook het lef om op alles te reageren (diarree, sterke vermagering, met z'n 3en in één trailer, wormen e.d.). Geen enkel mens met gezond verstand kan hier zeggen dat het zeker niet gaat om nalatigheid en verwaarlozing. Meneer F. had zijn paarden beter moeten controleren. Als er 3 meldingen worden gemaakt, ook al is dat door 2 'leken', wil dat toch wat zeggen. Mensen hebben hier met de handen voor de mond staan kijken de afgelopen dagen. Het is haast jammer dat je het zelf niet hebt kunnen zien...

Kimberley

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:45

sophie83 schreef:
Beste Esther,

Ik heb geen zin om in een eindeloze discussie te belanden, maar ik weet wel dat de paarden werden bijgevoerd met hooi. Dit moet ook jij weten en het is jammer dat je dit dan niet vermeld. Dat het derde paard in goede conditie verkeerd hoor ik je ook niet zeggen en dat maakt het bovendien toch ook vreemd wanneer het daadwerkelijk over "verwaarlozing" zou gaan. De paarden stonden wel degelijk onder toezicht, al was dit misschien niet elke dag door de eigenaar zelf, maar iemand anders had er goed toezicht op.

Verder is het heel normaal dat jonge dieren in een groepsstal (en dus ook met zo'n trailerrit) zich her en der wat beschadigen. Zolang het bij schaafwondjes blijft en dus geen diepe wonden zijn, lijkt het me ook geen reden voor paniek en wordt dit vanzelf door de natuur opgelost.
Bovendien zeg je dat je weet waar je het over hebt als student dierenarts (gezeldschapsdieren of paarden??) maar eerlijk gezegd heb ik daar sterk mijn twijfels aan, als je geen ervaring hebt in de praktijk dan kan iedereen wel wat roepen vanuit z'n emoties en theoretische kennis... Mensen met praktijkervaring in met name de jonge paarden in groepen weten dat schrammetjes e.d niet vreemd is. Ook is het niet raar om een dood paard even bij de rest te laten liggen. Natuurlijk begrijp ik dat het voor de omstanders geen pretje is om te zien maar op die manier kunnen de andere paarden in de wei wel afscheid nemen van het dode dier. Dit wordt in de praktijk echt vaker gedaan en is helemaal niet zo vreemd.

Maar goed verder laat ik het hier bij. Ik weet dat deze mensen goed voor hun paarden zijn en daar zal de AID/dierenpolitie dan komende dinsdag ook wel achter komen als ze zien hoe goed alle andere paarden eruit zien.

ik wil even op jou reactie inhaken. heb vanmorgen het dagblad gelezen en dit staat lijnrecht op jouw verhaal. hij schijnt er al zeker drie weken niet meer te zijn geweest aldus een buurtbewoner die de wei achter haar huis heeft liggen. ze heeft al herhaaldelijk de DB en politie gebeld en nul op rekest. Deze mevrouw is werkzaam met dieren. Dus lees het DAgblad de limburger en daar staat een verhaal met foto.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:32

Kimberley, jouw reactie is heel begrijpelijk en helaas heb je nu al een praktijkcasus moeten meemaken die je liever nog niet had meegemaakt en ook jouw reactie, Sophie, is heel begrijpelijk gezien je relatie met de eigenaar. Maar laten we alsjeblieft even het onderzoek afwachten. Meestal zit er (ook al is het verwaarlozing) meer achter. Niemand, en ook deze eigenaar niet, zal zijn dieren bewust laten lijden. En begrijp me goed, ook ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd met deze dieren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:54

Nou Yakkie ik kan je nog wel een paar verhalen vertellen want er zijn echt mensen die doelbewust hun dieren laten lijden want het zijn "maar" dieren!
Die niet de dieren wegbrengen als zij het niet meer kunnen betalen of gewoon geen eten geven maar wel in een dure auto rijden!
Ik heb zelf bij de AID gewerkt en je valt van de ene verbazing in de andere.