Welzijnsmonitor Paardenhouderij maakt dierenwelzijn concreet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Welzijnsmonitor Paardenhouderij maakt dierenwelzijn concreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:48

Persbericht Wageningen / www.bokt.nl

Paardenwelzijn objectief meten is mogelijk, maar niet eenvoudig. Met objectieve meetmethoden kunnen de feiten van de emoties worden gescheiden. Dit is een van de resultaten van het driejarig onderzoek naar de ontwikkeling van een welzijnsmonitor voor de paardenhouderij. In opdracht van ministerie van EL&I, de sector paardenhouderij en de Dierenbescherming heeft Wageningen UR Livestock Research een dergelijke monitor ontwikkeld.

De Welzijnsmonitor Paardenhouderij is gebaseerd op de internationaal erkende methodiek van Welfare Quality(R) waarbij niet primair naar de omgeving van het dier, maar vooral naar het dier zelf gekeken wordt. Hierbij worden alle aspecten van welzijn meegenomen: voeding, huisvesting, gezondheid en gedrag. Om het welzijn op deze manier integraal te kunnen beoordelen, zullen auditors een training met succes moeten afronden. De welzijnsmonitor biedt organisaties in de sector de mogelijkheid een auditsysteem op te zetten, om paardenhouders te helpen het welzijn van hun paarden, waar nodig, te verbeteren.

In Nederland worden tussen de 300.000 en 500.000 paarden gehouden en ingezet op vele manieren; van politie tot zorgboerderij en van landbouw tot (top)sport en recreatie. Bijna 900.000 mensen zijn actief met de paardensport bezig, ruim 450.000 mensen rijden wel eens paard. Het aantal paardenhouderijen (mensen met paarden) is groter en meer divers dan de houderij van productiedieren. Niet alle paarden worden gehouden en gebruikt volgens de welzijnsdefinitie voor dieren in Europa. Welzijnsproblemen hangen grotendeels samen met (individuele) huisvesting, voederregime en gebruik.

Naar aanleiding van klachten over het dierenwelzijn hebben experts in 2007 en in 2011 het ongerief bij dieren, waaronder paarden, geinventariseerd. Met deze kennis is de wetgeving (Nota Dierenwelzijn) aangepast door de toenmalige minister van LNV, Gerda Verburg. De minister gaf de paardensector de opdracht om zelf aan de slag te gaan met dierenwelzijn. De Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS), de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) namen het initiatief om een welzijnsmonitor voor paarden te ontwikkelen.

Om te komen tot een praktisch toepasbare monitor hebben onderzoekers van Wageningen UR Livestock Research, de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht en de Gezondheidsdienst voor Dieren 150 bedrijven bezocht en zo'n 3000 paarden bekeken. De onderzoekers hebben alle parameters die van invloed zijn op het welzijn in kaart gebracht. Voor het eerst is daarbij niet alleen naar de accommodatie gekeken, maar vooral ook naar het paard zelf in de vorm van gedragingen en uiterlijke gezondheidskenmerken.

Om deze kenmerken te meten hebben de onderzoekers protocollen ontwikkeld voor gezondheid, gedrag en huisvesting. Deze protocollen zijn vervolgens op de 150 bedrijven uitgevoerd. Vijfdejaars studenten diergeneeskunde zijn, samen met zeven andere studenten van hogescholen en Wageningen UR, speciaal hiervoor getraind tot auditors. Op basis van deze ervaringen is een standaard ontwikkeld (de Welzijnsmonitor Paardenhouderij), die op een betrouwbare en wetenschappelijk onderbouwde wijze het welbevinden van paarden kan meten en die op grote schaal inzetbaar is.

Projectleider van het onderzoek, dr. Kathalijne Visser van Wageningen UR Livestock Research, stelt dat het waarborgen van paardenwelzijn voor een belangrijk deel afhankelijk is van kennisverspreiding en bewustwording. Terugkijkend op het onderzoek concludeert Visser dat paardenhouders het doorgaans goed met hun dieren voorhebben. "Ze gaan met de beste bedoelingen te werk, maar het ontbreekt soms aan kennis en mogelijkheden. En dat kan in sommige gevallen toch tot een aantasting van het welzijn leiden. In de uitvoering van ons onderzoek is veel aan bewustwording gedaan. Ondernemers worden zich door de audit bewust van het welzijn van hun dieren. Met de welzijnsmonitor kunnen ze de situatie op hun bedrijf verder verbeteren. Dat zie ik als een winstpunt."

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:34

en nu ook maar dierenwelzijn voor alle landbouwdieren!

Achterom

Re: Welzijnsmonitor Paardenhouderij maakt dierenwelzijn concreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:38

Jammer dat er niet meer ingegaan wordt op de inhoud van het instrument...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:45

En dus.. Krijgen we een vragenlijst waarop je een minimale score moet halen of zoiets?? Het zou fijn zijn als de belastingbetaler ook wat heeft aan de geinvesteerde tonnen/miljoen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:13

AHa, ik was al benieuwd wanneer het weer omhoog kwam. Ik ben 1 van de onderzoekers geweest die langs een 40tal van die 150 bedrijven is geweest. Al moet ik zeggen dat het onderzoek ondertussen alweer enkele jaren oud is. We hebben gekeken hoe de paarden reageerde op vreemde voorwerp, hoe groot de box was en hoe ze eruitzagen (wonden enz.) ook werd op voeding gelet. Als laatste werd er gekeken naar beweging. Al onze bevinden hadden we genoteerd in een PDA, en is berekend door Wageningen Universiteit. Daar vanuit is dus dat ding gekregen.

Het is de bedoeling dat er dus 1 onderzoeksmethode komt waaraan je kunt meten hoe de welzijn is van een bepaalde stal. Dit omdat mensen slecht kunnen beoordelen wanneer het welzijn in het geding is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:15

troi schreef:
En dus.. Krijgen we een vragenlijst waarop je een minimale score moet halen of zoiets?? Het zou fijn zijn als de belastingbetaler ook wat heeft aan de geinvesteerde tonnen/miljoen.

Als ik het goed interpreteer zijn er mensen opgeleid als auditor, en moet je die dus langs laten komen als je wilt weten hoe je stal er voor staat...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:15

Leuk dat je reageert chamion! Hoe moet ik die methode dan zien? Is het een soort van checklist door iedereen vrij te gebruiken? Met ook afkappunten voor goed/matig/slecht welzijn? Zijn er rechten aan te ontlenen bijv als je de staleigenaar wilt aansporen verbeteringen te maken? Kan de dierenbescherming het gebruiken in de rechtbank? Ik ben heel benieuwd!

edit: Lees net wendy's bericht. Tja, dat is dus totaal niet praktisch want niet te betalen door jan met de pet.. Dat is dan weer een teleurstelling eigenlijk..

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:49

Ik vind het goed dat er veel aandacht wordt betsteed aan het welzijn van het paard. Er zijn nog te veel stallen welke bij lange na niet aan de eisen voldoen, denk aan grote springstallen met 30 paarden en nog geen 1 hectare wei. Paarden welke dus de gehele dag tussen 4 muren in een stalletje van 3 bij 3 staan en dan als klap op de vuurpijl ook nog eens op zaagsel/vlas staan. En ja tuurlijk komen ze op de wei, zelfs iedere maandag na concours en dan wel 2 uur lang. Of die monitor zal gaan werken, zal mij benieuwen maar het lijkt me een goed experiment.

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:52

Spicegirl, is het niet zo dat de overige landbouwdieren worden gecontroleerd door de Algemene Inspectie Dienst? Volgens mij komt deze met regelmaat op de rundveebedrijven en varkensstallen.