Nederlandse man in Belgie voor rechter vanwege verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nederlandse man in Belgie voor rechter vanwege verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:47

www.nieuwblad.be

Een Nederlandse man uit Helchteren hangt 550 euro boete boven het hoofd voor de verwaarlozing van drie paarden in een weide in Geetbets.

In de periode van 5 tot 14 december 2010 troffen vertegenwoordigers van Dierenwelzijn enkele zwaar verwaarloosde paarden aan in een weide in het Belgische Geetbets. Het was barkoud en de dieren hadden geen eten en drinken.

Volgens de Nederlander Edward D.D.W.(44) is de verwaarlozing de fout van Kenny V. (29) en Stefanie V.G. (31), een koppel uit Borgloon die de viervoeters op pension had. ‘Ze hebben mijn beesten geen eten en drinken gegeven’, verdedigde de man zich.

Toen hij op de hoogte werd gesteld van het probleem, zou hij volgens de procureur niet direct gehandeld hebben om een einde te stellen aan de verwaarlozing. ‘Nochtans heeft elk paard op 6 december (In Belgie wordt Sinterklaas op 6 december gevierd, red.) recht op een wortel en is het makkelijk elkaar de zwarte piet door te schuiven’, foeterde de procureur.

D.D.W. vroeg de vrijspraak. De twee andere beklaagden kwamen niet opdagen op hun proces en riskeren elk 825 euro boete.

Uitspraak op 26 november.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:59

Dus alleen maar omdat het op 6 december Sinterklaas is hebben die paarden volgens de procureur recht op een wortel? Als er echt sprake is van verwaarlozing hebben ze alle dagen recht op voldoende voeding, en niet alleen een wortel van de goedheilige man.

Vind het nogal rare redenering en verwoording :')

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:01

Heerlijk, die uitspraak van de procureur. :D

Maarja, die straffen he, nog geen 200 euro per paard. Het is maar de vraag of meneer daar daadwerkelijk een lesje van leert.

Amalarab

Re: Nederlandse man in Belgie voor rechter vanwege verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:02

waar zijn die paarden nu en wat duurt dat lang? het is bijna 2 jaar later!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:03

Wordt hier in België zelden zwaar gestraft. Die verminker konden ze ook nooit wat doen, het max. dat hij kon krijgen was dacht ik 6 maanden voorwaardelijk en een fikse boete. Het is "maar" dierenleed en er worden geen mensen mee getroffen ofzoiets...

Daarom dat dit ook al zo lang aansleept volgens mij, ze hechten er gewoon geen "belang van urgentie" aan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:42

te triest voor woorden dat degene die de dieren in bezit zou hebben wel 550 euro zou moeten betalen maar degene die ze eventueel in pension had en niet op zijn komen dagen een boete zouden krijgen van 825 alleen al voor het niet op komen dagen.. hoe krom is recht! Dit vind ik echt niet kunnen!

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:51

pipo schreef:
te triest voor woorden dat degene die de dieren in bezit zou hebben wel 550 euro zou moeten betalen maar degene die ze eventueel in pension had en niet op zijn komen dagen een boete zouden krijgen van 825 alleen al voor het niet op komen dagen.. hoe krom is recht! Dit vind ik echt niet kunnen!

Het recht geeft bij dergelijke zaken nu eenmaal de mogelijkheid om niet op te komen dagen. De man die nu op is komen dagen heeft zich kunnen verdedigen in de hoop zijn boete te verlagen/niet te hoeven betalen. De mensen die niet op zijn komen dagen hebben dat niet kunnen doen. Kunnen ze alleen zichzelf verwijten lijkt mij. Er staat namelijk nergens dat ze die 825 euro moeten betalen omdat ze niet zijn op komen dagen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:39

Moet dat bedrag niet nog eens maal de opcentiemen??? Die liggen nu ergens rond de 200 dacht ik...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:23

Oeps, ik geloof dat ik volgens de opvatting van de rechter ook een boete ga riskeren. Geen wortel met sint... :o

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:46

En terecht!!!