Hypnose kan angstige ruiter helpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Hypnose kan angstige ruiter helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 15:13

www.horseandhound.co.uk/ bokt.nl

Uit een studie, van Sherree Russel Ginger, een klinische hypnotherapeut, is gebleken dat slechts een sessie onder hypnose het zelfvertrouwen van de ruiter al doet toenemen. Bij een ruiter is dit zelfvertrouwen zelfs toegenomen met 51%.

Voor haar onderzoek maakte ze gebruik van 21 vrijwilligers. Deze bestonden uit vrouwelijke amazones van verschillend niveau's en in leeftijd variërend van 20 tot 62 jaar. Geheel willekeurig heeft ze deze groep in tweeën opgedeeld. De ene groep kreeg 1 sessie onder hypnose en de andere groep kreeg een presentatie over angst, spanning en zelfvertrouwen.

Bij de groep die onder hypnose was geweest was het zelfvertrouwen in paardrijden met gemiddeld 16 % toegenomen met een uitschieter van een amazone die haar zelfvertrouwen zelfs met 51 % zag toenemen. Mevr. Ginger concludeerde hieruit dat hypnose een erg effectieve manier is om het vertrouwen van ruiters te verbeteren. Deze uitkomst is dan ook zeker interessant voor rijleraren, sportpsychologen en coaches. Een deelneemster vermeld zelfs dat niet enkel haar vertrouwen in het paardrijden heeft toegenomen, maar ook op haar in het algemeen zijn invloed heeft gehad. Mevr. Ginger verklaard dan ook dat angst voor het paardrijden niet op zich zelf staat, meestal spelen er ook andere factoren een rol.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:21

Citaat:
Deze uitkomst is dan ook zeker interessant voor rijleraren, sportpsychologen en coaches.

Ik hoop dat hiermee niet wordt bedoeld dat deze mensen hypnotherapeutische strategieën moeten gaan toepassen? Mensen die vatbaar zijn voor hypnotherapie zijn al een kwetsbare groep (suggestieve persoonlijkheid), als je dat combineert met een "therapeut" die geen verstand van zaken heeft kunnen de consequenties behoorlijk negatief uitpakken. Daarnaast mis ik een aantal belangrijke kritiekpunten: de proefpersonen groep was belachelijk klein, waardoor de verschillen vrijwel nooit statistisch significant kunnen zijn. Daarnaast zijn het vrijwilligers, dus naar alle waarschijnlijkheid mensen die bij voorbaat al geloofden dat de behandeling effect zou hebben. Door de opzet van het onderzoek is een placeboeffect dus nog niet uit te sluiten. Ik mis overigens ook de verschillen binnen de controlegroep. Er zijn vrijwel geen onderzoeken aan te wijzen waar er bij de controlegroep géén veranderingen optreden. Ten slotte mis ik nog een controle groep die geen behandeling heeft gehad (wachtlijstgroep), waarmee er voor het aandachtgevend/empathische gedrag binnen de behandeling kan worden gecontroleerd.

Ook opvallend is dat de cliënt met een zeer opvallende waarneming (51% vooruitgang t.o.v. gemiddeld 16%), niet in gecontroleerd op afwijkende waarden op andere statistieken. De kans is groot dat deze score door een andere factor dan hypnotherapie wordt verklaard. Daarnaast krikt zo'n hoge afwijkende score het gemiddelde flink op. Je moet dan wel kunnen verantwoorden waarom deze score ook representatief is voor de populatie.

Zoolgangster

Re: Hypnose kan angstige ruiter helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:29

Lijkt me geen onderzoek waarbij objectiviteit gewaarborgd is. :+

Ik sluit me dan ook aan bij s6801881...

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:33

Hoe kunnen ze nou weer meten hoeveel het zelfvertrouwen is toegenomen?

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:55

__Leonie schreef:

Angst kun je relatief makkelijk meten aan de hand van lichaamlijke "verschijnselen", soms is een hartslagmeter al voldoende, maar je kunt ook naar de ademhaling kijken, of het beruchte 'angstzweten" hahaha.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:58

__Leonie schreef:

Daar zijn vrij simpel vragenlijsten voor op te stellen. In het geval van dit onderzoek verwacht ik dat dit een vragenlijst is die voor dit onderzoek is opgesteld. Vragen die bijvoorbeeld kunnen worden opgenomen zijn:

- Als ik met mijn paard rij voel ik me zeker van mezelf
-Als ik paardrij voel ik me angstig
- Ik durf mijn paard niet te vertrouwen
- etc. bedenk maar iets

Voor en na de sessie zal dezelfde test worden afgenomen, waarbij de verschillen worden berekend en toegeschreven zullen worden aan de behandeling (Pretest-posttest design).

De validiteit is te controleren door de items onderling te vergelijken, door na te gaan of de items ogenschijnlijk meten wat ze moeten meten en door gehele tests te vergelijken. Daar zijn statistische technieken voor. Probleem is wel dat je bij voorkeur de test ook met andere tests wilt vergelijken om te kijken of de test ook wel meet wat je wilt weten (zelfvertrouwen tijdens het paardrijden). Bijvoorbeeld door te kijken of de antwoorden overeenkomen met fysiologische symptomen van angst tijdens het rijden. Dit soort onderzoeken naar de validiteit van meetinstrumenten worden in de gehele testpsychologie amper gedaan, soms omdat het niet kan, soms omdat het te veel kost.

Punt is wel dat ook daar niet van is aangegeven hoe dat is gedaan. Overigens zijn fysiologische tests in de sport ook niet altijd te vertrouwen. De hartslag en ademhaling is sowieso hoger dan in rust, daarnaast gaat men door lichamelijke activiteit zweten, ongeacht de mate van angst. Bij een angstige ruiter is daarin moeilijk een betrouwbare baseline vast te stellen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:53

Lijkt me ook een twijfelachtig onderzoek, zeker gezien de kleine hoeveelheid proefpersonen.

Ik moest overigens gelijk aan "van je vrienden moet je het hebben" denken, Voor je het weet sta je als Marinero bij Anky op stal ;-)

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:37

Ik vraag me bij dit soort dingen af waarop ze hun onderzoek gebaseerd is maar als het echt werkt lijkt het me een goede oplossing alleen vraag ik me dan weer af wat voor een prijskaartje eraan hangt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:47

De groep lijkt mij ook te klein om zoiets waar te nemen, dus over hetonderzoek kan ik niets zeggen. Maar ik ben wel ervaringsdeskundige! Zelf ben ik deze zomer onder hypnose geweest voor mijn angst in het rijden. En het is stukken verbeterd!
Er kwamen inderdaad ook hele andere dingen bij kijken, niet alleen de val waardoor ik (dacht ik zelf) zo bang ben geworden. En of het nu tussen mn oren zit of niet, het helpt wel. Placeboeffect is ook een effect. Als het werkt heeft het toch zijn doel bereikt?

Qua kosten; ja het is niet heel goedkoop. Ik heb 2 uur op de bank gelegen voor 75 per uur.. Wel een pluspunt; er zijn zorgverzekeraars die dit (deels) vergoeden. Ik heb die helaas niet, en ook geen vetten bankrekening, dus ben niet doorgegaan voor een extra sessie. Maar wanneer het vergoed wordt valt het reuze mee.