Citaat:
Deze uitkomst is dan ook zeker interessant voor rijleraren, sportpsychologen en coaches.
Ik hoop dat hiermee niet wordt bedoeld dat deze mensen hypnotherapeutische strategieën moeten gaan toepassen? Mensen die vatbaar zijn voor hypnotherapie zijn al een kwetsbare groep (suggestieve persoonlijkheid), als je dat combineert met een "therapeut" die geen verstand van zaken heeft kunnen de consequenties behoorlijk negatief uitpakken. Daarnaast mis ik een aantal belangrijke kritiekpunten: de proefpersonen groep was belachelijk klein, waardoor de verschillen vrijwel nooit statistisch significant kunnen zijn. Daarnaast zijn het vrijwilligers, dus naar alle waarschijnlijkheid mensen die bij voorbaat al geloofden dat de behandeling effect zou hebben. Door de opzet van het onderzoek is een placeboeffect dus nog niet uit te sluiten. Ik mis overigens ook de verschillen binnen de controlegroep. Er zijn vrijwel geen onderzoeken aan te wijzen waar er bij de controlegroep géén veranderingen optreden. Ten slotte mis ik nog een controle groep die geen behandeling heeft gehad (wachtlijstgroep), waarmee er voor het aandachtgevend/empathische gedrag binnen de behandeling kan worden gecontroleerd.
Ook opvallend is dat de cliënt met een zeer opvallende waarneming (51% vooruitgang t.o.v. gemiddeld 16%), niet in gecontroleerd op afwijkende waarden op andere statistieken. De kans is groot dat deze score door een andere factor dan hypnotherapie wordt verklaard. Daarnaast krikt zo'n hoge afwijkende score het gemiddelde flink op. Je moet dan wel kunnen verantwoorden waarom deze score ook representatief is voor de populatie.