Nieuwe gezondheidswet voor dieren in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Nieuwe gezondheidswet voor dieren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 08:25

reiterrevue.de / bokt.nl

Het kabinet in Duitsland heeft de nieuwe wet ter voorkoming en bestrijding van veeziektes aangenomen , de zogeheten Dierengezondheidswet ( Tiergesundheitsgesetz ) Hiermee komt de oude Dierengezondheidswet te vervallen.

De nadruk bij deze aangepaste wet is gericht op Preventie. Was in eerste instantie bij het constateren van een besmettelijke veeziekte alleen de rijksdierenarts verplicht te melden, nu hebben o.a. ook veterinair-ingenieurs en gezondheidstoezichthouders een meldingsplicht. Daarnaast komt er ook een wettelijk kader met regels die ervoor dienen dat de ziektes zich niet verder kunnen uitbreiden (Verplichte controle en bepaalde hygiënische maatregelen).

Er komt ook een betere regeling en toezicht op de testen die genomen worden, zodat er sneller op actuele situaties kan worden gereageerd. Nieuw is ook dat er een zogenaamde "Schutzgebiete" worden ingericht. Hieronder vallen dan bepaalde gebieden waar geen besmettelijke ziektes heersen en waar enkel dieren naar toe getransporteerd mogen worden, die aantoonbaar vrij van besmettelijke ziektes zijn.

Verder wordt er aan het Friedrich loeffler Instituut een permanente veterinaire inentingscommissie geïnstalleerd. Hun doel is met het oog op eventuele besmettelijke ziektes advies te geven over inentingen. Dit alles is niet alleen in het belang van de dieren maar ook voor de mensen.

freeride

Re: Nieuwe gezondheidswet voor dieren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:28

Ah, dat is niet verkeerd, hoop dat ze daarin ook opnemen dat het verboden is om dieren met een genetische ziekte te importeren zoals paarden met hypp en pssm :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:12

dit gaat alleen over besmettelijke ziektes, en evt. epidemien.
niet over erfelijke en genetica.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:48

Zou misschien nog moeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:52

freeride schreef:
Ah, dat is niet verkeerd, hoop dat ze daarin ook opnemen dat het verboden is om dieren met een genetische ziekte te importeren zoals paarden met hypp en pssm :)

Zo ver zou ik niet gaan. Krijgen we situaties zoals in Zweden waar verboden is om Splash Overo paarden voor de fok in te zetten, om het in homozygote vorm voor OLWS veulens zorgt. Ik denk dat het meer is om idd epidemien tegen te gaan. Een fokker moet ook zelf zijn verantwoordingen nemen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:02

daar moeten fokkers over nadenken, en kopers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:38

Mee eens, al zou het niet verkeerd zijn om te eisen dat het stamboek die testresultaten heeft en opvraagbaar maakt voor mogelijke kopers.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:46

het word tijd dat er verplicht getest word, zoals bij katten en honden, en dit dan ook vermelden op het papier.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:11

Het is inderdaad gedacht om epidemien tegen te gaan. Verder zijn de paardenhouders in Dld. ook wettelijk verplicht hun dieren aan te melden bij de Tierseuchenkasse.
De wetten op dierengezondheid gaan een heel stuk verder als in Nederland. Dus het is onzinnig te zeggen, wat ze dan allemaal nog zouden moeten doen voordat je het in eigen land gerealiseerd hebt.

Voor wat betreft de genetische afwijkingen, daar zorgen de stamboeken en via ook een wettelijke regeling voor wat betreft fokken ook al voor. Die regels zijn nu ook ingevoerd bij oa. de DQHA.

Testresultaten (positie of negatief of een mix) over genetica worden bij de Amerikaanse rassen op het stamboekpapier vermeld en zijn ook altijd op te vragen.
Bijna niemand hier koop nog een paard ( Amerikaans ras) dat niet is getest op de bekende afwijkingen en iedere verstandige fokker heeft zijn bestand al laten testen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:00

alleen HYPP word vermeld , bij het AQHA.
verder niets.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:56

Als er net zulke goede controles zijn als hier in nederland heeft het geen zin.
Hoeveel mensen hebben geen varkentje of een kip een duif.... Maar met een uitbraak weet een heel dorp dat die en die een geitje,paard of een varken heeft maar welke zijn geregistreerd?? Al die regels zijn in principe goed, maar dan moet men wel weten wat waar zit!
Zoveel pony's en paarden die niet gechipt zijn gaan nog van hand tot hand. Net als kleinvee.
Iedereen weet dat rijden binnen de bebouwde kom 50 is.. maar doe je dat? Voor vele zijn regels er om overtreden te worden helaas.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:27

maar de uitbraken komen niet van een iemand met maar een varken of duif of kip. en gaat daar ook niet heen. het gaat van grote stal naar grote stal.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:44

oh, onkunde is ook een vak apart hoor. Een varkensboer houdt er rekening mee met ontsmetten enzo, een hobbyboer (zoals wij met maar 2 varkentjes) komen hier en daar en kijken niet naar waarschuwingen van de instanties) een echte boer wel. Want het treft hem en zijn portomonaiie dus die kijkt wel uit.
Daarnaast zijn er vaccinatie schema's en bv autopsies waar een veehouder zich aan moet houden , maar een hobbyboer doet gewoon niets vaak. 1 dood... pff begraaf maar.. mag niet! Ja maar we hielden van ons knorretje of truus de kip, maar dood mag ze niets kosten. Dus weg met die handel, zonder te weten waarom en waaraan het dier is overleden.
regels zijn vaak niet leuk voor de mensen die zich eraan willen houden, maar het is ook een uitdaging voor degene die geld willen zien.Triest maar waar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:51

onkunde ? hoe weet jij dat nu ? een andere mening wil geen onkunde zeggen, dat zeg ik nl. ook niet van jou.
epidemieen breken alleen uit op grote stallen.de ene koe/varken/kip krijgt het van de ander. of van de veearts, die systematisch de stallen afgaan, of de voerboer, of de transporteur in zn vuile besmette veewagen. of van de boeren(vrouwen), die bij elkaar op bezoek gaan.
ik heb 1 geit. ik kom nooit in aanraking met andere schapen/geiten.ik woon in de randstad. hoe zou ik dan een ziekte kunnen overbrengen, of krijgen ? de VA hier komt niet op grote boerenbedrijven.en als ik mijn geit zou begraven in mn achtertuin, of in een kadaver bak gooi, is ie niet doodgegaan aan een besmettelijke ziekte, en vanuit zn begraafplaats kan hij het ook niet overgooien naar een boer 125 km. verderop.
alle uitbraken tot nu toe, waren bij boerenbedrijven, bij intensieve veehouderij, en in een gebied waar de veehouderij geconcentreerd is.
nooit, nog nooit bij een liefhebber, met 1, 2 of 6 geiten.
ziektes breken uit, ook bij mensen, als de concentratie op 1 gebied erg groot is.dan slaat een epidemie om zich heen.
en met 1 geit is de nood tot ontsmetten niet zo groot ;) die regels zijn er juist, omdat er zoveel besmettingen zijn op een groot bedrijf, niet bij de hobbyhouder.en een boer gooit ze aan de rand van de weg, in een kadaverbak.waar iedereen evt. toegang heeft.autopsie zal er wel nooit gebeuren.tenzij de overheid dat eist (bij verdenking van besmetting)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:16

pipo schreef:
Als er net zulke goede controles zijn als hier in nederland heeft het geen zin.
Hoeveel mensen hebben geen varkentje of een kip een duif.... Maar met een uitbraak weet een heel dorp dat die en die een geitje,paard of een varken heeft maar welke zijn geregistreerd??

Zoals 10y al schreef, de controle hier is dus een heel stuk beter dan in NL. Daarbij ben je dus als dierhouder verplicht AL je dieren aan te melden. Dus je kippen, geiten, varkens enz enz is allemaal geregistreerd. En heb je ze niet geregistreerd kan je een boete verwachten als je gecontroleerd wordt.

spicegirl schreef:
alleen HYPP word vermeld , bij het AQHA.
verder niets.

Tegenwoordig niet meer SG. Ook Herda, PSSM en Gbed zijn tegenwoordig als complete test bij de AQHA te krijgen, en die gegevens worden na de test bij hun geregistreerd en vermeld op het papier. In hoeverre het openbaar zal worden vrijgegeven is natuurijk wel de vraag. Maar de test via de AQHA wordt hoe dan ook bij hun geregisteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:27

spicegirl schreef:
onkunde ? hoe weet jij dat nu ? een andere mening wil geen onkunde zeggen, dat zeg ik nl. ook niet van jou.
epidemieen breken alleen uit op grote stallen.de ene koe/varken/kip krijgt het van de ander. of van de veearts, die systematisch de stallen afgaan, of de voerboer, of de transporteur in zn vuile besmette veewagen. of van de boeren(vrouwen), die bij elkaar op bezoek gaan.

Verdiep je eens in de manieren waarop ziektes zich verspreiden.

MKZ gaat via de lucht, vogelgriep komt echt niet alleen door bezoek van andere boeren. West Nile wordt verspreid door muggen, en niet door de veearts of de vrouw die op koffiebezoek gaat bij een bevriende boer een paard dorpen verderop.

Maar idd, de hobbyboer is een groot risico. Bijv. de hobbyboer/particulier die zijn kippen niet ophokt terwijl dat ivm de vogelgriep wel geeist word. Iemand met een geitje tijdens de grote MKZ uitbraak, die hem even gaat verplaatsen en zo de MKZ meeneemt en boeren die jarenlang een kudde met koeien hebben opgebouwd hun hele levenswerk in een keer laten verliezen. En je hoeft ook hier op Bokt maar even te kijken naar de mening van mensen wat ze willen gaan doen als er van de overheid uit bij grote epidemien op paardengebied een ruiming besloten gaat worden.....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:31

spice girl, als epidemieen alleen op grote veehouderijen uitbreekt, ben ik gerust gesteld!
Dan ben ik niet mijn beestjes kwijt mocht het zover komen ( die van mij zijn wel geregistreerd)

Zonder dollen, door de megastallen komt alles harder aan, helemaal waar, ook logisch, want uw runderlapje en speklapje wilt ook zo min mogenlijk kosten ..misschien niet bij jou op tafel, maar wel bij de meeste mensen. Epidemieen zijn er altijd geweest, maar door de concentratie tegenwoordig een groter probleem. Maar het echte probleem zijn en blijven de lieve mensen die een geitje, varkentje of kipje hebben lopen en denken dat ze geen risico zijn.
Laat ik t anders zeggen, vroeger mocht een koe uitzieken, tegenwoordig niet meer, wel van de boer, maar niet van de regering. Pats boem, melding, verdacht.... afzetting van een gebied. einde verhaal.

dit is met onze beestjes maar ook met je eigen bsnnummer.. wen er maar aan

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:42

Klinkt goed!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:32

ook een hobbyboer hokt op als het verplicht is.en als een wilde vogel mijn kippen besmet, zijn alleen mijn kippen de dupe.zoals al gezegd, kom ik niet op stallen met intensieve houderij.zelfs geen andere hobbyboer.en mocht ik ergens komen, raak ik niks aan.uit voorzorg (ben bang voor luis :D )
en als ik mijn gezonde, onbesmette geit verplaats, heeft niemand daar last van.(zou ik nooit doen btw,maar buiten dat ff).gezonde dieren verspreiden nl. niks.en dan zou ik m niet in de buurt zetten van nb.v. een geitenhouderij, dat is toch wel zo simpel.
maar alle uitbraken waren tot nu toe op intensieve veehouderijen.niet bij een hobbyboer.ook een boer met 100 koeien kan besluiten zn kudde naar een wei te verplaatsen om de kudde te redden, of buiten de sperzone te houden. veel erger als mijn ene geit.
en tuurlijk zijn er ziektes, die ook besmettingen van buitenaf hebben. ik heb ook niet gezegd van niet.
maar bij een uitbraak is het nog nooit bij 1 boerderij gebleven. heeft toch zijn reden, dacht ik zo..
een hobbyboer (zijnde iemand met wat kipjes of een koppel geiten) is nog nooit een oorzaak geweest.